صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با پویش نذر یاری گزارش می‌دهد

خیمه مهربانی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
آسیب اجتماعی در هر کشوری وجود دارد، به جرأت می‌توان گفت این مسأله یکی از بحران‌هایی به شمار می‌رود که همه دولت‌ها در کلیه ادوار باید برای حل آن برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت کارشناسی شده، داشته باشند. در کشور ما هم چندسالی است که سعی شده بیشتر به آن پرداخته شود. با افزایش آسیب‌ها و کلونی‌های متعدد بویژه در خیابان‌هایی مانند شوش و هرندی یا دره فرحزاد، اولین توجه‌ها به صورت ویژه به این مسأله جلب شد. تقریباً می‌توان گفت در چند سال اخیر وجود آسیب‌های اجتماعی در برخی مناطق کمرنگ‌تر شده، هرچند نمی‌توان به یک طرح و دو طرح بسنده کرد، پایداری محیطی امن و کاهش مشکلاتی از جمله اعتیاد، کارتن خوابی، کودکان کار و خیابان و نمونه‌های دیگر نیازمند ادامه‌دار بودن برنامه‌ها هستند.
محمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به سومین طرح جمع‌آوری مددجویان جامعه هدف در شهر تهران، به «ایران» گفت: این طرح به مدت ده روز اجرا می‌شود و افراد پس از جذب، بهبودی، توانمندسازی و کارآفرینی را تجربه می‌کنند تا به مشکلات سابق در زندگی بازنگردند و به جای آن بتوانند بار دیگر به دامان خانواده‌های خود بازگردند. طرح جمع‌آوری مددجویان جامعه هدف در شهر تهران هم‌اکنون آغاز شده و در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از اول هفته در حال اجرا شدن است و شامل ساماندهی معتادین متجاهر، افراد کارتن خواب و بی‌سرپناه، کودکان کار و خیابان و همچنین متکدیان می‌شود. این طرح تا اواسط هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.
او در ادامه درخصوص مرحله سوم طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت توضیح داد: از آغاز سال 1403 تا به امروز دو مرحله از طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در مناطق ۲۲گانه اجرا شد که مرحله اول اواخر فروردین ماه و مرحله دوم در خرداد ماه صورت گرفت.
نقیب با اشاره به اینکه در دو مرحله از ساماندهی آسیب‌های اجتماعی حدود ده هزار و 912 نفر مورد ساماندهی قرار گرفتند، اضافه کرد: سومین مرحله از طرح ساماندهی در 124 ناحیه از مناطق 22 گانه در حال اجرا شدن است. سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز به صورت شبانه‌روزی از این طرح پشتیبانی خواهد کرد و خودروهای حامی شهر به صورت 24 ساعته و در سه شیفت در سطح شهر تهران خدمات‌رسانی می‌کنند.
سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه توضیحات خود، گفت: آسیب‌های اجتماعی در پایتخت کاهش محسوسی پیدا کرده و در بازدیدهای شبانه‌ای که از برخی نقاط آسیب‌خیز شهر به صورت مستمر داریم، این مسأله کاملاً مشهود است و شهروندان خوب تهرانی، بارها به این موضوع اذعان داشته‌اند.
گفتنی است، محلات شوش و هرندی از جمله محلاتی بود که از زمان شروع طرح توسط سید محمد نقیب و تنی چند از معاونین و مدیران سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و مددکاران خودروهای حامی شهر مورد بازدید قرار گرفت و برخی افراد کارتن خواب و بی‌سرپناه و همچنین معتاد متجاهر ساماندهی شده و به مراکز غربالگری اعزام شدند.

خیمه یاری
این روزها که در ماه گرانقدر محرم به سر می‌بریم، علاوه بر مراسم مختلف عزاداری سعی می‌شود تا کارهایی از جنس نیکوکاری و دستگیری و کمک به قشر ضعیف جامعه بیشتر از قبل انجام شود. این روزها خیمه‌ای با عنوان «خیمه یاری» در منطقه میدان آزادی پایتخت بر پا شده و هدف از برپایی آن آزادسازی زنان زندانی غیرعمد با عنوان پویش نذریاری و کارهای خیریه‌ای دیگر است.
به گفته نقیب، در این پویش خیرین، مردم و گروه‌های جهادی فعالیت دارند و فعالیت‌هایی مثل پویش نذریاری (آزادسازی زنان زندانی جرایم غیرعمد)، اهدای اسباب بازی به کودکان مظلوم غزه و برپایی برنامه چلچراغ آرزوها که ویژه برآورده کردن آرزوی کودکان کار و خیابان است به اجرا در می‌آید. در پویش خیمه یاری، مسئولان و هنرمندان نیز در کنار سایر نیکوکاران حضور فعال داشته و بیش از دو هفته نیز همکاری‌ها در این حوزه‌ها  ادامه دارد. گفتنی است این پویش از 9 مرداد آغاز شده و تا 29 مرداد ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی