نسخه وزیر علوم برای کنترل تب انتخاب رشته تجربی

وزیر علوم به مهم‌ترین اقدامات انجام نشده آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن آموزش عالی، اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه‌ها، مهارت‌محور کردن دانشجویان و تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی از جمله اقداماتی است که باید در دولت بعدی به سرانجام برسد.
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل، ضمن بیان این مطلب به مهم‌ترین اقدامات جامانده آموزش عالی طی سه سال اخیر اشاره و اظهار کرد: کارهایی که باید در عرصه آموزش عالی طی این مدت انجام می‌دادیم اما نشد، بسیار زیاد است؛ یکی از این کارها اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی است که بیان می‌کند آموزش عالی تا سرحد خودکفایی باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر چه تحقق آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی یا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، اما باید مورد پیگیری قرار داد.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام نشده آموزش عالی، بحث مهارت‌محور کردن آموزش است که ما در این زمینه گام‌هایی را برداشتیم اما در برنامه توسعه هفتم ذکر شده که باید دستورالعملی برای آن نوشته شود و در هیأت وزیران نیز مصوب و اجرا شود.
زلفی‌گل بر ضرورت توجه به رشته‌های علوم پایه در کشور تأکید کرد و گفت: شاید یکی از راه‌های تحقق این امر این است که ما به جای اینکه سه دپیلم داشته باشیم یک دیپلم داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار داوطلب یا به نوعی نزدیک ۶۰۰ هزار نفر در رشته‌های علوم تجربی تحصیل می‌کنند تا بتوانند در حدود ۲۰ هزار رشته پرطرفدار تحصیل کنند و مابقی داوطلبان که اکثراً نیز استعدادهای برتر هستند عملاً حذف یا سرخورده می‌شوند.  وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر ما یک دیپلم داشته باشیم هم در آموزش و پرورش ما بهره‌وری بالا می‌رود و هم نخبگان ما می‌توانند در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و رشته‌های علوم انسانی تحصیل کنند و در نتیجه شاهد یک تغییر جدی در این حوزه باشیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳