صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

روایت نیویورک‌تایمز؛ گام تکمیلی ترور اسماعیل هنیه

حامد موفق بهروزی
خبرنگار

 رسانه‌های امریکایی و صهیونیستی خطوط عملیات روانی مهمی را پیش می‌برند. نیویورک‌تایمز که در چند سال گذشته محور اصلی دروغ‌پردازی علیه ایران بوده و دو سال قبل نیز خبر دروغ بیماری و وخامت حال رهبر انقلاب را منتشر کرد، این‌بار نیز میداندار اصلی است. این رسانه مدعی شده است که هنیه با بمبی که دو ماه قبل در ساختمان محل استقرار هنیه جاسازی شده بود به شهادت رسیده است. آکسیوس نیز به نقل از 2 منبع این ادعا را امتداد داده و عامل شهادت را بمب دست‌ساز اعلام کرده است. روزنامه تلگراف نیز در روایت‌سازی جعلی خود ابتدا به نقل از دو منبع اعلام کرد که موساد به‌وسیله مأموران ایرانی هنیه را به شهادت رسانده است اما بعدتر به نقل از یک منبع دیگر خبر خود را نقض کرد و گفت سپاه پاسداران برای تخریب وجهه رئیس‌جمهور جدید ایران، هنیه را به شهادت رسانده است. ضعف سناریوسازی این رسانه‌های به حدی زیاد است که حتی از بیان تناقضات بزرگ هم ابایی ندارند و این‌چنین وارد دروغ‌پردازی می‌شوند.
این روایت‌سازی‌های دروغین از ترور اسماعیل هنیه چند دلیل عمده دارد:

1- جمهوری اسلامی ایران وادار به بیان زودهنگام روایت واقعی از ماجرا بشود. چرا بیان روایت واقعی در این مورد خاص به زیان کشور است؟ ابعاد نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ماجرا اجازه انتشار زودهنگام روایت واقعی را به کشور نمی‌دهد. ریشه‌یابی این مسأله نیاز به حفاظت اطلاعاتی بیشتری دارد و لازم است تا بررسی‌ها و اقدام‌های بعد از آن به‌طور دقیق انجام شود. هرگونه اظهارنظری که پیش از زمان مقرر صورت پذیرد، می‌تواند مسیر بررسی‌ها را دچار اختلال اطلاعاتی کند. جمهوری اسلامی ایران به‌درستی در دام این روایت‌سازی‌های جعلی نیفتاد و با اتقان مسیر بررسی‌ها را ادامه داد.

2- ابهام‌سازی در روند بررسی پرونده عامل دیگر این خط رسانه‌ای است. در تحلیل ابعاد این عملیات روانی گسترده باید توجه کنیم این عملیات به‌عنوان عملیات مکمل ترور هنیه در حال اجراست. ترور گام اول بود و عملیات فریب گام دوم است. عملیات فریب دو وجه دارد که یک وجه آن در جهت سفید کردن عوامل و مسیر ترور صورت می‌گیرد و وجه دیگر آن ایجاد فشار افکار عمومی برای اقدام‌های عجولانه برای پاسخ به افکار عمومی است.

3- مدیریت و تعدیل مواضع در قبال صهیونیست‌ها محور دیگری است که رسانه‌های حامی صهیونیسم را وادار به دروغ‌پردازی کرده است. پزشکیان از همان ابتدا نسبت به رژیم صهیونیستی مواضع محکمی اتخاذ کرده است به‌طوری که یکی از مهم‌ترین محورهای خبری که از مراسم تحلیف وی منعکس شد رویکرد ضد صهیونیستی او بود. پیش از این، عملیات وعده صادق نشان داد اگر تمام ارکان نظام جهت انجام یک اقدام قاطع، هماهنگ و همسو عمل کنند امکان مقابله از رژیم صهیونیستی گرفته خواهد شد. همین امر باعث نگرانی اصلی صهیونیست‌ها شده و تلاش دارند تا بتوانند بخشی از اراده رئیس‌جمهور ایران را تعدیل کنند.

4- ماجرای رسانه را باید مکمل میدان تحلیل کرد. عملیات رسانه‌ای صهیونیست‌ها جهت بهره‌برداری حداکثری از اقدام میدانی ترور و کاهش خسارت از عملیات متقابل ایران طراحی شده است. رصد میدان رسانه‌ای در این ماجرا نشان می‌دهد میداندار اصلی امریکایی‌ها هستند که مدیریت افکار عمومی را برعهده گرفته‌اند و حمایت جدی خود را از اسرائیلی‌ها انجام می‌دهند تا در نهایت تنبیه ایران کمترین آسیب را به ساکنان مناطق اشغالی فلسطین بزند. لزوم برخورد هوشمندانه در این میدان نیز اصل مهم این جنگ تمام‌عیار است.

جستجو
آرشیو تاریخی