صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد

ایمنی موکب‌ها در پیاده روی حسینی

محدثه جعفری
خبرنگار

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و صفر، عاشقان حسین(ع) مشتاقانه و پای پیاده 85 کیلومتر را برای دیدار یار طی می‌کنند و در این مسیر دوستداران اهل بیت موکب‌هایی را برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران حسینی برپا می‌کنند اما به دلیل موقت بودن فضای این موکب‌ها باید نکات و هشدارهای ایمنی توسط متولیانشان رعایت شود تا کام زائران و خدمت رسانان حسینی تلخ نشود.
دکتر آرزو دهقانی متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به شروع سفرهای زیارتی به کشور عراق در مورد ایمنی موکب‌ها بیان کرد: با توجه به ساختار پارچه‌ای و ساخت موقت مواکب و خیمه‌ها چه در خیابان‌ها و چه در مسیر پیاده روی اربعین، حوادث را شاهد هستیم که با رعایت ایمنی و احتیاطات لازم قابل پیشگیری است.
بیشترین آتش سوزی ناشی از اتصالات برقی است
وی افزود: سازه‌های موکب‌های موقت باید مستحکم و پایدار باشند و جهت پیشگیری از سقوط احتمالی باید دارای ایستایی مناسب و تکیه گاه مقاومی باشد. بیشترین گزارشات آتش سوزی مواکب و خیمه‌ها ناشی از اتصالات برقی است. برای تأمین روشنایی در مواکب و خیمه‌ها باید از کابل‌های برق سالم و از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کرد.
به گفته این متخصص سلامت در بلایا، در هر صورت باید لامپ‌ها و پروژکتورها دارای فاصله مناسبی با مواد قابل اشتعال همچون پوش‌ها و پارچه‌ها و دیوارهای خود مواکب باشند. همچنین خروجی برق باید متناسب با کابل و ضخامت سیم برق باشد. اتصالات سیم‌ها باید دقیق و ایمن و بدور از سطوح فلزی باشد و از فیوز‌های مناسب و ایمن استفاده شود همچنین سیم‌های برق باید سالم و جدید باشد.

نصب پرچم روی شبکه‌های برق ممنوع
دکتر دهقانی با بیان اینکه حریم برق فشار متوسط، ۳ متر و حریم برق فشار ضعیف، 1.3 متر است، افزود: نصب علم و پرچم‌های عزاداری روی شبکه‌ها، پایه‌ها و تأسیسات برق بسیار خطرناک بوده و باید از انجام آن خودداری کرد. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در خصوص وسایل و شبکه‌های برقی، چهارچوب‌ها و سازه‌های فلزی مواکب ممکن است منجر به برق گرفتگی شوند.
وی با اشاره به تعداد خروجی از پریز‌های برق هم گفت: برای تأمین برق لوازم الکترونیکی مختلف مانند بلندگو، پروژکتور، بخاری‌های برقی و… باید توجه داشت که هر پریز تنها برای یک مصرف کننده مجاز به استفاده است و قبل از استفاده از وسایل برقی همچون سماورها، باید از استاندارد وسالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

چک شدن هر روز کپسول اطفای حریق
متخصص سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص نصب کپسول‌های اطفا حریق هم بیان کرد: این کپسول‌ها باید در نزدیکی موکب ترجیحاً در کنار درب خروجی نصب شوند و دارای پوشش کامل، قابل دید و در دسترس باشد همچنین از لحاظ آماده و سالم بودن هر روز چک شوند.
وی با اشاره به رعایت نکات کلیدی در آشپزخانه‌های مواکب گفت: در مطبخ باید از شلنگ و بست ایمن و استاندارد استفاده شود همچنین طول شلنگ گاز حداکثر ۱۵۰ سانتی متر بوده و تهویه مناسب در محل طبخ برای جلوگیری از انتشار مونواکسید کربن باید مورد توجه قرار گیرد. در قسمت مطبخ مواکب باید بین شعله‌های گاز و لوازم قابل اشتعال (پشتی-فرش- پرچم...) حداقل یک متر فاصله باشد و مسیر خروج سریع و اضطراری خدمه در صوت بروز حوادثی همچون آتش سوزی لحاظ شده باشد. در محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول‌های آتش‌نشانی موجود بوده و کارکنان طریقه استفاده از آنها را آموزش دیده باشند ناگفته نماند دراخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی