صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

پیکر شهید حسین سامی‌مقام پس از تشییع توسط مردم زادگاهش در گلزار شهدای سمیرم آرام گرفت

بازگشت قهرمان به خانه

پیکر شهید حسین سامی‌مقام از قهرمانان مبارزه با گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضدایرانی، روز گذشته روی دستان مردم شهید‌پرور سمیرم تشییع و با حضور مردم زادگاهش در گلزار شهدای شهر سمیرم آرام گرفت.
این مراسم با حضور مسئولان کشوری و لشکری و اقشار مختلف مردم شهرستان سمیرم برگزار شد. آیت‌الله طباطبایی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز بر پیکر این شهید نماز اقامه کرد. بنای یادبود این شهید سرافراز ارتش تا قبل از تفحص، در زادگاه پدرش در گلستان شهدای شهرستان «سمیرم» استان اصفهان نصب شده بود. روز پنجشنبه نیز مراسم وداع با این شهید ارتشی، در معراج شهدای تهران و با حضور جمعی از همرزمان، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و خانواده شهید حسین سامی‌مقام برگزار شد. فردا ۱۶ مردادماه نیز مراسم گرامیداشت شهید سامی‌مقام، در مسجد امام خمینی(ره) ستاد آجا از ساعت ۸ الی ۹:۳۰ صبح برگزار خواهد شد.
شهید سامی‌مقام سال ۱۳۵۹ به همراه ۱۰ نفر دیگر از ‏نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، حین الحاق به یگان سازمانی خود، در محور فیض‌آباد سنندج، جهت نجات «سرهنگ ایرج نصرت‌زاد» که در محور سنندج- دیواندره با گروهک‌های منحله و ضدانقلاب کومله و دموکرات درگیر بود، شتافت که نهایتاً در ۳۱ فروردین‌ماه سال ۱۳۵۹، به اسارت گروهک دموکرات درآمد. او پس از تحمل شکنجه‌های فراوان و رد پیشنهاداتی مبنی بر همکاری با عناصر بیگانه و ضدانقلاب، پانزدهم مردادماه سال ۱۳۵۹، همزمان با بیست و سوم ماه مبارک رمضان و پس از چند هفته ‌روزه‌داری و اعتصاب غذا برای احقاق حقوق گروگان‌های زندانی در جنگل‌های منطقه آلواتان در ۴۴ سالگی به شهادت رسید. پس از گذشت ۴۴ سال از شهادت وی، پیکر مطهرش در بیست و چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳، در منطقه شمال غرب کشور در حوالی زندان دولتو سردشت، تفحص و هویت وی پس از طی مراحل احراز هویت با کارت شناسایی، مشخص گردید. شهید حسین سامی‌مقام در ۹ خرداد ۱۳۱۵ در شهر سمیرم اصفهان به دنیا آمد. وی پس از اخذ مدرک دیپلم تجربی وارد دانشکده افسری شد و در ۲۲ سالگی به استخدام ارتش درآمد. دوره‌های تفنگداری دریایی و رزم آبی - خاکی را در انگلیس گذراند و خدمت خود را در نیروی دریایی ادامه داد. اما مدتی بعد و به دلایل مشکوکی به نیروی ‏زمینی ارتش منتقل و بارها توسط ضداطلاعات ساواک احضار شد. حسین سامی‌مقام از جمله ارتشی‌هایی است که پیش از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، در مقابله با تجزیه‌طلبان کردستان به شهادت رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی