صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

تماس واسطه‌های غربی رژیم صهیونیستی با تهران ادامه دارد

پاسخ اصولی و هوشمندانه پزشکیان به اروپایی‌ها درباره تنبیه اسرائیل

بعد از تماس‌های رئیس شورای اروپا، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر واتیکان، این بار نوبت مقام بلندپایه انگلیسی بود که با رئیس‌جمهور تماس بگیرد و با ابراز نگرانی از حمله احتمالی ایران علیه فلسطین اشغالی، بالاترین تلاش خود را برای منصرف کردن کشورمان از این حمله به جریان بیندازد. تماس تلفنی میان مقام‌های بلندپایه تهران و لندن در بیش از ۳‌سال گذشته محدود بوده است.
در این گفت‌و‌گو که شامگاه دوشنبه از سوی «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس با رئیس‌جمهور ایران صورت گرفت، دو طرف درباره راهکارهای برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان و همچنین راه‌های ارتقای روابط دو کشور گفت‌و‌گو کردند. پزشکیان در این گفت‌و‌گو سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات بی‌سابقه و ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه و اعمال تروریستی این رژیم در منطقه و همچنین حمایت برخی کشورهای غربی از این رژیم را اقدامی مغایر با موازین بین‌المللی و غیرمسئولانه دانست که با تشویق رژیم صهیونیستی به تداوم جنایات خود، صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی، جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری دانست. پزشکیان همچنین با استقبال از ارتقای سطح روابط دو کشور و نیز آغاز مذاکرات هسته‌ای، عمل به همه تعهدات از سوی طرفین را شرط موفقیت این گفت‌و‌گوها دانست.
«کر استارمر» نیز در این مکالمه ضمن تأکید بر ضرورت پایان جنگ غزه و آغاز سریع امدادرسانی به مردم این منطقه، مساعدت بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد. نخست‌وزیر انگلیس با اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، ابراز امیدواری کرد سفرای جدید دو کشور هر چه سریع‌تر مأموریت خود را آغاز کنند.
 
واکنش درخور به مواضع
ادعایی اروپا
علاوه بر رایزنی‌های رئیس‌جمهور، وزرای خارجه کشورهای اروپایی هم در تماس با علی باقری خواستار خویشتنداری ایران در پاسخ به اسرائیل شده‌اند. در جدیدترین گفت‌و‌گو، «آنتونیو تایانی»، وزیر خارجه ایتالیا در تماس تلفنی با سرپرست وزارت امور خارجه ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها برای کمک‌ به توقف جنگ و تحقق آتش‌بس در غزه شد. او با اشاره به اهمیت تقویت روابط دوجانبه و تداوم گفت‌و‌گوها در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در ارتباط با مسائل و تحولات منطقه، بر ضرورت پیشبرد ابتکارعمل جدید توافق‌شده‌ از سوی مصر، قطر و امریکا برای تحقق هر چه سریع‌تر آتش‌بس در غزه تأکید کرد. باقری اما در پاسخ، اقدامات متجاوزانه اخیر تل‌آویو را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، لبنان و جمهوری اسلامی ایران خواند و بار دیگر بر حق ذاتی و مشروع تهران برای انجام اقدام متقابل تأکید کرد.
دو روز پیش رهبران امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه‌ای ادعایی بر حمایت خود از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران و متحدانش تأکید کردند و درباره پیامدهای امنیتی حمله ایران و افزایش تخاصم در منطقه هشدار دادند. این در حالی بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته این بیانیه ادعایی را محکوم کرد و درخواست‌های فرانسه، آلمان و انگلیس برای خویشتنداری ایران را فاقد منطق سیاسی، مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه خواند.
خاطرنشان می شود؛ در حالی مقامات غربی طی روزهای اخیر تقلا کرده‌اند تا با تماس های مختلف با رئیس‌جمهور کشورمان، ایران را به اصطلاح از پاسخ به ترور شهید هنیه منصرف کنند که دکتر پزشکیان در تمامی این تماس‌ها با مواضع اصولی و هوشمندانه به سه نکته اصلی تأکید داشته اند؛ اول اینکه ریشه ناامنی در منطقه، رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل است. دوم اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به پشتوانه حمایت‌های امریکا و دولت‌های غربی است. سوم اینکه این حق قانونی و منطقی ایران است که به ترور شهید هنیه که در تهران رخ داده است، قاطعانه پاسخ بدهد، پاسخی که منطبق بر حقوق بین‌الملل و کنوانسیون های بین‌المللی است.

جستجو
آرشیو تاریخی