صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رشد 17 درصدی خرید گندم در سال‌جاری

خرید تضمینی گندم به 11 میلیون تن رسید

نفیسه امامی
خبرنگار


برداشت گندم در استان‌های معتدل و سرد در حال انجام است و کشاورزان نیز محصول خود را به مراکز دولتی تحویل می‌دهند. طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، میزان خرید گندم در سال‌جاری نسبت به سال گذشته با ۱۷ درصد رشد، بیش از یک و نیم میلیون تن افزایش داشته و در 22 استان کشور، خرید گندم نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته است. ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان طی سال‌جاری تاکنون 193 هزار میلیارد تومان بوده که 52 هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. تاکنون بیش از 94 هزار میلیارد تومان و به عبارتی، 49 درصد از مطالبات گندمکاران از سوی دولت به حساب آنها واریز شده و پرداخت باقیمانده مطالبات در دست اقدام است. سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید ۱۱ میلیون تن گندم داخلی از کشاورزان ۳۱ استان کشور تا روز گذشته خبر داده و گفته است: خرید گندم از کشاورزان در هر یک از استان‌های خوزستان، گلستان و کردستان از مرز یک میلیون تن و خرید گندم از کشاورزان در هر یک از 5 استان فارس، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی از مرز نیم میلیون تن عبور کرده است.
وی با اشاره به اینکه دو استان گلستان و اصفهان با 100 درصد رشد و استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و همدان با بیش از 70 درصد رشد، بیشترین افزایش خرید گندم را داشته‌اند، بیان کرده است: پس از این 5 استان، در 6 استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، خرید گندم بین 30 تا 50 درصد رشد داشته است. استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن، فارس ۸۷۳ هزار تن، کردستان ۸۴۶ هزار تن، کرمانشاه ۷۶۶ هزار تن، همدان ۵۶۷ هزار تن، خراسان رضوی ۵۰۸ هزار تن، آذربایجان غربی ۴۹۵ هزار تن و لرستان ۴۳۵ هزار تن، بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند. عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.
 
پیش‌بینی خرید 12 میلیون تنی
با رشد تولید و خرید تضمینی گندم طی دو سال گذشته، کشور در سال 1402 با خرید 10.5 میلیون تن برای تأمین گندم نانوایی‌ها به خودکفایی رسید و توانست به تولید 11.5 میلیون تن گندم برسد. حالا طبق برآوردی که علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کرده است تا پایان هفته آینده میزان خرید گندم از مرز ۱۱٫۵ میلیون تن گندم عبور می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید به مرز ۱۲ میلیون تن برسد. سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم نیز با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، گفته است: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد.

 

برش

خریداری بیش از ۴۳۰ هزار تن بذر گندم
یکی از دلایل حمایت از گندمکاران، پایداری تولید در این محصول استراتژیک است که البته اقداماتی همچون اصلاح تغذیه، افزایش تولید، مصرف بذر اصلاح شده و مبارزه درست و بموقع با عوامل زیان‌رسان می‌تواند از عوامل موفقیت پایداری تولید باشد. خرید تضمینی بذر گندم نیز یکی از مؤلفه‌های مهم برای گندمکاران محسوب می‌شود. برآوردهای انجام گرفته حاکی از این بود که امسال میزان خرید بذر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن برسد. طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی درباره تولید بذر گندم، امسال میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۴۳۰ هزار تن گذشته و بالغ بر ۸۰ درصد برنامه تولید بذر محقق شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی