صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

گزارش

نامه قالیباف
خطاب به رؤسای پارلمان‌های جهان:
شورای امنیت برای توقف جنایات
رژیم صهیونیستی اقدام فوری کند
 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رؤسای پارلمان‌های جهان تأکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف است برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که با حمایت مستقیم و همه‌جانبه امریکا و برخی کشورهای غربی در حال انجام است، اقدام جدی و فوری به عمل آورد. وی در نامه خود نوشت: اکنون گذشت ۱۰ ماه از بحران غزه و استمرار جنایات گسترده و هدف قرار دادن عمدی شهروندان بی‌گناه فلسطینی، بیانگر فقدان اراده سیاسی رژیم اشغالگر و منحوس صهیونیستی برای پایان دادن به این جنگ ویرانگر و تداوم فاجعه انسانی در غزه است. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مدرسه التابعین، تکرار جنایات اسرائیل علیه مردم غزه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل دانست و تأکید کرد: نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی و تداوم حملات به نوار غزه، نیازمند اتخاذ موضع واحد و مؤثر بین‌المللی برای حمایت از مردم فلسطین است. وی همچنین با اشاره به ترور اسماعیل هنیه در تهران نوشت: جمهوری اسلامی ایران به موجب ماده ٥١ منشور سازمان ملل متحد، دفاع مشروع نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش را حق ذاتی خود دانسته و به نحو مقتضی به آن پاسخ خواهد داد.

دیدار معاون اول رئیس‌جمهور
با رئیس قوه قضائیه
روز گذشته محمدرضا عارف معاون اول با حضور در دفتر رئیس دستگاه قضا، با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار کرد. رئیس قوه قضائیه در این دیدار بر ضرورت انسجام و اتحاد هر چه بیشتر قوا برای غلبه بر مشکلات و پیشبرد امور کشور و مردم تأکید کرد. محسنی اژه‌ای همچنین آمادگی همه‌جانبه قوه قضائیه برای کمک به دولت چهاردهم را مورد تأکید قرار داد و با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، موفقیت رئیس‌جمهور و دولت وی را موفقیت همه ارکان و اجزای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.
 
برگزاری نخستین جلسه
شورای راهبری برنامه هفتم
روز گذشته نخستین جلسه «شورای عالی راهبری برنامه هفتم توسعه» به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و طی آن، وظایف اصلی این شورا بررسی و سه دستورالعمل آن تصویب شد.  در این جلسه عارف با بیان اینکه زمان آغاز برنامه هفتم توسعه از ابتدای ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده اما از تیرماه ابلاغ شده است، گفت: با وجود این تأخیر، تمام تلاش دولت بر اجرای دقیق این برنامه است و اگر هم کاستی‌هایی وجود دارد سعی می‌کنیم با همکاری مجلس آن را حل کنیم و امیدواریم که طی یک دوره چهارساله بتوانیم به چشم‌اندازهای برنامه دست پیدا کنیم. وی تأکید قانونگذار بر حسن اجرا و نظارت بر تحقق اهداف برنامه را یکی از ابتکارات قابل توجه در برنامه هفتم توسعه دانست و افزود: این وظیفه طبق ماده ۱۱۸ قانون برنامه، برعهده «شورای عالی راهبری برنامه هفتم توسعه» گذاشته شده است که با برگزاری این جلسه تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان، بخش مهمی از احکام و آیین‌نامه‌های مربوط به این شورای عالی و بویژه آنهایی را که کلیدی هستند، تدوین و تصویب کرده و سازکار نهایی شدن و ابلاغ آنها را مشخص کنیم. در این جلسه، بعد از بررسی وظایف اصلی شورای راهبری و استماع نظرات و پیشنهادات رئیس سازمان برنامه و بودجه، سه پیشنهاد «آیین‌نامه داخلی شورای عالی راهبری برنامه، تعیین سازکار تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های قانون، درخواست تفویض اختیارات اصل ۱۳۸ به وزرای عضو شورا و دستورالعمل نحوه انتصاب ناظرین مالی و اجرایی برنامه» مورد بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی به تصویب رسید.

تشکیل ستاد هماهنگی رأی اعتماد
به کابینه دولت چهاردهم
معاون پارلمانی رئیس جمهور برای مدیریت بهینه جلسات رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی و ایجاد هماهنگی لازم برای آشنایی نمایندگان با برنامه‌های اعضای کابینه چهاردهم، ستاد هماهنگی رأی اعتماد با حضور معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تشکیل داد. شهرام دبیری در دومین روز از فرایند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در محل دفتر دولت در مجلس با ۱۹ نفر از معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها جلسه هم اندیشی برگزار کرد. در این نشست آخرین وضعیت رأی اعتماد و نحوه شرکت وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و مباحث مربوط به موافقین و مخالفین و چالش‌های پیش رو مورد بررسی قرار گرفت و معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات و راهکارهای عملیاتی و فوری خود برای استفاده مناسب از فرصت‌ها و فعال کردن تمامی ظرفیت‌های موجود برای معرفی بهتر وزرای پیشنهادی و جلب موافقت نمایندگان برای رأی اعتماد را با دکتر دبیری در میان گذاشتند. بر این اساس با پیشنهاد دبیری کمیته رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی با مسئولیت معاون امور مجلس هر وزارتخانه ذیل ستاد هماهنگی رأی اعتماد به کابینه دولت چهاردهم با مدیریت معاون امور مجلس رئیس جمهور تشکیل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی