صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دعواهای انتخاباتی در امریکا ادامه دارد

بایدن: تحت فشار کنار رفتم

حاشیه‌های جنجال بر سر اینکه بالاخره دموکرات‌ها به حضور کدام نامزد حزب خود چراغ سبز نشان می‌دهند و کامالا را به میدان می‌فرستند یا بایدن، هنوز ادامه دارد. آقای رئیس ‌جمهور چند هفته پیش بعد از اینکه از بستر بیماری کووید 19 بلند شد و راهی کاخ سفید شد، اعلام کرد دیگر قصدی برای ادامه رقابت انتخاباتی در امریکا ندارد. رقیب بایدن هرچند از شنیدن یکه تازی خودش در میدان رقابت خوشحال شد، اما این خوشحالی چندان دوام نیاورد و حزب دموکرات زودتر از موعدی که باید جلسه خود را برای معرفی نامزد نهایی برگزار می‌کرد اعلام کرد، این حزب با اکثریت آرا، کامالا هریس را به عنوان نامزد رسمی این حزب معرفی می‌کند.
حالا دونالد ترامپ در جدیدترین اظهارات خودش گفته آیا ممکن است بایدن نامزدی خودش را در انتخابات از هریس پس بگیرد؟ او در شبکه اجتماعی خودش نوشت: «چقدر امکان دارد اگر جو بایدن پیر و خمیده به عنوان بدترین رئیس ‌جمهور تاریخ ایالات متحده، که امکان رئیس جمهور شدنش از سوی کامالا، باراک حسین اوباما، نانسی پلوسی دیوانه، آدام شیف حیله‌گر، چاک شومر گریان و دیگران در جناح چپ دیوانه ربوده شده، کنوانسیون ملی دموکرات‌ها را برهم زند و تلاش کند تا نامزدی خود را پس بگیرد و در یک مناظره دیگر مرا به چالش بکشد؟»

کنار رفتم، اما به اجبار
اظهارات دونالد ترامپ در حالی توجه رسانه‌های امریکا را به خودش جلب کرده که جو بایدن اعتراف کرد که تحت فشار دموکرات‌ها تصمیم گرفته از رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا خداحافظی کند، او گفته هم‌حزبی‌هایش او را متقاعد کردند که ماندن در این رقابت به آنها آسیب خواهد زد.
اعتراف به اجباری بودن کناره‌گیری بایدن البته پیش از این هم از زبان دونالد ترامپ خارج شده بود، نامزد حزب جمهوریخواه امریکا پیش از این در اظهاراتی خروج بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را نخستین کودتا در تاریخ امریکا دانست که از سوی هم‌حزبی‌های دموکراتش اتفاق افتاد و عنوان کرده بود که خروجش از رقابت‌های مذکور اجباری بوده است.
به رغم مناظره غیر قابل انتظار با دونالد ترامپ در 27 ژوئن گذشته اما جو بایدن و تیم دولتی او و حتی خانواده‌اش، در طول حضور او در میدان رقابت بارها اعلام کردند او هیچگونه مشکل روانی و جسمانی ندارد و می‌تواند برای 4 سال آینده ایالات متحده را اداره کند.
بایدن همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز با صراحت از نقش نانسی پلوسی برای استعفای خود حرف زده، او گفته؛ نقش رئیس ‌سابق مجلس نمایندگان امریکا در تصمیم او برای استعفا دادن از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مؤثر بوده است.

دموکرات‌های علیه ریاست دو دوره‌ای بایدن
البته جو بایدن معتقد است در طول حضورش به عنوان نامزد دموکرات‌ها، همه نتایج نظرسنجی‌ها نشاند دهنده رقابت شانه ‌به شانه او با دونالد ترامپ بوده است و موضوع بیماری باعث نشده تا او از سوی جامعه امریکا کنار گذاشته شود، اما بسیاری از اعضای حزب دموکرات بعد از مناظره بایدن با رقیب خود به این نتیجه رسیدند که او به عنوان رئیس ‌جمهور ۸۱ ساله امریکا موقعیت خود را در برابر ترامپ از دست داده است. حالا سوت آغاز ماراتن بین ترامپ و هریس زده شده و ترامپ بارها تلاش می‌کند هریس را متهم به کودن بودن کند تا رقیب سرسختی را که این روزها خبر می‌رسد در نظرسنجی‌ها پیشتاز است از دور خارج کند.

جستجو
آرشیو تاریخی