صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

رشد 71 درصدی جابه‌جایی ریلی محقق شد

احیای برقی‌سازی خطوط ریلی باری با مشارکت روسیه


برقی‌سازی خطوط ریلی و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کشور، از دهه 80 مورد تأکید مسئولان و دولت وقت قرار گرفت.  دراین خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد اما پس از دو دهه این طرح‌ها به سرانجامی نرسیده است و به گفته سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن تاکنون یک متر خطوط برقی یا سریع السیر در کشور راه‌اندازی نشده است. در دولت سیزدهم هم این پروژه‌ها در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی در دستور کار قرار گرفت.
وی تأکید کرد: راه‌آهن همزمان با این پیگیری راه‌اندازی قطار سریع السیر بویژه خط تهران-مشهد، برقی‌سازی شبکه ریلی بویژه مسیر بافق-بندرعباس را دنبال می‌کند و با راه‌آهن روسیه مذاکراتی جهت همکاری‌ برای برقی‌سازی مسیر بافق- بندرعباس و در ادامه آن در سه مسیر دیگر انجام شده است.
صالحی گفت: تا پایان سال حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که بخشی از آن در هفته دولت است به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهارداشت: در دولت سیزدهم در بحث لکوموتیوهای باری موفق شدیم ۹۳ لکوموتیو را با استفاده از توان داخل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی و بازسازی کنیم که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن نشان می‌دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد واگن‌های باری به چهار هزار و ۵۸ عدد رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: با دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه‌جایی ریلی شکسته شد؛ به طوری که در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می‌دهد.
صالحی تأکید کرد: با عملیاتی کردن استجازه رهبر معظم انقلاب در موضوع تهاتر نفت، به دنبال تخصیص ۵۰۰ درصدی در راه‌آهن هستیم. وی اظهار داشت: در اسفند ۱۴۰۲ نخستین نقدینگی ناشی از تهاتر نفت دریافت شد، دومین آن در اردیبهشت امسال دریافت و سومین آن نیز طی چند روز آینده دریافت خواهد شد.
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به آغاز فروش بلیت قطار اربعین و همچنین پیش فروش بلیت قطارتابستان از مرداد تا شهریوراز محدودیت فروش بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ ماه صفر (۲۴ مرداد تا ۴ شهریور) خبر داد.
صالحی در خصوص بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا، اظهار کرد: قطار ترکیبی تهران-کربلا در سال‌های قبل در ایام اربعین راه‌اندازی می‌شد و با توجه به اینکه طرف عراقی امکانات مناسب را نداشت در طول سال تداوم نداشت.
وی ادامه داد: این در حالی بود که در گذشته قطار تهران-کربلا قبل از اربعین راه‌اندازی شد و در طول سال ادامه پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در طول سال قطارهای 4 تخته 4 ستاره در مسیر تهران-کربلا سیر می‌کنند، افزود: با توجه به شرایط کشورعراق، برای بازه زمانی 10 تا 20 صفر (25 مرداد تا 4 شهریور)، بلیت قطار تهران-کربلا فروخته نمی‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این‌باره توضیح داد: در ایام زیارت اربعین اساساً قطارهای کشورعراق به این صورت نیست که بلیت فروشی کنند، لذا امکان اینکه در این ایام مشخص برای جابه‌جایی زائران قطار را در اختیار قرار دهند، وجود ندارد.
صالحی با اینکه قطار ترکیبی تهران-کربلا تا قبل از 10 صفر به زائران خدمات‌رسانی می‌کند، گفت: البته در این ایام قطار از تهران به سمت خرمشهر حرکت می‌کند و قیمت بلیت آن (قطار 4 تخته 4 ستاره) حدود 500 هزار تومان است.

جستجو
آرشیو تاریخی