صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

استقبال بریکس از پیشنهاد ایران برای تبادلات مالی

در شرایط کنونی، شمار کشورهای تحت تحریم در جهان در حال افزایش است و غربی‌ها و در رأس آنها، امریکایی‌ها تلاش دارند از ابزار تحریم به‌ عنوان یک سلاح، نهایت سوء‌استفاده را انجام دهند.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به ایرنا گفت: بدترین نوع تحریم در حوزه بانکی و تبادلات پولی و بانکی است و از این رو، کشورهای تحت تحریم باید برای تقابل با این رویکرد غرب آماده باشند.
جلالی با اشاره به اینکه کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند با طراحی سازکارهای جدید پولی و بانکی در تبادلات متقابل، همکاری‌ها را ارتقا دهند، افزود: اعضای گروه بریکس از پیشنهاد کشورمان در زمینه طراحی سازکارهای تبادلات مالی که کشورهای عضو را از سازکارهای غربی بی‌نیاز می‌کند، استقبال کردند. وی بیان داشت: سازکارهای جدید مالی گروه بریکس می‌تواند شامل اتصال پیام‌رسان‌های کشورهای عضو شود و حتی می‌تواند مباحثی همچون مبارزه با پولشویی در کشورهای عضو را دنبال کند؛ یعنی عملاً سازکارها را بومی‌سازی کنیم.
جلالی ادامه داد: یکی از سازکارهای در حال بررسی در بریکس، اتصال پیام‌رسان‌هاست که از این پیشنهاد استقبال شده و با قوت در حال پیگیری است.  سفیر ایران در مسکو گفت: با توجه به اینکه بیشتر مبادلات مالی در جهان با دلار و در رده‌های بعدی با یورو و یوآن صورت می‌گیرد، همت جدی در میان کشورهای عضو بریکس وجود دارد که در مسیر دلارزدایی گام بردارند. وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این ایده کار مشترک با ارزهای ملی و همچنین جایگزینی ارز دیگری در مقابل دلار را دنبال می‌کرد و چندین بار هم رئیس‌جمهور روسیه این ایده را مطرح کرد. جلالی اظهار داشت: اکنون این ایده که بریکس دارای ارز جداگانه‌ای باشد، در حال مطالعه و بررسی است.
جستجو
آرشیو تاریخی