صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

خونخواهی هنیه عزیز
به دنبال اقدام تروریستی صبح روز چهارشنبه و شهادت اسماعیل هنیه در ایران، کاربران زیادی از ساعات ابتدایی انتشار این خبر در فضای مجازی اقدام به انتشار عکس و نام او کردند اما شبکه اجتماعی اینستاگرام وابسته به متا در اقدامی خصمانه و مغرضانه نام و عکس این شهید را حذف کرد. از همین رو برخی از کاربران با انتشار پست‌هایی نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود در پلتفرم ایکس عنوان کرد: «نام شهید اسماعیل هنیه ترند اول فضای مجازی شده، اما طبق معمول اینستاگرام در اقدامی مغرضانه، محتواهای مربوط به این شهید را حذف می‌کند.» پس از پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ فلسطینی، شهید اسماعیل هنیه، پوسترهایی با عنوان «خونخواهی هنیه عزیز» در فضای مجازی بازنشر شد و «خونخواهی» از هشتگ‌ها ترند شده در شبکه اجتماعی ایکس شد. محمدحسین پویانفر برای این هشتگ آیه 28 سوره توبه را به اشتراک گذاشته است: «فَلْیضْحَکواْ قَلِیلًا وَلْیبْکواْ کثِیرًا، جَزَآءً بِمَا کانُواْ یکسِبُون. اکنون آنها باید خنده کم و بسیار گریه کنند، به کیفرِ اعمالی که انجام‌ می‌دادند.» کاربری تصویری از پهپاد ایرانی آرش را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «این بار نوبت آرش است تا در خونخواهی میهمان عزیز مردم ایران هنرنمایی کند. نام آرش یادی از شوکت و شرف این ملت است که حالا قرار است راهی مأموریتی شود که برای آن ساخته شده است.» از دیگر موضع‌گیری‌های وایرال شده در فضای مجازی واکنش ستاره سابق رئال مادرید به ترور اسماعیل هنیه است. مسعود اوزیل در پیامی روی نقشه اسرائیل خط قرمز کشید و به نوعی خواستار پاک شدن این رژیم از روی زمین شد.
سعید مستغاثی منتقد سینما به بهانه ترور اسماعیل هنیه با اشاره به نقل قول ژنرال پترائوس امریکایی درباره انتقام منصفانه در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی نوشته است: «اگر قرار بود فقط انتقامی متعادل و منصفانه (و نه انتقام سخت) از ترور سردار حاج قاسم گرفته شود، چه روی می‌داد؟ ژنرال دیوید پترائوس (فرمانده نیروهای امریکایی در عراق و رئیس سابق سازمان سیا) اینچنین قضاوت می‌کند: «قاسم سلیمانی نقشی معادل رئیس سازمان سیا و رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده و رئیس فرماندهی مشترک عملیات ویژه و فرستاده ویژه منطقه‌ای داشت. همین یک نفر معادل همه آنها بود...»

آقای ضیا دقت کن!
تقریباً از سال ۱۹۷۰ به بعد رسانه‌های امریکایی با نگاه حمله به هویت جمعی، سرمایه‌داری و ایجاد بازارهای مالی، تغییر در بنیان خانواده، تحت تأثیر قراردادن فرهنگ کشورهای اسلامی و تسلط روی انسان‌ها، انحراف در مسیر ازدواج و باروری برای کنترل جمعیت و... با انتشار یک فیلم به طور جدی به زندگی و تجربیات همجنس‌بازان پرداختند و از آن به بعد رسانه‌ها، سینما و تلویزیون بین‌المللی تمرکز بیشتری روی رواج این انحراف گذاشتند که همواره با انتقادات زیادی در سراسر جهان روبه‌روست. اخیراً در برنامه پادکست علی ضیا که این روزها هم جنجالی شده، میهمان برنامه در اظهاراتی عجیب می‌گوید: «چرا همجنس‌گرایی بد است؟ چرا انسان نباید با همجنس خودش در رابطه باشد؟ او گرایشش چیز دیگری است. ما چه حقی داریم به کسی بگوییم جور دیگر باش!» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از نظر علمی در مورد بزرگ‌ترین مشاهداتی که تاکنون در زمینه ژنتیک تمایلات جنسی انجام شده و در مجله Science (یک نشریه هفتگی جامع علمی امریکایی و یکی از برترین مجلات دانشگاهی جهان) منتشر شده، ژنی به نام ژن همجنس‌گرایی وجود ندارد و این گزارش تأثیر DNA روی گرایش به همجنس را کاملاً رد می‌کند. سازندگان این برنامه باید بدانند در معرض قرار گرفتن نوجوان با این‌گونه محتواها باعث وارد کردن ضربه‌های سنگینی به افراد و جامعه خواهد شد. سردرگمی جنسی و مشکلات شدید روانشناختی، افسردگی و اضطراب، کمبود عزت نفس و مشکلات در روابط حتی در بزرگسالی، روی آوردن به رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، مصرف الکل و مواد مخدر و کاهش عزت نفس، از کمترین تأثیرات آن است. از طرفی باعث ایجاد و تشدید مشکلات خودپذیری می‌شود که فرد به رفتارهای خطرناک مانند خودکشی یا خودآزاری روی می‌آورد تا با احساسات منفی خود کنار بیاید.

ترکیب برنده محسن چاوشی و شهاب حسینی
صفحه اینستاگرام طرفداران محسن چاوشی خبر از همکاری محسن چاوشی با سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه‌کنندگی مجید مولایی داد. شهاب حسینی، امین حیایی، نیکی کریمی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان از جمله بازیگران این سریال هستند. این سریال که قرار است از پلتفرم تازه‌تأسیس «شیدا» پخش شود، همکاری دوباره محسن چاوشی با شهاب حسینی پس از تجربه خاطره‌انگیز و کلات سه‌گانه «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی است و نوید یک سریال موفق را می‌دهد‌. مجید مولایی پیش از این در دو سریال «رهایم کن» محصول فیلیمو و «بانوی عمارت» محصول شبکه سوم سیما با محسن چاوشی همکاری موفقی را تجربه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی