معاون وزیر نیرو در گفت‌و‌گو با «ایران»:

هیچگونه قطعی برق و خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای نداریم

در 3 سال اخیر 9هزار و 300 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشورمان اضافه شد که رقم مناسب و قابل توجهی است

امین محمودی
خبرنگار


اخیراً با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در کشورمان و افزایش مصرف برق طبیعتاً نگرانی‌هایی در خصوص تأمین برق خصوصاً در بخش صنایع وجود دارد.
این در حالی است که وزارت نیرو با در پیش گرفتن 180 برنامه عملیاتی به دنبال افزایش تولید برق و به تبع آن تأمین برق همه مشترکان است تا جایی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه توانسته در این زمینه موفق عمل کند.
در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و معاون وزیر نیرو در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار روزنامه ایران در خصوص اقدامات وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید برق اظهار کرد: برای عبور از اوج بار سال‌جاری، 180 برنامه عملیاتی را در 6 محور دنبال کردیم که مهم‌ترین آنها افزایش ظرفیت تولید بود به گونه‌ای که در 3 سال اخیر 9 هزار و 300 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشورمان اضافه شد که رقم مناسب و قابل توجهی است.
وی افزود: علاوه بر این توانسته‌ایم بیش از 64 پروژه مربوط به طرح انتقال فوق توزیع که 5 هزار و 500 مگاولت آمپر به ظرفیت ترانسفورماتورهای کشور و 1000 کیلومتر است را به طول خطوط انتقال و فوق توزیع کشور اضافه کنیم تا محدودیت انتقالی که در سال‌های گذشته وجود داشت به حداقل ممکن برسد.
مدیرعامل توانیر گفت: در حوزه مدیریت مصرف مشترکان برق نیز برنامه‌های مفصل زیادی پیش‌بینی شد که از آن جمله می‌توان به پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در بخش خانگی و پویش«باانرژی» برای مشترکان خانگی که نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشته‌اند، اشاره کرد به طوری که بعد از قرعه‌کشی این مشترکان 300 دستگاه خودرو به آنها اهدا خواهد شد.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین 40 درصد از مشترکان خانگی مشمول پاداش صرفه‌جویی مصرف برق شده‌اند که یک سوم قبض برق این مشترکان رایگان شد ولی انتظار می‌رود تا پایان تابستان سال‌جاری تعداد مشترکان خانگی بیشتری مشمول این پاداش صرفه‌جویی مصرف برق شوند.
وی افزود: برای مصرف برق صنایع ابتدا صنایع را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم به طوری که در ابتدا کارگاه‌های صنفی و صنعتی یا کارگاه‌های کوچک و متوسط که 90 درصد مشترکان صنایع‌اند و افراد زیادی در آنجا مشغول به کار هستند دچار هیچ گونه محدودیتی در زمینه مصرف برق نشوند.
سخنگوی صنعت برق در ادامه بیان کرد: در بخش شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی شده که یک روز کاری به طور کامل از ابتدای تابستان مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق می‌شوند البته در وضعیت فعلی و با توجه به روند افزایش بی‌سابقه دمای هوا در برخی از شهرک‌های صنعتی که انرژی خود را مدیریت نکرده یا کمتر مدیریت کردند، کمی به محدودیت‌های مصرف برق آنها اضافه شده است.
معاون وزیر نیرو گفت: در حوزه صنایع بزرگ که شامل 700 صنعت بزرگ است با هماهنگی وزارت صمت یک برنامه مدون مدیریت مصرف برق تدوین شد که طبق آن اقدامات مقتضی صورت گرفته است.
رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که کدام صنایع بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، یادآور شد: 50 درصد از کل مصرف برق صنایع مربوط به صنعت فولاد است و صنعت سیمان و فلزات نیز در رده‌های بعدی هستند.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته در وزارت نیرو هیچ قطعی برق و خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای نداریم و اگر جایی هم به صورت پراکنده و محدود خاموشی صورت گرفته، مربوط به این است که با توجه به افزایش دمای هوا و رشد مصرف برق طبیعتاً تجهیزات صنعت برق تحت فشار سنگینی قرار گرفته‌اند که بلافاصله توسط همکاران این مشکل برطرف شده و برق آنها در مدار شبکه قرار گرفته است.
مدیرعامل توانیر اذعان داشت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته خاموشی‌های کمتری در صنعت برق کشورمان صورت گرفته البته گاهاً با توجه به حوادث طبیعی‌ای همچون طوفان، باد و افزایش دما که در شبکه توزیع برق به دلیل حجم پهناور کشور و شبکه گسترده برق صورت می‌گیرد، این امر محتمل است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: صنایع به احداث نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق مکلف هستند که تاکنون از این میزان یکهزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شده است.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: امیدواریم صنایع انرژی‌بر کشور بتوانند طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۴ موفق به راه‌اندازی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه شوند.
مدیرعامل توانیر همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات نیروگاه خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که بخش عظیمی از نیروگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ وارد مدار شوند و امکان تأمین برق صنایع انرژی‌بر فراهم شود.
رجبی مشهدی اظهار کرد: در صورتی که صنایع کوچک نیروگاه کوچک (DG) را وارد مدار کنند، می‌توان برق مورد نیاز این واحدها را تأمین کرد و به آنها تحویل داد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با همکاری مردم چند هفته باقی مانده از فصل گرما نیز بتوانیم به خوبی و مطمئن از مشکل تأمین برق عبور کنیم و شرایط تأمین برق پایدار را برای بخش‌های مختلف متناسب با برنامه داشته باشیم.

 

بــــرش

تقاضای مصرف برق در آستانه ٨٠ هزار مگاوات
 مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق با اشاره به اینکه نصاب بی‌سابقه ٧٩ هزار و ٧٠٧ مگاوات روز گذشته پشت سر گذاشته شد، گفت: دیروز برای بیست و نهمین بار اوج بار از سال گذشته فراتر رفت.
 مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه میانگین رشد مصرف برق در ١٠ سال گذشته ٤.٧ درصد بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که امسال برای نخستین بار رشد ٨.٥ درصد را تجربه می‌کنیم که رشد بسیار سنگینی است. وی با تقدیر از همه کارکنان صنعت برق همچنین مشترکان در سراسر کشور، گفت: مشترکان در سال‌جاری همکاری خوبی داشته‌اندبه‌طوری که ٤٠ درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و یک سوم از این تعداد، قبض برق خود را به واسطه کاهش مصرف برق، رایگان کرده‌اند. مدیرعامل توانیر در ادامه به تداوم افزایش دما در هفته آینده نیز اشاره کرد و خواستار همکاری همه مشترکان بویژه مشترکان خانگی شد. وی ادامه داد: مشترکان صرفاً با تنظیم کولرهای گازی روی ٢٤ درجه، استفاده از کولرهای آبی روی دور کند و عدم استفاده از وسایل پرمصرف در فاصله ساعات ١٣ تا ١٨ می‌توانند به صنعت برق در تأمین انرژی مطمئن و پایدار کمک کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی