صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

توزیع شکر مدیریت شود

معضل شکر چند نرخی در بازار


 شکر همواره یکی از مهم‌ترین اقلام خوراکی در سبد کالایی مردم بوده که نوسان قیمت آن نه‌تنها مصرف‌کننده، بلکه تولیدکننده اقلام مختلف خوراکی را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن شکر در داخل کشور تولید می‌شود اما مصرف سالانه حدود ۲ میلیون ۳۰۰ تن است و در حدود ۸۰۰ هزار تن و در برخی مواقع یک میلیون تن از این محصول وارد کشور می‌شود.
در شرایط فعلی شکر با وجود تعیین نرخ مصوب دارای قیمت‌های متعددی است که این موضوع می‌تواند بر میزان مصرف نیز تأثیرگذار باشد. پیش از این مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد خبر داده بود پس از افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی چغندر قند و حذف ارز ترجیحی واردات شکر خام، قیمت جدید شکر به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده است.
طبق گفته مسعود امراللهی، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت جدید شکر سفید در کارخانجات با محاسبه ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. همچنین قیمت مصرف‌کننده شکر فله به ازای هر کیلوگرم حداکثر ۴۲ هزا رو ۵۰۰ تومان تصویب شده بود.
رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره دلایل چند نرخی بودن شکر در بازار گفت: در گذشته سهمیه کالا در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار می‌گرفت ولی واسطه‌ها کالا را از طریق این فروشگاه‌ها خریداری کرده و مجدداً در بازار توزیع می‌کردند. همین مسأله باعث شد که شکر در بازار چند نرخی شود. پیرو همین مسأله طبق مذاکراتی که انجام گرفت 25 اتحادیه زیرنظر اتحادیه بنکداران قرار گرفت تا کالا با قیمت‌های مصوب به دست خانواده‌ها برسد. وی اضافه کرد: اتحادیه بنکداران با حدود 2 هزار تاجر برای توزیع کالا ارتباط دارد اما کالایی مانند شکر در اختیار آنها قرار داده نشده است. از بهمن ماه سال گذشته شکر از طریق سامانه بازارگاه توزیع می‌شود. تولیدکنندگان از طریق بازارگاه کالا را تأمین می‌کنند اما برای توزیع‌کنندگان که باید کالا را به فروش برسانند، نقشی در سامانه دیده نشده است. کنگری ادامه داد: منبع تأمین ما برای محصول از سال گذشته مشخص نیست و ما شکر را از بازار غیررسمی و بازار آزاد تأمین می‌کنیم. در حال حاضر دلال برای شکر یک نرخ می‌دهد و وزارت جهاد کشاورزی هم نرخ دیگری را مصوب کرده است. قیمت شکر مصوب شده برای هر کیلو 35 هزار تومان به اضافه 10 درصد ارزش افزوده 38 هزار و 500 تومان بود که برای مصرف‌کننده نهایی 42 هزار و 500 تومان تعیین شده است. رئیس اتحادیه بنکداران تأکید کرد: محور اصلی توزیع کالا باید بنکداران باشند و در صورتی که به بخش خصوصی اعتماد شود، چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر اقلامی مانند حبوبات، تن ماهی، روغن و رب توسط اتحادیه بنکداران مدیریت می‌شود و قیمت‌ها هم رقابتی هستند و هیچ مشکلی در خصوص این کالاها وجود ندارد.
کنگری بیان کرد: توزیع شکر مانند سایر کالاها باید آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و نهادهای دولتی نقش نظارتی ایفا کنند. اتحادیه بنکداران محور اصلی توزیع کالاهای اساسی هستند و نهادهای دولتی می‌توانند ابتدا تا انتهای عملکرد ما را رصد کنند. وی با اشاره به وضعیت بازار کالاهای اساسی گفت: وضعیت موجود کالاهای مورد استفاده خانوارها به طور کامل تأمین است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد ضمن اینکه رکود در بازار باعث ثبات قیمت‌ها نیز شده است.

 

برش

تأمین کالاهای موکب‌های اربعین
هیچ کمبودی برای تأمین اقلام تنظیم بازاری موکب‌‌ها وجود ندارد. جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به تأمین کالاهای تنظیم بازاری مورد نیاز موکب‌‌های استان در آستانه اربعین حسینی گفت: برنج به میزان یک‌هزار و ۵۰ تن، گوشت قرمز منجمد ۱۰۰ تن، گوشت مرغ منجمد ۵۱۰ تن و شکر ۱۰۰ تن توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان و شرکت پشتیبانی امور دام استان تأمین و در اختیار مباشرین قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی