صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

داخلی‌سازی ۸۵ درصدی صنعت دریایی

در راستای توسعه و تعالی کشور، راهی جز دریا نداریم و هیچ‌یک از شاخص‌های توسعه‌ای، همتی به اندازه حمل‌و‌نقل دریایی ندارد. عبدالرضا محبی معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: ایران هشت‌هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانه‌ای و دریایی است و همین مسأله اهمیت حوزه دریا را برای کشور در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.
محبی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان قدرت کشور بوده که از گزند تحریم‌ها نیز در امان نبوده است و این تحریم‌ها در حدی است که حتی پرسنل کشتیرانی در هیچ کجای جهان نمی‌توانند پیاده شوند.
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی، وجود نیروهای متخصص را یکی از شاهکارهای کشور در این عرصه برشمرد و افزود: حضور نزدیک به چهار هزار نفر نیروی متخصص در حوزه دریا، همراه با نیروهای متخصص در حوزه کشتی و بازنشستگان، یکی از ارکان کشتیرانی است و این مهم بویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته به مرور تقویت شده و امروز خود به تربیت دریانورد می‌پردازیم. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مایحتاج صنعت دریایی داخلی‌سازی شده است که به‌معنای کاهش ارزبری دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلاری است. همچنین توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است. وی اظهار داشت: برای نخستین‌بار در تاریخ کشور، ۱۲ فروند کشتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که چهار فروند آن در منطقه امیرآباد در حال اجراست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی