صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

«ایران» از رسیدن آب به سرخه حصار تا 20 روز آینده خبر می‌دهد

تعیین تکلیف پارک چیتگر توسط منابع طبیعی

یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار

با تلاش دوستداران محیط زیست و دادستان تهران آب بالاخره به سرخه حصار و چیتگر رسید تا درختان خشکیده این پارک‌ها پس از 15 سال آبیاری شوند. این ماجرا پس از رسانه‌ای شدن ماجرای خشکیدگی 16 هزار اصله درخت در پارک جنگلی چیتگر و سرخه حصار توسط دوستداران محیط زیست اتفاق افتاد. انتشار تصاویر خشک شدن چند صد درخت در چیتگر و احتمال قطع آنها، در نهایت پای دادستانی تهران را به ماجرا باز کرد. تا جایی که دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه 37 (ویژه انفال) از محل مورد اشاره بازدید میدانی انجام داد و جلساتی را با حضور دستگاه‌های متولی برگزار کرد. پس از این جلسات بود که دستوراتی توسط دادستانی برای جلوگیری از خشک شدن درختان پارک‌های جنگلی صادر شد. دستوراتی که در نهایت نتیجه داد و باعث شد تا پارک جنگلی چیتگر پس از 15 سال به آرزوی دیرینه خود یعنی آبیاری مستمر برسد. مدیر کل منابع طبیعی استان تهران می‌گوید تا 20 روز آینده نیز آب به سرخه حصار خواهد رسید تا این درختان نیز از خطر خشکسالی رها شوند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟
تلاش برای نجات درختان چیتگر از خردادماه سال‌جاری آغاز شد. روزنامه ایران در تاریخ 7 خردادماه سال‌جاری از خشکیدگی درختان چیتگر و سرخه حصار به دلیل بی‌آبی و آفت زدگی خبر داده بود. مدیرکل سازمان منابع طبیعی استان تهران به «ایران» گفته بود تنش آبی این بلا را بر سر درختان آورده است و برای جلوگیری از این روند لازم است تا این درختان به صورت هفتگی تا 15 لیتر آبیاری شوند. بعد از ورود دادستانی به ماجرای خشکیدگی درختان چیتگر، «ایران» در تاریخ 3 تیرماه سال‌جاری در گزارش دیگری از دستور دادستانی تهران برای احیا و حفاظت از پارک‌های جنگلی برای جلوگیری از این وقایع تلخ خبر داد.
 مدیر کل منابع طبیعی استان تهران تأکید می‌کند با رسیدن آب وضعیت درختان چیتگر بزودی بهبود نسبی خواهد یافت. رضا بیانی از آبیاری مستمر پارک چیتگر پس از 15 سال با دستور دادستانی تهران با همکاری شهرداری تهران و شرکت آب خبر می‌دهد: پیگیری‌های خاصی را با همکاری دادستانی استان انجام دادیم که باعث شد اتفاقات خوبی برای پارک جنگلی چیتگر رقم بخورد. درحال حاضر، آب با همکاری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۲۲ دوباره به پارک چیتگر رسیده است و آبیاری این پارک پس از حدود ۱۵ سال به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

رسیدن آب بزودی در سرخه حصار
مدیرکل منابع طبیعی استان تهران از انعقاد قراردادی توسط شهرداری منطقه ۱۳ به ارزش ۵۰ میلیارد تومان، برای احیای حدود شش حلقه چاه با هدف آبیاری درختان سرخه حصار خبر می‌دهد و می‌گوید: این اتفاق، طی بازه زمانی 20 روز آینده اجرایی خواهد شد که تحول بزرگی در زمینه آبیاری درختان را در سرخه حصار رقم خواهد زد.
وی ادامه می‌دهد: درحال حاضر نزدیک به 1400 اصله درخت در سرخه حصار دچار خشکسالی شدید هستند که پس از انتقال آب باید نسبت به جایگزین کردن آنها اقدام شود. همچنین طرح درختان جایگزین از سوی منطقه ۱۳ ارائه و درکمیته فنی مصوب شد و مورد تأیید دفتر جنگلداری سازمان قرار گرفت. شهرداری منطقه ۱۳ اعلام کرده که همزمان با قطع درختانی که مجوز قطع گرفته‌اند، درختان بر اساس طرح مصوب کاشته می‌شود.

ثبت سند پارک چیتگر به نام منابع طبیعی
بیانی از ثبت سند پارک چیتگر به نام منابع طبیعی خبر می‌دهد و می‌گوید: اسناد مالکیت پارک چیتگر با توجه به اینکه در محدوده شهر تهران است را به نام منابع طبیعی ثبت کردیم و مدیرکل ثبت در این زمینه هماهنگی لازم را انجام داد. این اقدام باعث می‌شود تا اگر تخلفاتی در این زمینه اتفاق بیفتد، بر اساس سند مالکیت امکان شکایت برای سازمان منابع طبیعی وجود داشته باشد.
مدیرکل سازمان منابع طبیعی استان تهران از تلاش برای جایگزینی بیش از 1000 هزار اصله درخت بیش از 3 ساله برای جبران خشکیدگی چیتگر خبر می‌دهد. بیانی پیش از این به «ایران» گفته بود بسیاری از گونه‌هایی که در حال حاضر در پارک جنگلی چیتگر وجود دارند متناسب با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این منطقه نیستند. او اطمینان می‌دهد که درختان جدیدی که قرار است در چیتگر کاشته شوند با محیط این پارک سازگار باشند و می‌گوید: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده این درختان سازگار با محیط این پارک هستند و تلاش کردیم تا درختان پهن‌برگ، با نیاز آبی کم و بومی منطقه مانند اقاقیا، زبان گنجشک و بلوط را برای این کار انتخاب کنیم. مدیر کل منابع طبیعی استان تهران معتقد است با رسیدن آب وضعیت درختان چیتگر به طور نسبی بهبود خواهد یافت. این درختان به دنبال عدم آبیاری مناسب دچار خشکیدگی شدید یا طغیان آفت‌ها شدند. همچنین با هر یک درجه افزایش دما، حدود ۱۰ درصد نیاز آبی گیاه افزایش می‌یابد. درصورت تأمین نشدن این نیاز آبی، درخت دچار مشکلاتی مانند آفت‌زدگی می‌شود.
بیانی از پلاک‌کوبی درختان پارک‌های جنگلی احاله مدیریت شده، خبر می‌دهد و می‌گوید: با هماهنگی دادستانی، پلاک‌کوبی درختان در پارک‌های جنگلی احاله مدیریت شده در حال انجام است که درحال حاضر این کار از چیتگر آغاز شده است. این اتفاق می‌تواند در جلوگیری از تخلفات احتمالی مؤثر واقع شود. چراکه قطع و جابه‌جایی درختان با توجه به شناسنامه‌دار شدن آنها کمتر اتفاق خواهد افتاد و اگر درختی بدون مجوز قطع شود، شهرداری باید پاسخگو باشد و ما هم از طریق دستگاه‌های نظارتی و
قوه قضائیه علت قطع شدن درخت را پیگیری می‌کنیم و نحوه جایگزینی آن را جویا می‌شویم.
وی می‌افزاید: حکم دادگاه در صورت اثبات جرم متناسب با آن صادر می‌شود و با توجه به‌بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری مد نظر قرار می‌گیرد. حتی اگر تخلف در طرح‌های عمومی عمرانی صورت گرفته باشد، این ماده برای جبران خسارت درخت و خاک اعمال و خسارت به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی