نشست رسانه‌ای جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی برگزار شد

اجرای آثار برگزیدگان جایزه خالقی با ارکستر

ندا سیجانی/ نشست رسانه‌ای دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی روز گذشته در دانشگاه مهرالبرز برگزار شد. این جایزه با محوریت زندگی و آثار و دستاوردهای هنری این شخصیت برجسته تاریخ موسیقی و به صورت مستقل در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود.

 ارکسترموسیقی ملی ما مدیون روح‌الله خالقی است
درابتدای این برنامه محمدرضا عزیزی دبیراین دوره از جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی بیان داشت: اولین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی را سال گذشته و در بخش جنبی «کنفرانس ملی مطالعات میان‌رشته‌ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما» و در سطح دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کردیم. رویکرد جایزه، نگاه به شخصیت تأثیرگذار آهنگساز معاصر، روح‌الله خالقی بود، چرا که ارکسترموسیقی ملی ما مدیون این آهنگساز بزرگ است. بنابراین تصمیم گرفتیم این جایزه را ایجاد کنیم.
او در ادامه افزود: به صورت معمول، جایزه آهنگسازی که با نام یک آهنگساز درهر کشوری برگزار می‌شود، نام او نمادین است اما در این جایزه ما به صورت نمادین از نام استاد خالقی استفاده نکردیم. این جایزه در مقایسه با سال گذشته گسترده‌تراست و در سطح ملی برگزارمی‌شود و صرفاً دانشگاهی نیست و نهادهایی همچون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، انجمن موسیقی ایران و فرهنگستان هنر از این جایزه حمایت می‌کنند.  نکته دیگر افزوده شدن بخش پژوهشی به این جایزه است و آثار برگزیده در این بخش با حمایت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر خواهد شد. همچنین در بخش جوایز علاوه بر اهدای تندیس، دیپلم افتخار، آثار برگزیده توسط ارکستر جوانان و نوجوانان در شرایط مناسب اجرا خواهند شد. آروین صداقت‌کیش، نماینده هیأت داوران نیز دراین نشست خبری گفت: ابتدا باید بگویم روح‌الله خالقی هیچ‌گاه شاگرد صبا نبوده بلکه همشاگردی او بوده و قرار است در این دوره به آثار پژوهشی که محور کار آنها روح‌الله خالقی به عنوان میراث تاریخی است، بپردازند و در کمیته درباره این آثار داوری خواهد شد و آثار برگزیده در مقاله نامه این جایزه به چاپ می‌رسد. او در ادامه گفت: محورهایی برای بخش پژوهشی تعیین شده و براین هدف هستیم با گذاشتن این جایزه، پژوهشگران ترغیب شوند تا پیرامون این شخصیت تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام دهند. صداقت‌کیش اظهار کرد: ما باید به تعریف جامعی از کسانی که مجاز هستند و آنهایی که مجاز نیستند و شرکت می‌کنند، می‌رسیدیم چرا که روش‌ها و سبک‌های آهنگسازی که امروزه رواج دارد شیوه و سبک روح‌الله خالقی نیست. براین اساس، کمیته داوران به این نتیجه رسید از نظر سبکی تفاوتی قائل نباشد.‌ ما در این جشنواره خالقی را به عنوان اولین شخص موسیقی معاصر که به عنوان آهنگساز مطرح است الگو‌برداری می‌کنیم و در این جشنواره سبک حائز اهمیت نیست و به همنوازی و گروه‌ نوازی مورد اهمیت است. او با اشاره به اعلام جوایز گفت: بجز جایزه مادی که در سایت مشخص است، چاپ آثار و همچنین استفاده از آثار برگزیدگان در ارکستر جوانان و نوجوانان، جایزه‌ آهنگسازی روح‌الله خالقی است. نماینده هیأت داوران با اعلام اسامی داوران این جشنواره گفت: سیامک جهانگیری، کارن کیهانی، آروین صداقت‌کیش، کیوان فرزین و پویا سرایی داوران بخش رقابتی این جشنواره هستند و در آبان ماه مراسم اختتامیه جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی برگزار خواهد شد. بهنام ترابی، دبیر علمی جایزه روح‌الله خالقی هم در ادامه با خوانش محورهای این نشست گفت: مطالعات مرتبط با نگرش و انگیزه‌های روح‌الله خالقی، یادداشت‌های علمی و مروری مرتبط با آثار مرتبط روح‌الله خالقی و بررسی کتاب‌های استاد خالقی از جمله محورهای این جشنواره است.
او با اعلام نام داوران این جشنواره تصریح کرد: احمد صدری، سیدحسین میثمی، بابک خزرایی، شهاب جعفری، فؤاد توحیدی، پیروز ارجمند، آروین صداقت‌کیش، میرعلی رضا میرعلی نقی، پویا سرایی، سجاد‌ پورقناد و محمدعلی مرآتی داوران جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی