انتظار می‌رود رکورد تاریخی گرمای تهران در هفته جاری بشکند

آغاز موج دوم گرمای مردادی

 ایران زمین – گرمای مرداد ماه بار دیگراز اواسط این هفته به اوج می‌رسد. بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی روزهای پیش رو، آخرین هفته بسیار گرم سال است که ممکن است در بعضی نقاط همچون تهران رکورد گرمایی نیز زده شود.
  علی اکبر محرابیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: درجه حرارت هوا در بعضی نقاط کشور در حالت حداکثری قرار دارد و درجه تهران در هفته جاری بین ۴۲ و ۴۳ درجه پیش‌بینی شده است. رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه بوده و به نظر ممکن است سال‌جاری این رکورد زده شود.  وی افزود: شهرهایی همچون ورامین، قم و اصفهان شرایط گرم خیلی جدی خواهند داشت، همچنین مردم در این روزهای گرم، صنعت برق را برای تأمین برق پایدار برای همه بخش‌های کشور یاری کنند.  گرمای بی‌سابقه هوا که از ابتدای مرداد در کشور حاکم شده، رکورد گرم‌ترین تابستان و بالاترین دما را در بیشتر استان‌های کشور شکسته و باعث افزایش حدود ۹ درصدی مصرف برق شده است. اکنون در نیمه تابستان سازمان هواشناسی از ورود دومین موج گرما به کشور خبر داده و اعلام کرده از امروز (یکشنبه) بیشتر استان‌های کشور بویژه در نیمه شمالی تا پایان هفته روزهای گرم‌تری را تجربه خواهند کرد.  البته این سازمان در ادامه با صدور هشدار سطح نارنجی از فعالیت شدید ناپایداری‌های موسمی و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌‌های فصلی در بخش‌هایی از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس نیز خبر داده و تأکید کرده است:این شرایط اثرات مخاطره آمیزی همچون سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی در پی خواهد داشت.

گرما تا پایان هفته تداوم دارد
«فریبا گودرزی»، کارشناس سازمان هواشناسی از روند افزایشی دما بویژه در نیمه شمالی خبر داد و گفت: بیشتر استان‌های کشور از امروز(یکشنبه) با ورود موج جدید گرما تا پایان هفته روزهای گرمتری را تجربه خواهند کرد.
 وی ادامه داد: از امروز در برخی نقاط شمال‌غرب و سواحل دریای خزر بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
 کارشناس سازمان هواشناسی از خیزش گرد و غبار در مناطق مستعد خبر داد و افزود: در چند روز آینده در شرق و بخش‌هایی از شمال شرق، مرکز، جنوب غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش بادهای شدید و خیزش گردوخاک را خواهیم داشت که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت هوا شود. همچنین طی این مدت در جنوب کشور در برخی مناطق هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان برای بعدازظهر و شب رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی نیز دور از انتظار نیست.  گودرزی ادامه داد: از روز دوشنبه تا چهارشنبه بارش‌های موسمی برای جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان پیش‌بینی شده است. از این رو مردم و مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که این بارش‌ها در روزهای یاد شده تشدید خواهد شد و امکان وقوع سیلاب در این مناطق وجود دارد.

دمای جیرفت از ۵۰ درجه عبور کرد
«فضل‌الله مقبلی»، رئیس اداره هواشناسی جیرفت با اعلام اینکه روز گذشته دمای هوا در منطقه میانده واقع در روستای دولت آباد به 50.3 درجه سانتیگراد رسیده که در ۲۴ ساعت گذشته به عنوان گرمترین دمای استان بوده است، گفت: این بالاترین دمای ثبت شده ایستگاه میانده جیرفت از زمان تأسیس آن تا کنون بوده است. وی ادامه داد: همچنین دیگر ایستگاه هواشناسی شهرستان واقع در شهر جیرفت نیز به دمای ۴۸.۵ درجه سانتیگراد رسید و رکورد بالاترین دمای این ایستگاه را ثبت کرد.

دمای هوای 40 درجه در۱۳ شهر و رطوبت 85 درصدی در7 شهر بوشهر
«زهرا راستگو» معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز اظهار داشت: داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی این استان بیانگر ثبت دمای بالای ۴۰درجه سانتیگرادی در ۱۳ شهر این استان در شبانه‌روز گذشته بوده است.  وی ادامه داد:شهرهای شبانکاره و آبپخش از توابع شهرستان دشتستان با ثبت دمای ۴۷ درجه سانتیگراد گرمترین شهرهای این استان شناخته شدند. همچنین در مدت یادشده دمای هوا در مراکز شهرهای خورموج، برازجان و اهرم مرکز شهرستان‌های دشتی، دشتستان و تنگستان ۴۶ درجه سانتیگراد، تنگ‌ارم دشتستان ۴۳، جم ۴۲، کنگان، خارگ و عسلویه ۴۱ درجه و دیلم و بهرگان ۴۰ درجه ثبت شده است. معاون اداره کل هواشناسی استان بوشهر تصریح کرد: رطوبت و شرجی هوا نیز در 7 شهر ساحلی استان بوشهر بین ۷۰ تا ۸۵ درصد ثبت شده است.

دومین موج گرمای مردادی در راه سمنان
دومین موج گرمای تابستانه از امروز (یکشنبه) در استان سمنان خود نمایی کرده و و پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در مناطق مرکزی و جنوبی استان تا ۴۶ درجه سانتیگراد برسد. «ایرج مصطفوی»، مدیرکل هواشناسی سمنان از صدور هشدار زرد هواشناسی از امروز تا پایان روز جمعه در استان سمنان خبر داد و اظهار داشت: نوع مخاطره در این هشدار افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در استان، افزایش دمای بیشینه و کمینه، افزایش بیشینه دما در مناطق مرکزی و جنوبی استان به حدود ۴۱ تا ۴۶ درجه و کمینه دما در این نقاط به حدود ۳۱ تا ۳۴ درجه است.

جستجو
آرشیو تاریخی