صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اتهام «عبور از جوانگرایی» عجولانه است

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

دولت مسعود پزشکیان نه تنها از وعده‌های خود عدول نکرده است، بلکه شواهد از عزم جدی دولت برای تحقق این وعده‌ها خبر می‌دهد. جوانگرایی و استفاده از زنان در سمت‌های مدیریت یکی از وعده‌های رئیس جمهور بوده است. پس از انتشار فهرست وزرای پیشنهادی، برخی انتقاد کرده‌اند که این دو وعده، یعنی توجه به جوانان و زنان در چینش کابینه لحاظ نشده است. این انتقاد بی‌وجه نیست.
کما اینکه میانگین سنی وزرای پیشنهادی 60 سال و بالاتر از آن است. یا اینکه تنها یک زن به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است. با احتساب معاونت زنان و خانواده، تا اینجای کار در کابینه چهاردهم فقط دو زن عضویت دارند.
نکته این است که انتقادهایی از این دست، مشکلات رئیس جمهور در چینش کابینه را لحاظ نمی‌کند.
اما این امر به این معنی نیست که او وعده‌های خود را تغییر داده یا مسیر حرکت خود را عوض کرده است. بلکه باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و رئیس جمهور برای عبور از این موانع یا تحقق وعده‌ها، راه جایگزینی خواهند یافت یا خیر؟ به عبارت دیگر، اگر یک راه بسته است، آیا راه دیگری باز خواهند کرد؟ اگر عبور ممکن نبود، آیا مسیر جایگزینی خواهند یافت؟
اظهارات معاون اول رئیس جمهور نشان می‌دهد دولت نه تنها گوش شنوایی برای انتقادهای مطرح شده در جامعه دارد، بلکه اتفاقاً مسیرهای جایگزینی برای تحقق وعده‌ها، مشخصاً در دو حوزه جوانگرایی و مدیریت زنان در پیش خواهد گرفت.
مدیریت جوانان و زنان؛ دو خواسته از اعضای دولت
معاون اول رئیس جمهور پس از تودیع و معارفه معاونت‌های امور زنان و بنیاد شهید رئیس جمهور، متنی را در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد.
این متن پاسخی است به انتقادها و مطالبات جامعه درباره دو موضوع مورد بحث جوانان و زنان. محمدرضا عارف، با اشاره به اینکه در روزهای اخیر که افتخار حضور در مراسم معارفه همکارانم در دولت را داشتم، دو خواسته اصلی را مطرح کردم، این دو خواسته را اینطور صورتبندی کرد: «در انتخاب مدیران خود حتماً از جوانان و زنان شایسته استفاده کنند (و دیگری) لزوم تربیت جوانان متخصص برای تصدی مشاغل کلیدی؛ زیرا نظام مدیریتی ما هیچ راهی جز پوست‌اندازی در این عرصه ندارد.»
وی در تودیع و معارفه معاون زنان و خانواده رئیس جمهور هم، با تأکید بر اینکه هیچگونه تبعیض بین زن و مرد در نظام حکمرانی پذیرفتنی نیست و باید شاهد ارتقای جایگاه زن در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باشیم، گفت: «جوانگرایی با جوانسوزی تفاوت دارد. در کشور شاهد جوانسوزی هستیم چراکه جوانی شایسته را در یک جایگاه مسئولیتی قرار دادیم، اما بعد از چندماه پرونده کاری آنان بسته شده است که بسیار افراد و جوانان با ظرفیت بالا در جایگاهی قرار گرفتند که آمادگی حضور در آن را نداشتند.»
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «تاکنون به توانمندسازی و کادر‌سازی در کشور توجه نشده است و مجبور هستیم مسئولان را بین افراد خاص انتخاب کنیم.» تصریح کرد: «باید درنظر داشت که شایسته سالاری و جوانگرایی و پیداکردن جوانانی که آماده پذیرش مسئولیت‌ها باشند، کار ساده‌ای نیست و باید چنین نیروهایی را در دولت و کشور کشف و تربیت کرد.» عارف ادامه داد: «باید به دنبال این راهبرد باشیم که در پایان چهارسال کاری دولت چهاردهم چندصد نفر نیروی توانمند و مدیر ارشد تحویل جامعه بدهیم.»

ضرورت تداوم یک مطالبه
باوجود این در سنجش این مسأله که دولت چهاردهم در عمل به این رویکردها تا چه حد موفق بوده یا عزم داشته است، نباید صرفاً به فهرست وزرا نگاه کرد.
زیرا وزرا تنها یک بخش و البته مهم و عالی دولت را تشکیل می‌دهند. نظام اداری در سطوح بعد از وزارت، اعم از معاونان وزیر، مدیران کل و مدیران میانی فرصت‌های دیگری هم دارد که می‌تواند زمینه تحقق جوانگرایی و توجه به زنان را در آن فرصت‌ها جست و جو کرد.
همچنان که از اظهارات معاون اول
رئیس جمهور نیز برمی‌آید که این امر  و اساساً تربیت نیروهای جوان در مسئولیت‌های میانی، یک مطالبه رئیس جمهور و معاون اول از اعضای ارشد دولت است. از این رو می‌توان گفت دولت در این راستا، اگر راه را بسته دید، حال یا به دلیل فقدان مدیران جوان مطابق نیازهای کشور یا به هر دلیل دیگری، راه دیگری جست و جو کرده است.
این راه که توأم با تربیت مدیران جوان نیز است، از قضا می‌تواند آینده نظام اداری و اجرایی کشور را نیز تضمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی