صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هفت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

معاون راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد

لیست وزرا احتمالاً شنبه‌ نهایی می‌شود

فهرست وزرای پیشنهادی احتمالاً شنبه هفته آتی و 4 روز پیش از پایان مهلت قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی کابینه به مجلس نهایی می‌شود. محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور این خبر را در پاسخ به سؤال خبرنگار «تسنیم» اعلام کرد و در پاسخ به این سؤال که چه زمانی فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود، گفت: «استعلام‌های دستگاه‌های نظارتی باید به دست ما برسد و تقریباً درگیر این استعلامات هستیم.» وی در عین حال با بیان اینکه برای هر وزارتخانه 3 نامزد نهایی مشخص شده‌اند، یادآور شد: تصمیم‌گیری در اختیار رئیس‌جمهور است و احتمالاً از تمام مدت زمان استفاده کنند. البته رئیس‌جمهور تمایل دارند هرچه زودتر فهرست را به مجلس بدهند.
ظریف که پس از انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری و با حکم او ریاست شورای راهبری دولت چهاردهم را به عنوان یک نهاد مشورتی نوظهور بر عهده داشت و در قالب این ستاد با همکاری حدود 450 نفر از کارشناسان و نخبگان حوزه‌های مختلف در 5 کمیته و چندین کارگروه، کار تهیه فهرست‌های پیشنهادی را به پیش برد، به برخی شایعات و فضاسازی‌های جاری رسانه‌ای نیز واکنش نشان داد و تصریح کرد: تمام اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌آید دروغ است و برخی حتی گفتند حکم هم صادر شده که اصلاً اینطور نیست.
این پاسخ صریح به خبرسازی پیرامون وزرا و معاونان انتخابی در حالی است که از ابتدای آغاز به کار شورای راهبری شایعات متعددی تحت عنوان شنیده‌ها و بنا به نقل منابع آگاه بویژه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و از قطعیت این یا آن گزینه برای حضور در کابینه سخن به میان می‌آمد؛ روند اخباری که با وجود تکذیب‌های پی ‌در پی نه‌تنها متوقف نشده که با ادعای قطعیت بیشتری ادامه پیدا کرده است. چنانکه در روزهای گذشته برخی رسانه‌های خبری از انتصاب قطعی رئیس بنیاد شهید و معاونت زنان ریاست جمهوری خبر دادند و البته چند ساعت بعد همچون دیگر اخباری که به نظر می‌رسد برای فضاسازی له یا علیه بعضی گزینه‌های مطرح منتشر می‌شوند، تکذیب شد.
 
گمانه‌زنی درباره مسئولیت
سه چهره شاخص ستاد پزشکیان
در کنار این اخبار روز گذشته روزنامه اعتماد به انتشار گمانه‌زنی درباره همکاری چند چهره اصلی و ویژه حاضر در کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان با دولت چهاردهم پرداخت. «اعتماد» با اشاره به احکام معاونتی که رئیس‌جمهور برای محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی طیب‌نیا و محمدجعفر قائم‌پناه صادر کرد، درباره احتمال حضور دیگر چهره‌های شاخص ستاد او یعنی الیاس حضرتی، علی ربیعی، سیدرضا صالحی‌امیری و شهیندخت مولاوردی، نوشت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد از این جمع، علی ربیعی ترجیح داده تا خارج از گود رسمی کابینه کمک‌رسان دولت باشد و احتمالاً به عنوان رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و نماینده انجمن‌های علمی در NGO های مدنی فعالیت کند.
بر اساس این گزارش، الیاس حضرتی نیز با وجود پیشنهادهایی که برای حضور او در کابینه مطرح بوده به دنبال شکل‌دهی به شاکله‌های مشورتی تخصصی و رسانه‌ای برای مساعدت به دولت است و تنها نام صالحی‌امیری است که حول و حوش برخی وزارتخانه‌ها شنیده می‌شود. «اعتماد» در عین حال درباره حضور صالحی‌امیری در کابینه با اشاره به رویکرد اکثریت مجلس اصولگرا نسبت به او، نوشت: می‌توان پیش‌بینی کرد که صالحی‌امیری نیز در کابینه چهاردهم در یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهور قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی