صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و سه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» انتظارات از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کرد

گره‌گشایی همزمان از مشکلات بخش مسکن و حمل ونقل

با معرفی وزار از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌ها و راهبردهای آنان در کمیسیون‌های مختلف مجلس شروع شده است. از سوی دیگر نمایندگان مجلس، فعالان، کارشناسان، مدیران بخشهای مختلف دولتی و خصوصی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و... انتظارات خود از وزیران در حوزه‌های کاری آنان را مطرح می‌کنند.
یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین توجه این گروه‌ها و همچنین مردم را به برنامه‌های وزیران معطوف کرده است وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به اینکه این وزارتخانه دو بخش با اهمیت، کارآمد و زیرساختی در اقتصاد کلان، خرد، اقتصاد خانواده و همچنین رفاه اجتماعی را در بر می‌گیرد، به تبع آن انتظارات از فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پشنهادی راه و شهرسازی را افزایش داده است. مهم‌ترین موضوعی که کارشناسان این حوزه مطرح می‌کنند این است که در این وزارتخانه حوزه حمل و نقل یا مسکن بر هم ترجیحی ندارند و توسعه دو بخش باید به‌صورت همزمان پیش برود و مثلاً اهمیت مسکن و ساخت آن نباید حمل و نقل را در حاشیه قرار دهد و بالعکس آن هم پذیرفته نیست.
این کارشناسان تأکید دارند که برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برای بخش‌های راه، حمل و نقل، مسکن و شهرسازی باید توسعه‌گر باشد.

انتخاب معاونان باتجربه
در خصوص انتظارات از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، زینب قیصری‌ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با تأکید بر نقش راهبری وزیر راه و شهرسازی، انتخاب معاونان باتجربه را ضامن موفقیت‌های آتی وزیر دولت چهاردهم عنوان کرد.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه‌ای عریض و طویل و با مسئولیت‌های متنوع است که نشان دهنده حجم بالای کار در این وزارتخانه است اما به نظر می‌رسد انتخاب معاونان زبده و با تجربه در بخش‌های مختلف می‌تواند به پیشبرد اهداف خانم صادق‌مالواجرد در صورت انتخاب به عنوان وزیر راه و شهرسازی کمک ویژه‌ای کند.

توجه به بخش خصوصی
مسعود پل مه، دبیر انجمن کشتیرانی، حفظ شأن بخش خصوصی و حمایت از سرمایه سرمایه‌گذاران در حوزه‌های زیرساختی را خواسته این انجمن از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عنوان کرد.
وی گفت: درخواست داریم که تخصص و تجربیات بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلیدی مورد توجه قرار گیرد و برای حل مشکلات و ارتقای کارایی از نظرات کارشناسان بخش خصوصی استفاده شود.
تسریع در اجرای پروژه‌های کلیدی زیرساختی بنادر و مراکز لجستیکی، خواسته دیگر این فعال بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.
پل مه افزود: بهره‌گیری از مطالعات دقیق و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل دارد و معتقدیم که تحقق این مطالبات به تقویت بخش حمل‌ونقل دریایی و لجستیک، بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه پایدار کشور کمک می‌کند.
سیده فاطمه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران، نیز در خصوص انتظارات از وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: انتظار داریم گام‌‌های بلندی در توسعه زیرساخت‌‌های کشور با حضور وزیر جدید در وزارت راه و شهرسازی برداشته شود.

اولویت نهضت ملی مسکن
علی اصغر نخعی راد، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز با اشاره به معرفی وزرا از سوی رئیس جمهور به مجلس گفت: با توجه به قانون جهش تولید مسکن وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم باید نسبت به ساخت مسکن متعهد باشد تا معضل مسکن در کشور تشدید نشود.
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز تکمیل سامانه املاک و اسکان را یکی از وظایف خطیر وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: با تکمیل این سامانه اطلاعات درباره وضعیت خانه‌های خالی، زمین، مالکان و تعداد مستأجران در کشور به دست می‌آید. تکمیل سامانه املاک و اسکان و عمل به قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی باید در صدر برنامه‌ها و در اولویت‌های وزیر آینده راه و شهرسازی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی