صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

تروریسم سازماندهی شده

محمدصادق علیزاده
روزنامه‌نگار

تروریسم سازماندهی شده

اسرائیل یکی از قدیمی‌ترین، ریشه‌دارترین و باسابقه‌ترین دستگاه‌های ترور در دنیا را داراست. فراموش نکنیم که ساختار اطلاعاتی و تروریستی رژیم محدود به تشکیل رسمی رژیم صهیونیستی از سال 1327 شمسی نیست و حداقل به دو سه دهه قبل از تشکیل اسرائیل بازمی‌گردد، به زمانی که گروه‌های شبه‌نظامی یهود در فلسطین تشکیل شده بودند، گروه‌هایی برای محافظت از کمون‌های اقلیت یهودی که به فلسطین مهاجرت کرده بودند. با در نظر گرفتن این سابقه، ساختار اطلاعاتی و تروریستی رژیم به‌نوعی از CIA هم باسابقه‌تر محسوب می‌شود.
پیش از 1327 شمسی و تشکیل رسمی اسرائیل که دولت قیمومیت انگلیسی، ساختار اداری و مدنی و نظامی فلسطین را در دست داشت کار این شاخه‌های اطلاعاتی گروه‌های شبه‎‌نظامی یهودی به جایی رسیده بود که به ترور بعضی شخصیت‌ها و چهره‌های انگلیسی دولت قیمومیت هم روی آوردند.  یادمان نرود که اصولاً از ادغام بخشی از همین نیروها و ساختارهای پیشین بود که تروریسم سازمانی موساد شکل گرفت. پس شما با یک تجربه تروریستی سازماندهی شده ساختارمند طرفید که حداقل 120 سال عمر دارد و باسابقه‌ترین دستگاه سازمانی ترور در دنیاست.
نکته بعد سابقه ایدئولوژی ترور در بنی‌اسرائیل و یهودیت سیاسی ‎‌است که حداقل بیش از بیست قرن سابقه‌ دارد و به دوران حضرت مسیح(ع) می‌رسد (البته قبل از آن هم سابقه‌ دارد) و اصطکاک‌هایی که بنی اسرائیل با ایشان داشتند. از دلایل ناخشنودی زعمای بنی‌اسرائیل از حضرت مسیح و مخالفت و عناد با ایشان، بشارت آن حضرت بود که پیامبر آخرالزمان از تبار بنی‌اسرائیل نخواهد بود. در مورد حضرت خاتم(ص) هم رشحاتی از تلاش‌های یهود در تاریخ قابل ردیابی است که چون نبی آخرالزمان از تیره بنی‌اسرائیل نبوده در پی ترور یا ربایش حضرت رسول(ص) بوده‌اند. از این جهت مفهوم ترور در عقبه ایدئولوژیک پروژه یهودیت سیاسی مورد تأیید و تأکید است. نکته دیگر بهره‌گیری از فناوری و هم‌افزایی اطلاعاتی با کشورهای همسو مخصوصاً امریکا و انگلیس است که توان مضاعفی به دستگاه اطلاعاتی رژیم داده. در نهایت هم مفهوم «ملت یهود» که فی‌نفسه بسترساز استفاده از شبکه یهودیان سرتاسر دنیاست که عموماً هم در جوامع خودشان در اقلیت‌ هستند. در دیدگاه‌های بنیانگذاران رژیم بر استفاده «اقتصادی» و «اطلاعاتی» از این شبکه تأکید شده است. هیچ دستگاه اطلاعاتی در دنیا جمع اینها را با هم ندارد. همین‌ها هم مایه توانمندی دستگاه ترور اسرائیل است. دشمن واقعاً قَدَر است. حال مقاومت چه بوده که با وجود چنین دشمنی، قد کشیده، رشد کرده و به امروز رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی