فرهنگ

قدرت حکمرانی را به وزارت ارشاد بازگرداندیم
دوازدهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»، جمعه ۱۲ مرداد‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی بهروز افخمی به بررسی عملکرد سه ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت. اسماعیلی در این برنامه گفت:«ما بیش از ۹۵ درصد حکمرانی را در همه بخش‌ها به وزارتخانه بازگرداندیم.»
اسماعیلی در پاسخ به سؤال افخمی درباره عبور از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ و برگزاری جشنواره‌ها گفت:«واقعاً اتفاقات عجیبی بود. ابتدا جنبشی به نام metoo فضای ناامنی و بدبینی را در خود اهالی سینما ایجاد کرده بود. بعد از آن یک بیانیه صادر کردند که «تفنگت را زمین بگذار.» در کجای دنیا هنرمندان به نیروی امنیتی و پلیس می‌گویند که تفنگت را زمین بگذار؟ بعد از آن به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ رسیدیم و ما واقعاً گرفتار بحثی شدیم که نقطه ثقلش فرهنگ بود. خیلی از هنرمندان و بازیگران ما درگیر این موضوع شدند و سردمداران این مسأله بودند. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان همراهی کردند. اگر می‌خواستیم مانند قبل رفتار کنیم فقط در حوزه موسیقی ۱۰۰ نفر ممنوع‌الکار می‌شدند. ما دوره شفافی داشتیم. اکنون تعداد ممنوع‌الکارها کمتر از انگشتان دو دست است.

نظر وزیر ارشاد درباره بازگشت معین و پرستو صالحی به کشور
او درباره پرستو صالحی توضیح داد:«ما یک قاعده کلی داریم که همه ایرانیان می‌توانند به کشور وارد شوند. خانم صالحی تا همین اواخر کنش‌های براندازانه داشتند. بنای ما این است که حداکثر رفاقت را در حوزه فرهنگ ایجاد کنیم. بازیگری مانند ایشان بود که کشف حجاب کرده بود اما بعد از محکومیت دوباره برگشت و ابراز ندامت کرد. پیش خود من هم آمده بود و دستگاه قضایی هم همراهی بسیار خوبی ایجاد کرد. ما برای بازیگری که ۴۰ سال ممنوع‌الکار بود، فعالیت عادی‌اش را بدون سر و صدا ایجاد کردیم.»
اسماعیلی درباره بازگشت معین توضیح داد:«آقای معین هم یک ایرانی هستند و هر زمان که بخواهند می‌توانند وارد ایران شوند و اجراهایشان هم تابع قوانین کشور باشد، ولی از طرفی مثلاً یکی از بازیگرانی که قرار بود به ایران برگردد شاکی خصوصی داشت و این موضوع دیگر ربطی به حاکمیت ندارد. یکی از شعارهای رئیس‌جمهور شهید بازگشت ایرانیان خارج از کشور بوده است. من هم همه جا اعلام کردم که فضای بازگشت همه ایرانیان را فراهم می‌کنیم و این کار را هم کردیم. خواننده‌ای داشتیم که ۴۵ سال در ایران اجازه فعالیت نداشت اما مشکلش را برطرف کردیم.»

بازگشت اقتدار وزارت ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در جریان کنسرت اصفهان کلی پیامک به ما داده شد که خیلی از آنها را حتی نخواندم چون نمی‌خواستم دل‌چرکین شوم ولی فشارهایی وارد آمد. سند ملی موسیقی اعلام شد که دیگر هیچ استانداری حق ورود به مسائل هنری را ندارد بجز وزارت ارشاد، این بازگشت اقتدار وزارت ارشاد است.»/ مهر

جستجو
آرشیو تاریخی