امریکا به همراه مصر و قطر خواستار ازسرگیری مذاکرات آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس شد

نیرنگ امریکایی برای نجات اسرائیل از انتقام

آرزو نوروزجم
خبرنگار

قرار است میز مذاکرات برای برقراری آتش‎بس میان حماس و اسرائیل و آزادی زندانیان دوباره از سر گرفته شود، آن هم به میزبانی قاهره و با میانجیگری امریکا، قطر و مصر، «آنها برای دو طرف جنگ بیانیه فرستاده‌اند که دیگر وقت آن رسیده است تا مذاکرات آتش‌بس از سر گرفته شود، اتفاقی که البته ضرب‌الاجل آن شاید به دلیل زمزمه‌های خونخواهی رئیس دفتر سیاسی حماس است که 10 مرداد ماه در تهران به شهادت رسید.»
امریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از اسرائیل و حماس دعوت کردند در ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره دوباره رایزنی  کرده و باید و نباید این اتفاق را بررسی کنند، هر چند این دور هم جمع شدن‌ها نتیجه‌ای که به تمام شدن جنگ در غزه ختم شود، نداشته است و هربار طرف اسرائیلی تلاش کرده روند این مذاکرات را به درازا بکشاند تا شاید با تشدید جنگ در مناطق مختلف غزه راهی برای نجات حیات سیاسی خودش پیدا کند و از سوی غربی‌ها بساط کمک‌های مالی و تسلیحاتی بیشتری را فراهم کند. آن طور که روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشته، جو بایدن معتقد است دیگر بهانه‌ای برای تعویق در معامله غزه وجود ندارد  و هر دو طرف باید برای برقراری آتش‌بس و تمام شدن آنچه در دنیا به یک نسل‌کشی تبدیل شده اقدام کنند.
ایالات متحده در حالی برای پایان یافتن جنگ در غزه دست و پا می‌زند که در طول 10 ماه گذشته و از زمان آغاز حملات اسرائیل علیه مردم غزه تاکنون از هیچگونه حمایت مالی و نظامی و تسلیحاتی دریغ نکرده است  و نمایندگان کنگره‌اش برای عامل اصلی نسل‌کشی در غزه ایستاده دست می‌زنند و تشویق می‌کنند.

حمایتگری چند رنگ امریکایی
همکاری واشنگتن در کنار قاهره و دوحه اما ضد و نقیض‌های زیادی را به رخ می‌کشد، از اکتبر گذشته که اسرائیل برای حمله به غزه و کشتار مردم و نابودی کل شهر غزه اقدام کرد، چندین بار طرح آتش‌بس غزه از سوی دولت‌های مختلف راهی صحن شورای امنیت شد و هربار این طرح با وتوی امریکا به نتیجه نرسید و مجوز حملات بیشتر و تشدید آن به ارتش اسرائیل از سوی کاخ سفید داده شد.
بعد از اعلام بیانیه برگزاری این نشست، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرده نمایندگان آنها برای شرکت در این نشست راهی قاهره خواهند شد و هدفشان نهایی کردن جزئیات و اجرای «توافق چهارچوبی» است. نتانیاهو البته رضایت خود  برای مذاکرات آتش‌بس‌ را اعلام کرده زیرا از سوی خانواده اسرائیلی‌ها تحت فشار شدید قرار دارد، از سویی دیگر نتانیاهو بارها از زیر بار مسئولیت هفتم اکتبر شانه خالی کرده و تلاشی برای برقراری آتش‌بس انجام نداده است.
موافقت نتانیاهو برای شرکت در این نشست البته مخالفانی هم دارد، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفته میانجی‌ها می‌خواهند ما را مجبور به توافق کنند و به حماس اجازه می‌دهد توانمندی‌های خود را احیا کند. او گفته این توافق به حزب‌الله اجازه می‌دهد در مرزهای شمالی بماند و پاداشی برای آن و ​​حملات ایران علیه اسرائیل خواهد بود.
 البته چند روز پیش از ارسال بیانیه نشست مجدد قاهره، دفتر نتانیاهو بر «پایبندی به شروط اولیه» به بهانه حفظ امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، مانند بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه و به زعم آنها ممانعت از بازگشت اعضای مقاومت فلسطین به نوار شمالی غزه تأکید کرده بود، مواردی که پیش از این هم مورد قبول حماس نبود.

راه سخت آتش‎بس
اعلام رضایت اسرائیل برای حضور در مذاکرات آتش‌بس البته این بار متفاوت از نشست‌های پیشین است، رهبری حماس و دادن خط و ربط‌های مذاکره تا پیش از مراسم تحلیف تهران بر عهده اسماعیل هنیه بود که می‌توانست گزینه مناسبی برای رسیدن به توافق دو طرف باشد.
اما اقدام اسرائیل برای ترور هنیه در ایران  و انتخاب یحیی سنوار برای جانشینی او، معادلات توافق آتش‌بس را بر هم می‌زند و ممکن است روند و سیاست آن را به طور کلی تغییر دهد، زیرا اسرائیل تلاش می‌کند موقعیت و امنیت خود را در منطقه غرب آسیا حفظ کند، البته در حال حاضر حفظ این شرایط برای این رژیم سخت‌تر شده است.
اعلام جمهوری اسلامی ایران برای انتقام ترور شهید هنیه، اوضاع و احوال درونی کابینه اسرائیل را بر هم زده و از سویی دیگر ایالات متحده نگران پاسخ ایران به اسرائیل است و در نظر دارد با بیانیه طرح آتش‌بس و راضی کردن طرفین برای حضور در میز مذاکره امنیت اسرائیل را در برابر ایران تأمین کند.
هر چند مقامات امریکایی ادعا کرده‌اند این بیانیه با هدف «تأثیرگذاری بر ایران» طراحی نشده اما با این حال هرگونه افزایش تنش در منطقه امیدها برای حصول یک توافق میان حماس و اسرائیل را کمرنگ خواهد کرد. آنها البته ادعا کرده‌اند به مقامات ایران هشدار داده‌اند که حملات گسترده تهران به اسرائیل تشدید تنش در منطقه را به دنبال خواهد داشت.
ژست حمایتگرانه امریکا در برابر رفیق سیاسی دیرینه خود، تصورها  برای واکنش‌های انساندوستانه ایالات متحده در برابر جنگ غزه و شرایط وخیم انسانی در آنجا را زیر سؤال می‌برد؛ اتفاقی که البته چند ماهی است جای هیچ شک و شبهه‌ای را باقی نگذاشته که در جنگ غزه یک پای ثابت نسل‌کشی‌ها ایالات متحده است.

 

بــــرش

توافق برای منافع کاخ سفید
از سویی دیگر اگر پاسخ ایران به اسرائیل به گونه‌ای باشد که حیات سیاسی رژیم صهیونیستی در منطقه با خطر مواجه شود، این بدان معنی است که منافع ایالات متحده نیز در منطقه غرب آسیا به خطر می‌افتد، در نتیجه کاخ سفید تلاش می‌کند یک پای مذاکرات و توافق باشد تا در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، خطر حمله ایران از بیخ گوش اسرائیل رد شود. حرف و حدیث برگزاری نشست قاهره برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا در حالی مطرح شده که تل‌آویو از آن استقبال کرده اما هنوز حماس به این بیانیه واکنشی نشان نداده است و به رغم استقبال دولت لبنان از این بیانیه، حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی