گشتی حوالی هنرهای تجسمی

شیدایی قلم و دوات در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع)

فرهنگی/ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی به‌مناسبت فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر؛ موسم سوگواری بر سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سلسله نمایشگاه‌هایی را باعنوان «روضه بهشت» تدارک دیده است که مشتمل بر پنج بخش یا به‌تعبیر گردانندگان، مجالسی پنج‌گانه است. قراراست آثار حاضر در این مجالس، تجلی هنرهای تجسمی معاصر در بیان حماسه معنوی عاشورا باشند.
مجلس اول از این سلسله نمایشگاه‌ها، به نمایش آثار عاشورایی هنرمندان رشته نقاشی اختصاص داشت و مجلس دوم به نمایش پوسترهایی عاشورایی از 10 هنرمند شناخته‌شده عرصه هنرهای تجسمی اختصاص داشت؛ اما «روضه بهشت؛‌ مجلس سوم» به هنر خوشنویسی اختصاص دارد. طبق گزارش تسنیم بسان مجالس اول و دوم، در مجلس سوم نیز ذیل هر تابلو، قطعه شعری متناسب با مضمون و حال‌وهوای آن تابلو نگاشته شده است تا مخاطب، تجربه‌ای عمیق‌‌تر و ماندگارتری از مواجهه با یک اثر هنری عاشورایی را در ذهن‌خود ثبت کند. نخستین اثری که با آن روبه‌رو می‌شویم، تابلویی متعلق به غلامحسین امیرخانی است. امیرخانی این اثر را که دربرگیرنده فراز مشهوری از زیارت پرفیض عاشورا یعنی عبارت «اللهم ارزقنی شفاعة الحسین علیه‌السلام» است، به شیوه مرکب روی کاغذ به رشته تحریر درآورده است. در ذیل این تابلو شعر معروف سیدرضا موید، شاعر آیینی نام‌آشنای کشورمان با مطلع «عالم همه قطره‌اند و دریاست حسین، مردم همه بنده‌اند و مولاست حسین...» درج شده است.
باور راستین شیعیان و محبان امام حسین(ع) این است که آن حضرت، آب حیات و سرچشمه زندگی است. این‌چنین است که دومین اثر نمایش‌یافته در نمایشگاه «روضه بهشت؛ مجلس سوم»، تلاشی در راستای ترسیم این حقیقت همواره جاری است. اثر مذکور، خطاطی معروف از حمید عجمی است. عجمی در این اثر با تحریر تعبیر «السلام علیک یا اباعبدالله» عرض ارادت خود را ابراز می‌کند. عنوان «آب حیات» که در ذیل این اثر خوشنویسی حک شده، برگرفته از شعر معروف «ای آب حیات یا اباعبدالله، جان‌ها به فدات یا اباعبدالله...» است.
از دیگر آثار این نمایشگاه، اثری از حسین غلامی است. در این اثر حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) با عنوان «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» به زیور طبع آراسته شده است. در ذیل این تابلو، شعری از جواد هاشمی تربت با مطلع «ای زنده عشق ای قتیل العبرات، آزاده کربلا اسیر کربات» درج شده است. تابلوی دیگر اثری آشنا از عین‌الدین صادق‌زاده، خوشنویس معاصر است. عنوان این اثر یعنی «سرود ملی اهل عزا» برگرفته از شعر محمود حبیبی کسبی، شاعر نام‌آشنای آیینی است با این مطلع که: «شنیدم از لب باد صبا حسین حسین، نوای ما دم ما شور ما حسین حسین.» اثر خوشنویسی «مرگ سرخ» که برگرفته از شعر معروف خوشدل تهرانی با مطلع «بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است/ که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است...» عنوان اثری از میرعماد حسنی است که در نمایشگاه «روضه بهشت؛ مجلس سوم» روی دیوار رفته است. یکی از متفاوت‌ترین آثاری که در نمایشگاه «روضه بهشت؛ مجلس سوم» به معرض دید هنردوستان گذاشته شده، خطی از غلامرضا ماهرویی خوشنویس معاصر کشورمان است. در این اثر زیارت عاشورای امام حسین(ع) به سیاقی بدیع و چشم‌نواز، قلمی شده است. اثر مذکور که در این نمایشگاه، «ای زلف خون‌فشان» نام گرفته، وام‌دار شعری از اشعار علیرضا قزوه است با این مطلع: «ای زلف خون‌فشان توام لیله البرات/ وقت نماز شب شده حی علی الصلاة.»
جستجو
آرشیو تاریخی