صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و دو - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی
نخست‌وزیر واتیکان:
حق پاسخ به متجاوز
برای هر کشوری محفوظ است
رئیس جمهور روز گذشته در پاسخ به تماس تلفنی کاردینال «پیترو پارولین» نخست‌وزیر واتیکان،نقش‌آفرینی فعال‌تر واتیکان برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، رفع محاصره این منطقه و امدادرسانی به مردم را خواستار شد. مسعود پزشکیان، نسل‌کشی و کشتار زنان و کودکان مظلوم غزه، ترورهای بزدلانه در کشورهای منطقه و حمله به بیمارستان‌ها و مدرسه محل اسکان آوارگان را گوشه‌ای از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی دانست و افزود: در کمال ناباوری و تأسف با وجود گذشت 10 ماه، نه تنها انتظارات ملت‌ها برای وادار کردن این رژیم به توقف جنایت و آدمکشی بی‌سابقه در غزه بی‌پاسخ مانده، بلکه امریکا و برخی کشورهای غربی با حمایت و پشتیبانی و سازمان‌های بین‌المللی با سکوت و انفعال خود، رژیم صهیونیستی را در ارتکاب این جنایت، نسل‌کشی و ترور ترغیب نیز کرده‌اند.
وی با تأکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در بیزاری و پرهیز از جنگ و خونریزی و ارتقای صلح و امنیت جهانی، اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان و اقدام جنایتکارانه در ترور میهمان کشورمان را برخلاف همه اصول انسانی و قانونی دانست و تصریح کرد: مطابق همه موازین و مقررات بین‌المللی، حق دفاع و پاسخ به متجاوز برای کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته محفوظ است.
کاردینال «پیترو پارولین» هم ضمن ابلاغ پیام تبریک پاپ فرانسیس به دکتر پزشکیان در پی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و قدردانی از مواضع اصولی رئیس جمهور در تعامل سازنده با جهان و تأکید بر حفظ و ارتقای صلح و ثبات جهانی، افزود: واتیکان ضمن ابراز علاقه‌مندی برای گسترش هر چه بیشتر روابط میان دو دولت، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسیر ارتقای تعامل، هم‌افزایی و همگرایی میان کشورهای منطقه و جهان حمایت می‌کند.
 
فراجناحی بودن ویژگی کابینه پیشنهادی
رئیس جمهور روز یکشنبه در دیدارهای جداگانه با مجمع نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان، برگزاری نشست‌های کاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل رسمی کابینه را گواه اراده دولت چهاردهم در همکاری و هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات و آبادانی کشور دانست.
مسعود پزشکیان با اشاره به فرایند چینش وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در قالب شورای راهبری، تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های اصلی توانمندی، تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌های فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست و از همه نمایندگان مجلس و نخبگان کشور خواست دولت را در ادامه مسیر انتصاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر اساس ویژگی‌های بیان شده و همچنین تعهد آنها به اجرای اسناد و سیاست‌های کلان کشور یاری کنند.
وی در واکنش به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان نیز با بیان اینکه دولت چهاردهم با وسواس و دقت منابع کشور را با لحاظ اولویت‌ها و محرومیت‌ها در راستای اجرای عدالت و حق، توزیع خواهد کرد، افزود: توجه به استان‌ها و مناطق محروم کشور از اصول اساسی این دولت است.
پزشکیان وفاق ملی و کنار گذاشتن اختلافات را رمز پیشبرد امور و موفقیت کشور دانست و تأکید کرد: در دولت چهاردهم محور عمل، قوانین و اسناد و سیاست‌های کلان کشور است؛ در صورت وجود اشکال در این اسناد و سیاست‌ها هم برای اصلاح آن اقدام خواهد شد. در این جلسات نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان نیز به تشریح مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود پرداختند.
 
تقوی‌نژاد دبیر هیأت دولت شد
طی حکمی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور سید کامل تقوی‌نژاد به عنوان دبیر هیأت دولت منصوب شد. محمدرضا عارف در این حکم خطاب به تقوی‌نژاد، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توانایی‌های مدیران، همکاران و کارشناسان داخل و خارج دولت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به افزایش کارآیی و اثربخشی دفتر هیأت دولت، تعامل مؤثر با هیأت وزیران در راستای اهداف و برنامه‌های دولت وفاق ملی و انجام مسئولیت محوله موفق و مؤید باشید.
 
تمایل چین
برای همکاری با دولت جدید ایران
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین درباره تحولات منطقه‌ای و مسائل مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. باقری بر تداوم روند تقویت و گسترش روابط راهبردی دو کشور در راستای اجرای کامل سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله و استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.
وزیر خارجه چین نیز ایران را یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار در منطقه خواند و گفت که چین تمایل دارد با دولت جدید ایران در جهت تداوم و تقویت روابط در راستای منافع مشترک همکاری کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی