تازه های فناوری

بلندپروازی متا با فدیورس

متا اعلام کرد، کاربران شبکه اجتماعی تازه‌ تأسیس «تردز» در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به استثنای کسانی که در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، می‌توانند پست‌های خود را در «فدیورس»» (fediverse) مشاهده کنند.
«فدیورس»، مفهومی جدید در عصر فناوری است که بر حفاظت از حریم شخصی کاربران تمرکز دارد. پیش از این کاربران اگر می‌خواستند واکنش‌ها یا کامنت‌های دیگران را به پست‌های خودشان در تردز ببینند، باید به دو شبکه اجتماعی «ماستودون» یا «بلواسکای» می‌رفتند، اما اکنون آنان مجبور نیستند این کار را انجام دهند. اما فدیورس چیست؟ فدیورس مخفف «جهان متحد (Federated Universe) به معنی مجموعه یا گروهی از رسانه‌های اجتماعی به‌هم‌پیوسته است که هریک به طور مستقل میزبانی شده‌اند اما می‌توانند از طریق یک بستر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. درباره چگونگی کارکرد این سرویس جدید هم باید گفت که متا می‌خواهد کاربران، فدیورس را «مانند یک ایمیل» که می‌تواند بین یک حساب جیمیل و یاهو رد
و بدل شود در نظر بگیرند. در واقع این همان چیزی است که ادغام تردز در فدیورس را امکان‌پذیر می‌کند.
کاربران اکنون می‌توانند با افرادی از رسانه‌های اجتماعی دیگر ارتباط برقرار کنند، بدون اینکه نیاز باشد بین حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی جابه‌جا شوند.
متا در توضیح این ابتکار جدید گفت: برخلاف ایمیل، مکالمات و نمایه فدیورس شما عمومی هستند و می‌توانند بین رسانه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شوند. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند پستی را در تردز ارسال کنند و مردم آن پست را در تامبلر یا فلیپ‌بورد ‌ببینند. در حال حاضر «ماستودون»، با ۱۵ میلیون حساب کاربری که تقریباً ۸۷۱ هزار نفر از آنها کاربر فعال ماهانه هستند، بزرگترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در فدیورس محسوب می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی