صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور در دیدار نمایندگان اهل سنت در مجلس مطرح کرد

ایجاد انسجام و اداره علمی کشور، راه غلبه بر مشکلات

روز گذشته نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی میهمان رئیس جمهور در پاستور بودند. سخنان رئیس جمهور در این دیدار و راه‌حلی که برای حل مشکلات کشور ارائه کرد؛ ناظر بر همان رویکردی است که در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد. بر این اساس، رئیس جمهور روز گذشته نیز همچون دوران انتخابات، انسجام و وحدت را لازمه حکمرانی مطلوب در کشور دانست. وی با اشاره به فقدان شایسته‌محوری به عنوان معضلات ساختار نظام اداری کشور، راه‌حل غلبه بر این مشکل را نیز در وهله اول ایجاد انسجام، همدلی و وحدت و در مرحله بعد، ارتقای کارآمدی نظام اداره کشور با روش‌های علمی برشمرد.
آنچه مسعود پزشکیان در دیدار نمایندگان اهل سنت مجلس بر آن تأکید کرد، همان است که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و براساس چنین رویکردی بود که توانست اعتماد اکثریت مردم ایران را جلب کند.
به عنوان مثال در بیانیه 23 خردادماه گذشته خود درباره مناطق، اقوام، ادیان و مذاهب کشور، راهکار خود در جبران کاستی‌ها و محرومیت‌های تاریخی و مزمن در نواحی مرزی یا محروم را رویکرد «تبعیض مثبت» و تمرکز برنامه‌ها و منابع برای پیشرفت و آبادانی نقاطی عنوان کرد که به صورت شایسته مورد توجه برنامه‌ریزان قرار نگرفته و متأسفانه به محرومیت این شهر یاران و خاک مهربانان از توسعه متوازن و همه جانبه انجامیده است.
وی در این بیانیه با عنوان اینکه اقوام ایرانی به عنوان ارکان سازنده فرهنگ و تمدن ایران زمین به دلایلی از اقسام نابرابری‌ها و فقدان عدالت اقتصادی و اجتماعی و نظام اداری در رنج هستند، تصریح کرد: من از اینکه رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در «وحدت کلمه» و تلاش برای «انسجام ملی» و تقویت برادری بعضاً در نزاع‌های بی‌حاصل و دشمن پسند مذهبی و اعتقادی کم رنگ می‌شود، حسرت و تأسف می‌خورم.
پزشکیان در این بیانیه با اشاره به اینکه من از اینکه شخصیت‌های ترکمن، کرد، بلوچ و تالش به علت تمایز مذهبی از جایگاه مناسب و در شأن یک ایرانی محروم می‌شوند؛ سخت متأثر می‌شوم، تأکید کرد: بر این باورم که تمام بسترها و زمینه‌ها برای ترمیم جایگاه اقوام ایرانی آنگونه که شایسته آن هستند، فراهم است. قدری اعتماد، صداقت و جدیت و تدبیر می‌خواهد تا سربازان مرزهای ایران زمین مدیران و مجریان سیاست‌های درست اقتصادی و مرزی شوند.
نگرش فرصت‌گرایانه به حوزه اقوام و مذاهب و تلاش حداکثری در ارتقای عدالت اجتماعی و جایگاه شهروندی آنان، توجه به همه ایرانیان بر اساس حقوق شهروندی و شایستگی‌های حرفه‌ای نه بر مبنای تفاوت‌های زبانی و مذهبی، توسعه متوازن چهارگوشه ایران و در نهایت تقویت ساختارهای مناسب در حوزه اقوام و مذاهب با هدف توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته قومی و مذهبی، چشم اندازهایی بود که وی برای حل مسائل مزمن و تاریخی کشور در این حوزه‌ها ارائه کرد.
امروز می‌توان گفت مسیری که مسعود پزشکیان درپیش گرفته است، یعنی وحدت و انسجام مذاهب و اقوام و حذف فاصله‌های توسعه‌ای که میان این مناطق و سایر نقاط کشور وجود دارد، همان مسیری است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد انتظار رهبران جمهوری اسلامی ایران بوده است. مشخصاً در دوره زعامت و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، استان سیستان و بلوچستان، رفع نیازهای آن، شناسایی فرصت‌هایی مانند سواحل مکران و بسیج ظرفیت‌های دفاعی و اقتصادی کشور، همواره مورد تأکید بوده است. آنچه امروز به عنوان کاستی‌ها و عدم برخورداری‌ها در این مناطق دیده می‌شود، نه ناشی از نگاه مذهبی، بلکه به دلیل فقدان سیاست‌های همه‌جانبه‌نگر توسعه‌ای، ضعف‌های اداری و کم توجهی برخی از مدیران در ادوار مختلف بوده است.
آنچه امروز مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران سعی در برطرف کردن آن دارد، همین نگاه‌ها و ضعف‌های اداری در ساختار اداری و اجرایی دولت است. امری که او تلاش دارد با بهره‌گیری از نیروهای تازه، با انگیزه و قراردادن ملاک‌های مشخص برای شایسته گزینی آنها را اصلاح کند.
مروری بر اظهارات رئیس جمهور در دیدار روز گذشته با نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی مؤید همین واقعیت است.

اولویت‌های دولت چهاردهم
در حوزه حکمرانی
 رئیس جمهور در این دیدار، انسجام، وحدت و هم‌افزایی همه ظرفیت‌ها را لازمه حکمرانی مطلوب و پیشبرد امور کشور دانست و با تأکید بر اهمیت هماهنگی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر ارکان نظام، تلاش برای اصلاح و ارتقای کارآمدی برنامه‌ها و اسناد بالادستی را اولویت دولت چهاردهم دانست.
مسعود پزشکیان ناکارآمدی و شایسته‌محور نبودن را از معضلات ساختار نظام اداری کشور برشمرد و اظهار کرد: راه‌حل غلبه بر این مشکل در وهله اول تلاش برای ایجاد انسجام، همدلی و وحدت و در مرحله بعد ارتقای کارآمدی نظام اداره کشور با روش‌های علمی و تجربه شده است.
ملاک‌های دولت
در چینش کابینه
رئیس جمهور با اشاره به انبوه نظرات متفاوت، مختلف و حتی متضادی که از طیف‌های مختلف کشور به وی ارجاع می‌شود، گفت: در مورد رسیدگی به مسائل کشور بنای ما بر مشورت و استفاده از نظر جمعی کارشناسان و نخبگان هر حوزه است و در چینش کابینه نیز در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد از نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد، چرا که معتقد به مشورت و بهره‌گیری از نظر جمعی هستم.

گزینش افراد متخصص و توانمند
دکتر پزشکیان یکی از دلایل عدم تحقق مطلوب اهداف اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم‌انداز را عدم توجه کافی به ایجاد وفاق و انسجام در بدنه اجرایی و اداره کشور بر محور اهداف کلان ملی و نادیده گرفته شدن تکالیف این اسناد در میان دعواهای سیاسی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم با گزینش افراد دارای تخصص، توانمند و سوابق مرتبط، در مسیر رفع مشکلات و پیشرفت کشور و بر محور اهداف کلان کشور حرکت کنیم.وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت مسأله ساماندهی مبادلات مرزی، به عنوان یکی از محورهای اصلی سخنان مطرح شده در این جلسه از سوی حاضران اظهار کرد: باور ما این است که سامان دادن مبادلات مرزی و استفاده از مرز به عنوان یک فرصت یکی از راه‌های مؤثر برون‌رفت و بی‌اثر کردن تحریم‌ها علیه کشور است.

بیان دیدگاه‌های 18 نماینده
اهل سنت
در این جلسه همچنین 18 نفر از نمایندگان مناطق اهل سنت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نوع گفتمان و شخصیت رئیس جمهور، امید و دلگرمی را در جامعه افزایش داده است، به طرح و تشریح مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود پرداختند.
اهمیت بهره‌گیری از افراد توانمند و متخصص فارغ از عقاید، قومیت و مذهب، لحاظ کردن نظرات نخبگان و افراد بومی و به کارگیری آنان در اداره کشور در مناطق مختلف، ضرورت ساماندهی موضوع مهم مبادلات مرزی و فعالیت مرزنشینان در این زمینه به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های امرار معاش آنان، تسریع در اجرای طرح‌های زیربنایی استان سیستان و بلوچستان بویژه طرح‌های توسعه بندر چابهار و در نظر گرفتن سهم مناسب برای این استان در طرح آب‌رسانی از دریای عمان و ایجاد بستر گفت‌و‌گو و تفاهم بیشتر برای اقوام مختلف در کشور، مهم‌ترین دغدغه‌ها و خواسته‌های مطرح شده در این نشست از سوی دکتر پزشکیان بود.

جستجو
آرشیو تاریخی