صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

خنثی بودن شوک‌های سیاسی در بازار طلا

گرانی قیمت طلا دوام نیاورد

همزمان با عملیات تروریستی رژیم اشغالگر قدس و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، سوداگران با التهاب‌آفرینی به تکاپو افتادند که از حواشی رخداد مذکور سرمایه‌های باد آورده خود را افزایش دهند. بررسی روند شوک‌های سیاسی و غیره چند سال گذشته، حکایت از گذرا بودن تأثیرگذاری این مسائل بر بازارهای مالی دارد. اگرچه برای چند روز بعد از رخداد مذکور، صعود هیجانی نرخ طلا در بازار رخ داد اما از اوایل هفته گذشته شاهد سبقت کاهش قیمت طلا از نظر گرانی در بازار بودیم.
 
شوک چند صد هزار تومانی
شنبه هفته گذشته قیمت هر قطعه سکه طرح جدید براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، ۴۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که نسبت به‌ آخرین روز هفته قبل افزایش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد.
 همچنین در این روند، هر قطعه سکه طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان افزایش، ۳۹ میلیون تومان فروخته شد. نیم‌سکه نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در قیمت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه یک گرمی نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به 7 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۵۳ هزار تومانی، سه میلیون و ۵۹۷ هزار تومان داد و ستد شد.

استارت کاهش
اگرچه اولین روزهفته گذشته بازار طلا با افزایش قیمت چند صد هزار تومانی مواجه شد اما روز یکشنبه قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۴۳ میلیون تومان بود که نسبت به‌ روز شنبه کاهش ۶۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد.
هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با ۴۰۰ هزار تومان افت به قیمت ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم‌سکه هم با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه یک گرمی نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۰ هزار تومانی، ۳ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان داد و ستد شد.
دوشنبه هفته گذشته بازار طلا رویکردی متفاوت نسبت به چند روز اول هفته داشت. بر این اساس، هر قطعه سکه طرح جدید در بازار طلای تهران با 350 هزار تومان کاهش نسبت به‌ قیمت پایانی یکشنبه به ۴۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.
هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با ۴۳۵ هزار تومان افت به قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد، نیم‌سکه با کاهش ۳۵۳ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین ربع‌سکه نیز کاهش قیمت ۴۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در قیمت ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، قیمت سکه یک گرمی نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی به 7 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۷۱ هزار تومانی، ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان داد و ستد شد.

تداوم نوسان رشد و کاهش
بازار طلای سه‌شنبه هفته گذشته با شرایطی متفاوت روبه‌رو بود. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به رقم 42 میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.
همچنین هر قطعه سکه طرح قدیم بدون تغییر به قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم‌سکه نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در قیمت ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه یک گرمی نیز بدون تغییر به 7 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۳۰ هزار تومانی، سه میلیون و ۵۲۵ هزار تومان داد و ستد شد.
اگرچه تعطیلی چهارشنبه هفته گذشته تهران یک تنفس کوتاه در بازار طلا ایجاد کرد اما در آخرین روز کاری هفته گذشته همچنان شاهد تداوم رشد و کاهش در بازار بودیم. براین اساس قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در پنجشنبه گذشته با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه به کانال ۴۳ میلیون تومان وارد شد. هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد. نیم‌سکه نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی به رقم ۲۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در قیمت ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت سکه یک گرمی نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به عدد 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۳۰ هزار تومانی، سه میلیون و ۵۶۶ هزار تومان داد و ستد شد.

 

برش

افزایش تدریجی قیمت طلا
 نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: حباب سکه در هفته‌ای که گذشت ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت و اکنون به 8 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
بذرافشان با اشاره به اینکه اکنون شرایط بازار طلا روال عادی را دارد، افزود: در بازارهای جهانی تحلیلگران پیش‌بینی کردند که تا پایان سال میلادی جاری بهای هر اونس طلا به سه هزار دلار خواهد رسید و به صورت تدریجی هر اونس طلا ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلار افزایش خواهد داشت. با توجه به تحلیل‌ها، در صورتی که افزایش اونس جهانی محقق شود به تبع آن بازارهای داخلی در سطح دنیا تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که روی بازار طلا اثر می‌گذارد، نوسانات بازار ارز و تنش‌های سیاسی است، از این رو احتمال کاهش قیمت طلا در بازارها خیلی کم است. بر این اساس با توجه به نوسانات ارزی به صورت تدریجی شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی