رکوردشکنی 50 ساله دما در بافق یزد

یزد- روز شنبه 13 مردادماه، شهر بافق با ثبت دمای ۴۸.۶ درجه، گرم‌ترین شهر ایران شد. این گرما طی 50 سال اخیر در این شهر بی‌سابقه بوده است.  محمدرضا شیرغلامی، رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره‌کل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه 13 مردادماه شهر بافق این استان، گرم‌ترین ایستگاه ایران بود، پیش‌بینی کرد که ماندگاری گرما تا اواسط هفته آینده همچنان ادامه داشته باشد، ضمن آنکه میانگین دمای استان یزد طی این مدت 3 تا ۶ درجه گرم‌تر از شرایط نرمال خواهد بود.
به گفته وی، از اول مرداد تاکنون میانگین دمای استان یزد 5 درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت خود بوده و بیشترین افزایش دمای هوا در استان‌های کشور مربوط به یزد بوده است؛ میانگین کشوری این عدد ۲.۶ درجه بوده است. وی ادامه داد: همچنین شهر یزد در روز شنبه 13 مرداد با دمای 45.1 درجه، دومین مرکز استان گرم کشور پس از اهواز با عدد 45.6 درجه‌ بود.
شدت گرمای این روزهای هوا در استان یزد به گونه‌ای است که مردم در ساعات اوج گرما یعنی ۱۳ تا ۱۸، ماندن در خانه را به حضور در معابر شهر ترجیح می‌دهند.
گرمای بی‌سابقه در استان یزد ساعت کاری کارمندان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد با تصویب کارگروه انرژی استان، از شنبه ۱۳ تا پنجشنبه ۱۸ مردادماه‌، ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی با توجه به تداوم گرمای هوا، از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر تعیین شده است.
همچنین به گفته رئیس مرکز مدیریت راه‌های یزد، گرمای هوا میزان تردد در محورهای مواصلاتی استان را نسبت به ماه قبل، ۹.۶ درصد کاهش داده است.
جستجو
آرشیو تاریخی