افزایش میزان جوجه‌ریزی ادامه دارد

تولید مرغ در مسیر تثبیت و پایداری

نفیسه امامی
خبرنگار

 
 تداوم افزایش جوجه‌ریزی از سال گذشته منجر به افزایش بیش از دو برابری جمعیت جوجه مادر در کشور شده است تا به این واسطه بستری فراهم شود که تولید تا پایان سال را به تثبیت قابل قبولی برساند.
بنابر آمار از دی ماه سال قبل جوجه‌ریزی با رشد ویژه‌ای روبه‌رو شد و به ۱۵۱ میلیون قطعه رسید اگرچه برآوردها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی مردادماه به کمتر از ۱۵۰میلیون قطعه برسد، اما با وجود این، کمبودی در عرضه مرغ وجود نخواهد داشت.
بر اساس احتساب سرانه مصرف، ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی معادل ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز کشور است که تولید 150 میلیون قطعه‌ای به مازاد تولید برای تأمین ذخایر استراتژیک و صادرات منجر می‌شود.‌ ضمن اینکه ذخایر راهبردی مرغ در کشور در حال حاضر از تولیدکنندگان داخلی تأمین و انبار می‌شود.
محمدرضا صدیق‌پور مدیرعامل اتحادیه جوجه یک روزه با اشاره به اینکه پارسال مشکلاتی در تولید جوجه یک روزه ایجاد شده بود می‌گوید: سال قبل این مشکلات بویژه در بخش تولید جوجه مادر بود به‌طوری‌که در حدود 500 هزار قطعه جوجه مادر داشتیم و با بازسازی که در تولید داشتیم، خرداد امسال یک میلیون و 200 هزار قطعه از محل تولید داخل و سایر سویه‌های خارجی تولید داشتیم.
به گفته صدیق‌پور، اواخر سال گذشته حدود 10 تا 15 میلیون تخم مرغ نطفه‌دار از کشور‌های مختلف هم وارد کشور شده است.
صدیق‌پور با تأکید بر اینکه باید به بخش اقتصاد صنعت طیور توجه ویژه شود، گفته است: تولیدکنندگان در شرایط سختی در مناطق مختلف کشور تولید می‌کنند و این باید از نظر اقتصادی دارای راندمان اقتصادی کافی باشد.

مزیت‌های صادرات مرغ
با توجه به آنکه گوشت مرغ تولید داخل نسبت به دیگر کشورهای همسایه ارزانتر است، لذا از لحاظ قیمتی مزیت صادرات وجود دارد که اگر سایر استانداردها همچون سایز و کیفیت فراهم شود، امکان صادرات سالانه ۱۰ درصد تولید وجود دارد.
سیدصدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ می‌گوید: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.
او با بیان اینکه روند صادرات مرغ کند است، می‌افزاید: با توجه به افزایش عرضه در برابر تقاضا، ماهانه ۹ تا ۱۲ هزارتن مرغ در راستای تعدیل قیمت باید به بازارهای هدف صادر شود.
در حال حاضر بخش اعظم صادرات مرغ به عراق و تا حدودی عمان، قطر و روسیه انجام می‌شود و بازاریابی کماکان در حال انجام است.

تأمین کافی نهاده‌های دام و طیور
 یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود قیمت مرغ در سطح کشور افزایش یابد و گاهاً موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شود؛ نابسامانی در بحث تأمین و توزیع نهاده‌های دامی است که کمبود ایجاد می‌کند. شرکت پشتیبانی امور دام کشور در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به انواع تولیدکنندگان دام و طیور کشور عرضه کرده است.‌ بر اساس آمارهای اعلام شده میزان نهاده‌های وارداتی تا پایان خرداد ماه 1403 نسبت به دوره مشابه سال 1402 به لحاظ وزنی 39 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 18 درصد افزایش را تجربه کرد. بر همین اساس تا پایان خرداد ماه امسال 4 میلیون و 145 هزار و 526 تن نهاده دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا وارد کشور شده است.
شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه روند ماه‌های گذشته حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از جامعه دامپروری و مرغداران کشور از طریق فروش نهاده مدت‌دار، تولید قراردادی با زنجیره‌ها و ایجاد آرامش حداکثری در بازار نهاده‌ها و استفاده از پتانسیل بازار بدهی با مکانیزم تأخیری استمهال را انجام داده است.
تأمین سویا در سال گذشته مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشت و منجر به دو برابرشدن قیمت مصوب سویا گردید ولی امروز به وفور این نهاده‌ها وارد و تأمین شده‌اند و امروز شاهد شرایط خوب تولید هستیم که این انتظار می‌رود در آینده این شرایط حفظ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی