صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

چهارمحال و بختیاری دیگر دومین نقطه پرباران کشور نیست

تداوم کاهش بارش‌ها در بام ایران

ایران زمین – عنوان « بام ایران» و «معدن آب ایران» دیگر سنخیتی با وضع و حال  چهارمحال و بختیاری ندارد . به گفته مدیر کل هواشناسی  این استان ، چهار محال و بختیاری با کمترین میزان بارش‌ها به‌عنوان خشک‌ترین استان کشور ثبت شد. اگر چه  در دهه‌های 60 و در دهه 70 نزدیک به 11 درصد آب کشور را بام ایران زمین در انحصار خود داشته است اما در دهه 80 تا‌به‌کنون بخاطر شرایط آب و هوایی، این استان هم شاهد نزولات آسمانی نبوده است و بطور پیوسته با کاهش بارندگی مواجه بوده است.
میانگین بارش‌های سال زراعی جاری این استان نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت ۲۱ درصد کاهش یافته است.
براساس اعلام اداره کل هواشناسی چهار محال وبختیاری ، این استان به طور میانگین ۱۲۳ میلیمتر کمبود بارش دارد و بارش‌های بهاری نیز نمی‌تواند این میزان کاهش را جبران کند.
امسال  چهارمحال و بختیاری پس از استان گیلان دومین استان خشک کشور اعلام شده است و بی‌شک برای جلوگیری از تنش آبی به مدیریت منابع نیاز دارد.
این در حالی است که استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. یکی از مشکلات این استان ارتفاع زیاد آن است که سبب می‌شود بارش‌ها بلافاصله به اطراف سرازیر شود.
جستجو
آرشیو تاریخی