صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

اولین پل معلق سه طبقه کشور در سرعین اردبیل افتتاح شد

رونق گردشگری

پل‌ها و به‌خصوص پل‌های معلق از مصادیق بارز سازه‌های مخصوص هستند که در سراسر دنیا گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند


 نخستین پل معلق سه‌طبقه کشور با حضور «سید عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سرعین اردبیل افتتاح شد. حالا سرعین؛ شهر چشمه‌های بهشتی به سازه شگفت‌انگیزی با نام «پل معلق ورگه سران دربند» مزین شده تا گردشگران بیشتری به آن سر بزنند. تا جایی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است پل ورگه سران باعث رونق گردشگری در این استان خواهد شد و جاده
اردبیل - سراب قرار است از این پس، میزبان توریست‌های داخلی و خارجی بیشتری باشد.

ویژگی‌های منحصر به فرد پل ورگه سران
این پل معلق با 160 متر طول و ۱۰۰ متر ارتفاع روی دره ورگه‌سران احداث شده که طبقه اول آن معلق است. دو طبقه دیگر پل ثابت بوده و در دامنه سبلان در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار ساخته شده است. پل معلق ورگه‌سران سه طبقه است که در منطقه نمونه گردشگری روستای ورگه‌سران در سرعین قرار دارد. این پل با اعتباری بالغ بر 1400میلیارد ریال احداث شده و در مرحله اولیه برای ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.  ضرغامی ضمن بازدید از این سازه شگفت‌انگیز، گفت: استان اردبیل از پیشگامان پل معلق و سازه‌های مخصوص است و انصافاً مهندسان استان و عوامل اجرایی و فنی تاکنون چندین پل خوب را اجرا کرده‌اند که واقعاً دیدنی هستند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پل را چنین توصیف کرد: این یک پل ترکیبی سه طبقه است که در ارتفاع ۱۰۰ متری، در موقعیت صخره‌ای قرار دارد. از آنجا که این پل در دامنه مرتفع کوهستانی سبلان احداث شده، هم به لحاظ ارتفاع از سطح دریا و هم از نظر عمق نسبت به کف دره که پرتگاهی بسیار دیدنی است، تماشای این سازه را به تفریحی هیجان انگیز تبدیل کرده است. گردشگران با دیدن این ارتفاع از روی پل هیجان زیادی را تجربه می‌کنند.
ضرغامی افزود: طول این پل 160 متر و دارای مسیرها و رمپ‌های مختلفی است و به نظر، یکی از شاهکارهای پل معلق در کشور ماست. وی همچنین سازه‌های مخصوص را از جذابیت‌های مهم حوزه گردشگری خواند و گفت: همه جای دنیا روی چنین موضوعاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
پل‌ها و به‌خصوص پل‌های معلق از مصادیق بارز سازه‌های مخصوص هستند که در سراسر دنیا گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. ضرغامی طراحی و نظارت ویژه اجرایی و عملیاتی این پل را بی‌نظیر دانست و به همه ایرانیان توصیه کرد حتی برای یکبار همراه خانواده به بازدید این پل بروند و لذت تماشای آن را درک کنند. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان حجم اعتبارات مربوط به پروژه‌های عمرانی در حوزه گردشگری وجود دارد. بیش از ۹۰ پروژه در حال حاضر در اردبیل در حال اجراست. ۱۰ همت برای این استان رقم بالایی است و هم‌اکنون حدود ۲۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه گردشگری با اعتبار و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

 ظرفیت ویژه پل ورگه‌سران برای رونق گردشگری
وی وجود این پل را برای رونق روستاهای سرعین نظیر ورگه سران و اوجور حائز اهمیت دانست و گفت: رویداد ۲۰۲۳ فرصتی استثنایی برای استان اردبیل رقم زده تا بتدریج ظرفیت‌های گردشگری این استان به دنیا معرفی شود که پل ورگه سران یکی از این جاذبه‌های بی‌نظیر است.
ضرغامی به پیچیدگی‌های مراحل ساخت پل اشاره کرد و گفت: در کنار جذابیت خود پل مراحل ساخت آن بسیار پیچیده و طاقت فرسا بوده، طوری که قرار است به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فازهای جدید انجام شود تا پروژه با زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی مناسب فرصت ماندگاری برای مسافران فراهم کند. با راه‌اندازی پل، چهره روستاهای  واقع در  مسیر پل ورگه سران دچار تحول شده و قطعاً دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها باید تدبیری مناسب برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مسافران بیندیشند. وزیر میراث فرهنگی با یادآوری نگاه شهید جمهور به ایرانیان خارج از کشور به عنوان فرزندان غیور این مرز و بوم افزود: بدون هیچ محدودیتی ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به ایران بازگشته تا در آرامش و امنیت زندگی شایسته‌ای را سپری کنند.

ضرورت تدارک زیرساخت‌های مناسب گردشگری
در همین رابطه، سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل گفت: تعدد چنین پروژه‌هایی آن هم در اطراف شهر گردشگری سرعین می‌تواند به تولید ثروت مناطق روستایی و محروم کمک کرده و در عین حال امکان رونق گردشگری با تدارک زیرساخت‌های مناسب را مهیا کند. وی افزود: امیدواریم دولت جدید فرصت صادرات خدمات فنی – مهندسی را با تقویت دیپلماسی اقتصادی فراهم کند تا بتوانیم مشابه کارهای انجام شده را در خارج از کشور احداث و راه‌اندازی کنیم.

میلیون‌ها گردشگر در راه سرعین
باقر باقرزاده، فرماندار سرعین هم با اعلام آغاز عملیات احداث پل معلق ترکیبی در این شهرستان، ابراز امیدواری کرد با بهره‌برداری از این طرح مهم، صنعت گردشگری در این خطه بیش از گذشته رونق گرفته و متحول شود. باقرزاده با تأکید بر اینکه تأمین زیرساخت‌های گردشگری متنوع برای این شهرستان ضروری است، افزود: شمار گردشگران سال گذشته سرعین حدود هشت میلیون نفر بود و امسال حضور حدود ۶ میلیون گردشگر ثبت شده است و تا پایان سال سرعین میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی دیگر خواهد بود. بنابراین، تأمین زیرساخت‌های گردشگری متنوع برای این شهرستان ضروری است.

پیش‌بینی خردادماه شلوغ
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تکمیل پل معلق سرعین و سازه‌های هیجانی این مجموعه گردشگری به افزایش ورود و ماندگاری گردشگران سرعین کمک خواهد کرد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح گردشگری  پیش‌بینی می‌شود  در این مجموعه حضور گردشگران داخلی و خارجی را شاهد باشیم تا بتوانند از پل سه طبقه‌ای شیشه‌ای منحصربه فرد در ورگه‌سران سرعین دیدن کنند و از زیبایی‌های این منطقه جذاب نیز لذت ببرند.

جستجو
آرشیو تاریخی