در اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان عنوان شد

توجه به تولید ادبیات بومی ضرورتی جدی است

گروه فرهنگی/ نخستین دوره جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان با برپایی اختتامیه و معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد. محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که به میزبانی تالار وحدت برگزار شد، گفت: «نیازمند تلاش جهادی و ترویجی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کتاب کودک و نوجوان هستیم، خیلی خوشحال هستم قبل از اتمام مأموریت‌مان در وزارت فرهنگ توانستیم به یکی از برنامه‌های اعلامی در حوزه کتاب جامه‌عمل بپوشانیم.»

ناشران باسابقه‌ای پای کار کتاب‌های این گروه سنی ایستاده‌اند
وی ادامه داد: «خاستگاه اصلی این جشنواره و انگیزه مهمی که ما را به سمت تدارک چنین رویدادی سوق داد، فرمایشات رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ و تأکید ایشان برای ورود وزارت فرهنگ و مجموعه‌های فرهنگی کشور به موضوع کتاب کودک و نوجوان بود.»
او با اشاره به آمار فروش کتاب‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب و افزایش گرایش مخاطبان به این مقاطع سنی گفت: «به دلایل متعدد میل به تولید در ادبیات بومی آنچنان که باید وجود نداشت و مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به ترجمه است چه به لحاظ متن، گرافیک و نقاشی که برهمین اساس به کاری مهم، جهادی و ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی حوزه مربوط به تولیدات کتاب کودک و نوجوان نیاز داریم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هرچقدر در این عرصه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و دهه‌ها از آن بهره‌مند خواهیم شد، افزود: «خیلی تأکید داشتم آثار مهمی را با نویسندگان خوب‌ به صورت بورس انجام دهیم، یعنی نویسنده‌ای شاخص در خانه کتاب و وزارت فرهنگ حاضر شود، سفارش کار دهد، کار را پیش خرید کند و نویسنده‌ای ماهر وقتش را با آرامش به تولید اثری فاخر اختصاص دهد، بنابراین با توجهی ویژه باید تولید ادبیات فاخر در حوزه کودک و نوجوان را به سرعت سامان دهیم.»

جایگاه بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های تازه تأسیس
محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: «امروز کمتر کتابخانه‌ای افتتاح می‌شود مگر اینکه بخش فاخری برای کودک و نوجوان داشته باشد. این بستر در اختیار ما قرار دارد که باید تولید را در این زمینه فعال کنیم. همچنین ناشران با سابقه در حوزه کودک و نوجوان در این جلسه حضور دارند و برخلاف همه مشکلات پای فرهنگ و ادب کشور ایستاده‌اند. امیدوارم این خشت اول به ایجاد بنای رفیعی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کشور منجر شود.»
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز گفت: «بعد از جایزه ادبیات داستانی جلال و جایزه بین‌المللی شعر فجر، این سومین جایزه‌ای است که از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جدا می‌شود. با توجه به آثار منتشرشده و مخاطب این حوزه از نشر کتاب که از هر نظر رو به صعود بوده است، ضرورت داشت که برای دستیاری والدین چنین جشنواره‌هایی برگزار شود که تقویت تألیف حوزه نشر کودک و نوجوان نیز نیازمند چنین جشنواره‌ای است.» مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: «هیأت علمی و داوران این جشنواره، برگزیدگان را انتخاب کردند و مخاطبان کتاب کودک و نوجوان که جمعی از کتابخوانان نوجوان آموزش دیده‌ هستند نیز جایزه بخش مخاطب را انتخاب می‌کنند. همچنین بخش سوم به تجلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهار چهره پرکار حوزه صنعت نشر کودک و نوجوان اختصاص دارد که هر کدام از آن‌ها، به دلیلی انتخاب شده‌اند.»

 جشنواره‌ای برای همه بخش‌های کتاب کودک و نوجوان
او ادامه داد: «جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان شامل یک بسته کامل ترویج و معرفی برگزیدگان، بخش دوره آموزشی قاصدک و بخش تحلیل آثار است. در کنار همه این‌ها، برگزاری نشست‌ها و درگیر کردن مجموعه‌های دانشگاهی نیز از اتفاقات این جشنواره بوده است. همچنین این جشنواره سعی می‌کند بسته کاملی از دغدغه‌هایی را که صنعت نشر درگیر آن است، در برگیرد.»
در ادامه مراسم، بیانیه هیأت داوران خوانده شد. در این بیانیه هیأت داوران با کودکان غزه  که این روزها دغدغه جنگ و دود و آتش، فرصت کمتری برای لذت بردن از مطالعه به آنها می‌دهد، همدردی کرده و اظهار کردند: «آرزویمان روزهای پیروزی و شادی برای آن‌هاست.»
گفتنی است علاقه‌مندان برای اطلاع از آثار برگزیده می‌توانند سری به صفحه خانه کتاب و ادبیات ایران بزنند.

جستجو
آرشیو تاریخی