با حضور دانش‌بنیان‌ها و خارجی‌ها سرعت مسکن‌سازی افزایش می‌یابد

بهره مندی نهضت ساخت مسکن از تکنولوژی روز جهان


 
ساخت مسکن در کشور به روش سنتی است که هم زمانبر است و هم هزینه‌های تولید مسکن با این روش بالاست. بیشترین مضرات سنتی‌سازی به پروژه‌های انبوه و مخصوصاً برنامه‌های دولت در تولید مسکن برای واجدین شرایط دریافت مسکن حمایتی است. با آغاز نهضت ملی مسکن، ساخت این واحدها بر‌اساس تکنولوژی‌های صنعتی‌سازی و استفاده از تجهیزات پیش‌ساخته موردنظر بود و متولیان اجرای این برنامه از همان ابتدا از گفت‌و‌گو با شرکت‌های خارجی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای ورود به نهضت ملی مسکن خبر دادند. اما پس از گذشت حدود 3 سال، نهضت ملی مسکن همچنان با روش‌های سنتی در حال ساخت است.
روز گذشته نشستی با حضور برخی معاونان وزیر راه و شهرسازی و مجریان نهضت ملی مسکن برگزار و در این نشست از ورود تکنولوژی به ساخت نهضت ملی مسکن اطلاع‌رسانی شد. در این نشست تفاهمنامه سه‌جانبه شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌منظور تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها برای تسهیل در تولید مسکن شهرهای جدید به امضا رسید.
سعید غفوری، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی مسکن اظهار کرد: استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان‌ها بویژه در بخش عمران و ساختمان و مسکن کشور مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان اینکه ساخت 1000 واحد به صورت مشارکتی با شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار است، افزود: ‌حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش ساختمان فقط نباید مالی باشد، باید پلتفرم‌هایی را طراحی کنیم تا ساختار بروکراسی به ساختار شبکه‌ای تبدیل شود.
غفوری هدف از مشارکت دانش‌بنیان‌ها را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن و سایر شیوه‌های ساخت، کاهش زمان ساخت، کاهش قیمت تمام‌شده و کیفی‌سازی عنوان کرد و افزود: برای خروجی بهتر، مقاوم‌سازی بیشتر ساختمان‌ها و از همه مهم‌تر کاهش هزینه تمام‌شده به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رویم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از حضور شرکت‌های چینی برای ورود فناوری‌های نوین ساخت خبر داد و گفت: در ساخت مسکن هیچ نیازی به ورود شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی نداریم، اما موضوع مهم استفاده از فناوری‌‌های نوین ساخت‌و‌ساز مسکن و ساختمان است.
غفوری با اشاره به بازدید چند شرکت چینی از پروژه‌های مسکن شهرهای جدید پردیس و پرند، اظهار کرد: در مذاکره با چینی‌ها پتانسیل خوبی در این شرکت‌ها برای تکنولوژی‌های اجرایی در کشورمان مشاهده شد. در تلاشیم فناوری نوین را با تجربه داخلی آمیخته کنیم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در زمینه ورود فناوری‌های اجرایی دست یابیم.
پیش‌تر، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در گفت‌و‌گو با «ایران» از آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای تأمین تکنولوژی ساخت نهضت ملی مسکن به روش صنعتی خبر داده و تأکید کرده بود که این مرکز صلاحیت شرکت‌ها را بررسی و تأیید کرده است.
وی نیز در نشست تخصصی کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه سال گذشته ۷۰ نظریه فنی برای محصولات ساختمانی صادر کرده است که در مقایسه با تعداد ۲۰ نظریه در مدت مشابه قبل، افزایش چشمگیری داشته و نشان‌دهنده حمایت این مرکز از فناوری‌های نوین است.
 
ورود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان به نهضت ملی مسکن
سیدجواد سادات، دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش‌بنیان عمران و ساختمان با بیان اینکه امروز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن در سراسر کشور در حال اجراست که ساخت این پروژه‌ها بازار مناسبی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در کشور فراهم کرده است، گفت: هم‌اکنون حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در این کنسرسیوم‌ها حضور دارند و با ظرفیت‌های موجود خود وارد پروژه‌های مشارکتی و پروژه‌های تولید مسکن نهضت ملی مسکن شدند که بازار مناسبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه رقم می‌زند.
با توجه به اینکه برنامه بخش مسکن در دولت‌های مختلف در زمان تعیین‌شده به پایان نمی‌رسد، اکثر برنامه‌ها به‌خاطر تورم مشمول افزایش هزینه می‌شود که بار مالی آن علاوه بر کل اقتصاد بر دوش خانوار نیز سنگینی می‌کند. در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه استفاده از فناوری و صنعتی‌سازی، راهکار افزایش سرعت ساخت مسکن در اصلی‌ترین برنامه تولید واحدهای مسکونی است. دولت چهاردهم با شتاب‌بخشی به صنعتی‌سازی می‌تواند نهضت ملی مسکن را در زمان کمتری به پایان برساند تا تجربه مسکن مهر در این برنامه تکرار نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی