صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

واکنش کاربران به سالگرد یک واقعه تاریخی
این روزها سالگرد اعدام میرزا رضای کرمانی است، مردی که از مریدان سید جمال‌الدین اسدآبادی بود و مدتی در خدمتش بود. تحت تأثیر همین ارتباط و پادشاهی استبدادی، کمر به قتل ناصرالدین شاه بست. او موفق شد، اما جانش را نیز بر سرهمین اتفاق از دست داد.
میرزا رضای کرمانی در چنین روزهایی، در سال 1275 به دار آویخته شد. یکی از صفحات فعال در زمینه تاریخ معاصر کشورمان به همین مناسبت، مطلب کوتاهی را درباره میرزا رضای کرمانی و وفاداری‌اش در توئیتر منتشر کرده، اقدامی که با واکنش‌ زیادی از سوی برخی کاربران روبه‌رو شده است. یکی از کابران نوشته: «شب اعدام، میرزا تمام شب را نماز خواند و دعا کرد. صبح که شد، در میدان اعدام، یک دار رنگی برای او آماده کرده بودند.
میرزا رضا، تشنه‌اش شد و میرغضب یک خربزه به او داد و با خنده گفت: بخور، این آخرین خربزه‌ای است که می‌خوری. میرزا رضا هم گفت: چوبه دار را نگه دارید، من آخرین نفر نیستم.» فرد دیگری با تعجب از واکنش‌هایی که نشان ازعلاقه‌مندی تعداد زیادی از کاربران به تاریخ می‌دهد، نوشته: «اصلاً فکر نمی‌کردم مردم حوصله کتاب خواندن داشته باشند، اونم چه کتابی؟ تاریخ!» کاربر دیگری در واکنش به اقدام میرزا رضای کرمانی نوشته: «همین که میرزا رضای کرمانی زن و دختر مردم رو از دست یک شاه هوس‌باز نجات داد، بزرگترین خدمت را به مردم و کشورش کرده.» دیگری نوشته: «به عکس‌های میرزا رضا با دقت نگاه کنید، آرامش عجیبی در چهره دارد، قبل از رفتن به پای چوبه دار خربزه می‌خورد، حتی با میرغضب شوخی می‌کند و می‌گوید چوبه دار را نگه دارید....! به کاری که کرده ایمان داشته است.»

عکسی که شبنم مقدمی بعد از ۲۰سال رو کرد
شبنم مقدمی از هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون در صفحه شخصی‌اش با انتشار عکسی از پشت صحنه فیلم «به نام پدر» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به مرور خاطرات آن دوران پرداخته و در توضیح این قاب ماندگار نوشته: «اینجا آبادانه. اسفند ماه ۱۳۸۳. نزدیک بیست سال پیش از این. در یک غروب پیش از شروع شب‌کاری، توی حیاط بیمارستانی که لوکیشن فیلمبرداری‌ بود، نشسته بودیم به گپ زدن.« «به نام پدر»، از اولین فیلم‌هایی بود که من در آن حضور جدی داشتم. اولین قدم‌هام در سینمای حرفه‌ای؛ و قرار گرفتن کنار آقای پرستویی که آن موقع هم مثل الان سوپراستار بودند، و البته هم‌صحبتی با ایشان، برایم مثل کلاس درس بود …یاد آن روزها به خیر.

واکنش علیرضا حیدری به خروج از برنامه زنده تلویزیونی
علیرضا حیدری دارنده ۶ مدال کشتی جهان و المپیک، به همراه حسین توکلی قهرمان وزنه‌برداری المپیک سیدنی میهمان‌های ویژه برنامه اختتامیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در شبکه ورزش بودند که صحبت‌های مجریان و نحوه ترک برنامه توسط علیرضا حیدری، با حواشی زیادی همراه شد. پس از صحبت‌های علیرضا حیدری در رابطه با مسابقه ناهید کیانی مقابل کیمیا علیزاده، حواشی مبنی بر اینکه مجریان صداوسیما در واکنش به صحبت‌های حیدری او را از ادامه حضور در برنامه منع کرده و با دیالوگ‌های خود او را به خارج از برنامه هدایت کردند، مطرح شد.‌ این اتفاق با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.
براین اساس علیرضا حیدری، شخصاً نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.‌ او دراین باره به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: موضوع آنطور که در فضای مجازی مطرح شد، نیست و کسی بنده را از برنامه بیرون نکرد. من خودم از مجریان و تهیه‌کننده برنامه درخواست کرده بودم که زودتر پخش زنده را ترک کنم چرا که دیروقت بود و خسته بودم. اینکه کسی گفته باشد من دیگر در برنامه نباشم، اینطور نبود و من خودم می‌خواستم برنامه را ترک کنم.

من و بچه‌ها در گذرگاهی به نام طنز همدیگر را پیدا کردیم
فرهاد حسن‌زاده با انتشار تصویری با عنوان «مدرسه نیشگون» در صفحه اینستاگرامش به موضوع طنزنویسی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرده و دراین باره نوشته: «با طنزنویسی برای کودکان و نوجوانان زندگی‌ام را شیرین می‌کنم. در اوایل دهه هفتاد که به شکل حرفه‌ای به نوشتن برای این گروه سنی روی آورده بودم، فکر می‌کردم چقدر ادبیات ما جدی و عبوس و خشک است. نویسنده‌ها و شاعرها در پی اشاعه ارزش‌های بزرگسالانه خویش و حاکمیت و دولت بودند. من بی‌توجه به این رویکرد اولین نوشته‌های طنزم را در کیهان‌بچه‌ها نوشتم. ملقمه‌ای به نام «روزنامه سقفی همشاگردی» که ترکیبی بود از نثر و نظم و شوخی‌های زبانی. من و بچه‌ها در گذرگاهی به نام طنز همدیگر را پیدا کردیم. آنها تشنه شوخ‌طبعی بودند و من به عطش آنها جواب می‌دادم. از قالب‌های مختلف هم استفاده کردم.

جستجو
آرشیو تاریخی