مصطفی زمانی از تجربه همکاری با هادی مقدم دوست گفت

عطر حرم امام رضا(ع)، نشانه‌ای برای حضور در «عطرآلود»

گروه فرهنگی/ فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، از خردادماه روی پرده سینماهاست و مصطفی زمانی بازیگر اصلی این فیلم در آن نقش کاراکتری به نام علی را بازی می‌کند که تخصص‌ او ساخت عطر است. علی زندگی عاشقانه‌ای را با همسرش (با بازی هدی زین‌العابدین) شروع می‌کند ولی با سختی‌های زیادی مواجه می‌شود.
زمانی درباره نقشی که در «عطرآلود» بازی کرده، به ایسنا گفت: «در روزهای پایانی فیلمبرداری «بدون قرار قبلی»، آقایی در حرم نزد من آمد و گفت این دو تا عطر برای شما و لطفاً یکی از این عطرها را به مادرتان بدهید. من هم با تشکر از آن فرد عطرها را گرفتم. حال من کلاً از یک مدل عطر استفاده می‌کنم اما یکی از عطرها را زدم و با خودم گفتم عجب بویی دارد. من دیگر آن آقا را ندیدم و زمانی که داستان عطر را جویا شدم و گفتم می‌خواهم یکی از آنها را بخرم، به من گفتند که اینها تعدادی عطر خالص است که هر کسی آن را ندارد. چند وقتی گذشت تا فیلمنامه فیلم سینمایی «عطرآلود» آمد. من آن را خواندم و بعد از آن در مسیری که قرار بود پیش هادی مقدم‌دوست بروم، عطر اهدایی در کوله‌ام شکست و بوی عجیبی پیچید و این را به عنوان نشانه‌ای دیدم و با خود گفتم که این فیلم مهم است و باید برای آن دقت کنم.»
زمانی با اشاره به نقطه مشترک فیلم‌هایی که بازی کرده، گفت:‌ «در این چهار، پنج سال فیلمی که شخصیت آن با مرگ طرف نباشد، بازی نکرده‌ام و همیشه اِلمانی مانند مرگ در فیلم وجود داشته است. احساس می‌کنم نقشی را که المانی از مرگ ندارد، حداقل من بلد نیستم بازی کنم و به شکل واقعی به مخاطب ارائه دهم. مرگ به عنوان واقعیت همیشه هست. ‌
زاده شدن نیز یکی دیگر از وجوه مهم و مفهومی است که فرد را درگیر می‌کند. اساساً مرگ با خود، ‌زاده شدن می‌آورد. این مفاهیم در منظومه‌ای در فیلم و در کاراکتر وجود دارد. ما ترس و میل به‌زاده شدن را در این فیلم می‌بینیم.» زمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: ««علی» در این قصه خود درمانده است اما می‌بینیم که می‌خواهد درمانده دیگری را مداوا کند. این اتفاق برای من بارها پیش آمده است. زمانی خود درد دارم، فرد دیگری تقاضای کمک کرده و دیگر این برایم جا افتاده است. انگار خیرخواهی برای من تبدیل به مرهمی می‌شود». او خاطرنشان کرد: «ترس‌های این شخصیت خرابکاری به همراه دارد. مثلاً وقتی یک دیوار خراب می‌شود شاید صاحبخانه ناراحت شود ولی در دل این مصیبت برای آن فرد بنا، خیری وجود دارد که گویی برای آن رزق می‌آورد. در «عطرآلود» هم در نهایت علی به این نتیجه می‌رسد که در مصیبتش خیر ببیند.»
جستجو
آرشیو تاریخی