صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

برنامه‌ها و اولویت‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی اعلام شد

توسعه گردشگری داخلی، جذب توریست خارجی


سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» برنامه‌ها و اولویت‌های خود در این وزارتخانه را منتشر کرد. اهمیت حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعیین وضع موجود و شناسایی ظرفیت‌های آن و تحلیل نقاط قوت و ضعف و راهبردها و رسیدن به اهداف، مهم‌ترین نکات در برنامه پیشنهادی سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» است.
در بخش هایی از این برنامه آمده است: ظرفیت بی‌نظیر گردشگری در کشور نیاز به حمایت متعهدانه و پایدار از سوی همه ذی نفعان، بویژه دولت و بخش خصوصی دارد که مستلزم راهبری هوشمندانه، اجماع گسترده در میان بازیگران مختلف و داشتن یک طرح تحول مشارکتی است.
صنعت گردشگری از جایگاه ممتازی در سیاستگذاری کشورها برای دستیابی به رشد اقتصادی متوازن برخوردار است. افق ۲۰۳۰ در برنامه‌ریزی کشورها، حاکی از طراحی برای جابه‌جایی بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان با موتور صنعت گردشگری داخلی و خارجی است. ایران دارای منابع گردشگری، میراث طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی است که با بهره‌گیری از روش‌های توسعه پایدار و تغییر رویکردهای مدیریتی می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد.
ایران دارای یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های صنایع دستی در جهان است و به‌عنوان شاهراه تحقق اقتصاد هویت‌بنیان می‌تواند صنعت، هنر و فرهنگ را همراه با حفظ اصالت و هویت در یکدیگر ادغام نماید.
صنایع دستی می‌تواند با ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم کمتر توسعه‌یافته و کسب درآمد ارزی و ارزش افزوده بالا، تدوین راهبرد سرمایه‌گذاری در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی بخش و جلوگیری از مهاجرت نقش ایفا نماید. صنایع دستی در عرصه بین‌المللی مثل یک سفیر فرهنگی آداب و رسوم ملت ایران را به گوش جهانیان می‌رساند و دریافت مهر اصالت یونسکو برای آثار صنایع‌دستی و کسب عنوان شهرهای جغرافیایی و جهانی صنایع دستی در همه جای کشور گویای اصالت، هویت، ابداع و نوآوری است.
ایران فرصت‌های بی‌نظیری در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد که علاوه بر نقش مؤثر آن در جهش اقتصادی و اشتغالزایی، رفع بیکاری در دیپلماسی فرهنگی، روابط منطقه‌ای و جهانی، صلح و مقابله با ایران‌هراسی در دنیا و ایجاد وحدت و وفاق ملی و همگرایی در کشور می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

برنامه‌ها در حوزه میراث فرهنگی
اهمیت و توجه به انجمن‌های مردم‌نهاد و معرفی بیشتر ظرفیت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرورت توجه به آموزش و پژوهش چند رشته‌ای در حوزه میراث فرهنگی برای تقویت بدنه کارشناسی و ایجاد ظرفیت برای جذب نیروهای متخصص، توجه به حوزه سرزمینی ایران، تنوع میراث و بناهای مربوط به مشاهیر ایران که در خارج از مرزهای فعلی جغرافیایی ایران دفن شده‌اند از برنامه‌های صالحی امیری است. از دیگر برنامه‌های مهم صالحی امیری، توسعه همکاری و تعامل سازنده با کشورهای منطقه و دنیا خصوصاً کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی از طریق دیپلماسی میراث فرهنگی، پرونده‌های مشترک میراث جهانی ملموس و ناملموس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی منطقه‌ای برای کارشناسان منطقه در زمینه باستان شناسی، حفاظت و مرمت  موزه‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین است.
مردمی کردن مقوله حفاظت از میراث فرهنگی و مشارکت‌دهی گسترده مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه‌های چند رشته‌ای میراث فرهنگی و حمایت از بخش خصوصی، همچنین جهش اقتصادی فرهنگ از طریق تفسیر و معرفی علمی و حرفه‌ای میراث فرهنگی در سطح ملی و جهانی از دیگر اولویت‌های وزیر پیشنهادی است.
مبارزه ساختاری با قاچاق میراث فرهنگی و اموال موزه‌ای و ارتقای امکانات لجستیکی و انسانی یگان حفاظت میراث فرهنگی همچنین پیشگیری از تخریب میراث فرهنگی در جریان انجام پروژه‌های عمرانی و دیجیتالی کردن نقشه‌های عرصه و حریم با ضوابط مربوطه هم جزو اولویت‌های صالحی امیری است.

برنامه‌های حوزه گردشگری
استفاده مؤثر از ظرفیت شورای‌عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انسجام‌بخشی، هماهنگی و گشودن گره‌های مهم در دولت از مهم‌ترین اولویت‌های صالحی امیری در بخش گردشگری است.
همچنین حمایت از تشکل‌های حرفه‌ای و قانونی بخش خصوصی برای اداره امور این صنعت، اتخاذ رویکرد جدی و پیگیر در دستیابی به اهداف کمی هدفگذاری شده جدول ماده 82 قانون برنامه توسعه بویژه دستیابی به هدف ورود 15 میلیون گردشگر خارجی به کشور از دیگر اهداف بخش گردشگری وزیر پیشنهادی است.
تمرکز بر توسعه بخش گردشگری خارجی با رویکرد توجه به گردشگری فرهنگی، مذهبی، سلامت و طبیعی از طریق حضور و مشارکت مؤثر در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برندسازی مقاصد تاریخی، فرهنگی و طبیعی گردشگری و برگزاری رویدادهای گوناگون منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی نیز از دیگر اهداف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.
از دیگر اولویت‌های مطرح شده تمرکز بر توسعه گردشگری داخلی برای استفاده مؤثر از جوامع هدف محلی، محرومیت‌زدایی از روستاهای هدف گردشگری، مهاجرت معکوس از شهرها به مناطق روستایی و توسعه زیرساخت‌های اقامتی و سرگرمی در مناطق مختلف کشور است. تعیین سهم مؤثر و کاربردی از بودجه‌های اختصاصی برای بازاریابی و معرفی مقاصد گردشگری، امکان حضور و مشارکت جدی بخش‌های مختلف برای جذب حداکثری گردشگر خارجی، همچنین بهره‌گیری از ائتلاف‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظیر شانگهای، بریکس و اکو و تقویت همکاری‌های مشترک با حوزه‌های مختلف گردشگری نیز جزو برنامه‌های صالحی امیری است.

جستجو
آرشیو تاریخی