صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تأمین برق پایدار بسیج شدند

افزایش روزانه 7/5 میلیون لیتر سوخت نیروگاهی

اوج مصرف برق تابستان سال گذشته برابر با ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات بود که با توجه به گرمای بی‌سابقه سال‌ جاری، این عدد امسال به ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسید. بر این اساس با حدود ۹ درصد رشد مصرف برق در تابستان امسال روبه‌رو بوده‌ایم. البته در این روند کارکنان صنعت برق برای تأمین برق پایدار همه نقاط کشور در بخش‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند.

پیشرفت 50 درصدی 19هزار مگاوات نیروگاه
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: اگرچه در سه سال گذشته حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شد، اما ناترازی برق در کشور قابل‌ توجه است و باید طرح‌های توسعه را با جدیت به اجرا برسانیم. در این دولت علاوه بر نیروگاه‌هایی که وارد مدار شده است، 8 هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در حال ساخت با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد وجود دارد. همچنین در این روند حدود ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم در حال اجرا وجود دارد که در مدت‌زمان زیر یک سال احداث خواهد شد.
 
۱۴۰ میلیون مگاوات تولید نیروگاه حرارتی
اسماعیل نمازی مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی از آمادگی کامل نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال خبر داد و گفت: از این میزان تولید ۵۸ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷۹ میلیون مگاوات ساعت رسید.
نمازی با اشاره به اینکه تولید روزانه نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۱/۱ میلیون مگاوات ساعت انرژی عبور کرد، افزود: تولید برق این واحدها نیز از ابتدای سال تاکنون با رشد دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکورد تولید ۱۴۰ میلیون مگاوات ساعت را محقق ساخت. وی ادامه داد: با افزوده‌ شدن واحد‌های بخار جدید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس جنوبی، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان و کربنات سدیم سمنان، شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌عنوان واحدهای تولیدکننده برق دوستدار محیط‌ زیست هستیم. نمازی تأکید کرد: تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز برای برق صنایع
این مسائل در حالی مطرح است که مسئولان وزارت نفت نیز برای تأمین برق بخش خانگی و صنعتی حداکثر توان خود را به کار گرفته‌اند.
سعید عقلی مدیر راهبری شبکه گاز در خصوص میزان سوخت تأمین شده توسط وزارت نفت در نیروگاه‌ها گفت: سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها اعم از گاز و گاز مایع بر عهده وزارت نفت است و در سال‌ جاری در مجموع روزانه به طور متوسط 5/7 میلیون مترمکعب/لیتر سوخت اعم از گاز و سوخت مایع به نیروگاه‌ها بیشتر تحویل داده شد که مجموع آن برابر با ۳۳۱ میلیون مترمکعب لیتر سوخت بود که ۹۱ درصد آن گاز است.
وی با اشاره به میزان تأمین گاز صنایع افزود: نسبت به سال گذشته روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر تحویل صنایع می‌دهیم که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از افزایش گاز تحویلی، صرف تولید برق خود صنایع می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی