صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

داستانی خواندنی درباره دغدغه‌ها و مسائل نوجوانان

 
با همه فراز ‌و فرودهایی که اهالی کتاب در کشورمان پشت‌ سر گذاشته‌اند‌، کتاب‌های تألیفی گروه سنی کودک و نوجوان موفق به کسب جایگاه خوبی میان نویسندگان و منتقدان ادبی شده‌اند. از مصادیق آن نیز می‌توان به کسب جوایز مختلف ادبی داخلی و خارجی اشاره کرد. کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» از انتشارات پیدایش هم یکی از آثاری است که جوایزی از جمله نشان لاک‌پشت پرنده را از آن خود ساخته است. «ماکارونی با سس مشاعره»، رمانی به قلم زهره مسکنی است که برای گروه سنی نوجوان تألیف شده؛ این رمان در مورد دغدغه‌ها و چالش‌های زندگی چند نوجوان است که در آن، نویسنده از مشکل کم‌تحرکی نوجوانان در عصر دیجیتال و نیاز آنها به کتابخوانی و دیگر هیجانات و احساسات آنان صحبت می‌کند.
داستان کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» درباره چند نوجوان است که هر کدام به طریقی با مشکلات مخصوص این سن‌ و سال بحرانی مواجه هستند. منیژه، در این داستان، دختری است که با خانواده‌اش به خانه‌ای جدید نقل مکان کرده‌اند؛ نویسنده، خیلی زود و در همان سطرهای ابتدایی کتاب، شما را با روحیات، پدر، مادر و مژگان، خواهر منیژه آشنا می‌کند. شاید شما به عنوان خواننده کتاب در ابتدا متوجه نشوید که منیژه چند ساله است، اما از حرف‌ها و اظهارنظراتش متوجه این موضوع خواهید شد که او در سنین نوجوانی بسر می‌برد. پس از جابه‌جایی، منیژه که خود را در میانه انبوه کارتن‌ها در خانه‌ای ناآشنا می‌یابد، فکر رفتن به مدرسه‌ای که هیچ دوستی در آن ندارد، آشفته‌اش می‌کند و تنها چیزی که خوشحالش می‌کند این است که حالا اتاق خودش را دارد و مجبور نیست با مژگان خواهرش اتاقش را شریک شود. گرسنگی اولین چیزی است که شخصیت منیژه را به مخاطب می‌شناساند. او به دنبال غذا، چهار طبقه را پایین می‌رود و با دیدن سبد خوراکی‌ها در صندوق عقب ماشین، همانجا خوردن را شروع می‌کند. در ادامه نیز با ورود خاله‌سیمین با کتلت‌های معروفش به خانه، دست و پایش را گم می‌کند و سر سفره دلی از عزا درمی‌آورد.
نویسنده به مرور، تصویر واضح‌تری از شخصیت منیژه پیش‌روی مخاطب می‌گذارد؛ وضعیت ظاهری‌اش آن‌گونه که به بیان خود منیژه در کتاب آمده، نوجوانی با اضافه وزن، موهای آشفته و چشم‌های خسته را توصیف می‌کند. واکنش‌های پدر و مادر منیژه به پرخوری او و انکار منیژه برای تبرئه خودش، به مخاطب می‌فهماند که این پرخوری و چاقی قرار است یک مشکل جدی برای منیژه در رمان «ماکارونی با سس مشاعره» باشد. شخصیت دیگر این رمان بسیار پرجنب و جوش است، کسی که از در و دیوار بالا می‌رود و موجب آزار دیگران می‌شود. شخصیت سوم داستان کسی است که نقش مادر را ایفا می‌کند؛ او وظیفه تذکر دادن به دو شخصیت دیگر را دارد. درام اصلی از جایی آغاز می‌شود که نفر چهارمی ورود می‌کند؛ کسی که با سه نفر قبلی تفاوت ویژه‌ای دارد.
کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» داستان ساده و روانی را تعریف می‌کند و مشکلات و مسائل نوجوانان را به‌ طور غیرمستقیم و با بیانی جذاب به تصویر می‌کشد. در این کتاب، مخاطب ضمن همراه ‌شدن با داستان، دغدغه‌هایش را در آن جست‌وجو کرده و در آخر، پاسخ صحیحی نیز برای آنها پیدا می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی