صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور روز گذشته پیش از مراسم تحلیف با شمار زیادی از مقام‌های بلندپایه خارجی دیدار کرد

پیام دوستی و همکاری به منطقه و جهان

پاستور روز گذشته ساعاتی پیش از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران، میزبان شمار زیادی از مقام‌های بلندپایه خارجی بود که برای حضور در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بودند. پزشکیان در ترافیک دیدارهای فشرده روز گذشته خود بر رویکرد مسالمت‌آمیز دولت چهاردهم نسبت به مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و اهتمام جهت ترمیم و تقویت پیوندهای دوجانبه تأکید کرد. او پیام تهران در دولت چهاردهم را مبتنی بر مناسبات سازنده و کاستن از اختلافات سیاسی خواند و خواهان گسترش مرزهای دوستی با همسایگان و کشورهای منطقه و فرامنطقه شد.
رئیس جمهور در دیدار «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان توسعه و تقویت روابط با همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران برشمرد و با تصریح اینکه با اراده مسئولان عالی دو کشور در دوره جدید نیز برای مستحکم‌تر شدن و تقویت هر چه بیشتر روابط با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود تلاش خواهیم کرد، تأکید کرد که تکمیل مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای پیشرفت همه کشورهای منطقه در اولویت کاری ما خواهد بود. «پاشینیان» نیزروابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار توصیف کرد و افزود: تفاهمنامه‌های متعدد همکاری میان ایران و ارمنستان بویژه در بخش حمل و نقل، ترانزیت، پایانه‌های مرزی و انرژی جلوه‌ای از روابط بسیار خوب دو کشور در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور فقید سیدابراهیم رئیسی بوده است و ما علاقه‌مندیم در دوره جدید نیز این همکاری‌ها با قدرت و قوت ادامه یابد.

معادله برد – برد ایران و گرجستان
رئیس جمهور در دیدار «ایراکلی کوباخیدزه»، نخست‌وزیر گرجستان توسعه روابط ایران و گرجستان را معادله‌ای برد – برد، نه فقط برای تهران و تفلیس بلکه برای کل منطقه دانست و افزود: ایران نیز همچون گرجستان مصمم است در زمینه‌های مورد علاقه طرفین برای فعال کردن ظرفیت‌های متنوع، همکاری‌های متقابل را در جهت رفاه و توسعه ملت‌های دو کشور گسترش دهد. نخست‌وزیر گرجستان نیز دولت متبوعش را متعهد به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق و تقویت روابط دانست و اظهار داشت: ایران نقش مهم و سازنده‌ای در منطقه ایفا می‌کند و بسیار خرسندیم که فضای دوستانه‌ای بر روابط دو کشور حاکم است.
کمرنگ شدن مرزهای سیاسی ایران - تاجیکستان
پزشکیان در ملاقات با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به وجوه مشترک دو کشور اشاره کرد و با بیان اینکه باید تلاش کنیم مرزهای سیاسی را کمرنگ و همکاری‌ها و مناسبات را پررنگ کنیم، گفت: دیدار و تعامل با شما برای ما متفاوت و گفت‌و‌گو با زبان مشترک بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است و باید از این بستر و ظرفیت‌های متنوع موجود برای تأمین منافع متقابل بهره بگیریم. «امامعلی رحمان» نیز در این دیدار ایران را شریک و دوستی بسیار مهم برای تاجیکستان توصیف کرد.

توسعه مرزهای دوستی
ایران و ترکمنستان
پزشکیان در ملاقات «رشید مردوف» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ترکمنستان، دو کشور را دارای سابقه‌ای دیرین و متکی بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم با تحکیم و تقویت تعاملات، هر چه بیشتر مرزهای جغرافیایی را به دروازه‌های دوستی و مودت دو ملت تبدیل کنیم. او افزود: اگر چه بدخواهان روابط دوستانه ایران و ترکمنستان می‌خواهند ما را از هم دور کنند، اما اراده ما بر خواست آنها غلبه خواهد کرد. معاون نخست‌وزیر ترکمنستان هم گفت: روابط دو ملت ایران و ترکمنستان فراتر از همسایگی است و ما کاملاً مصمم و علاقه‌مند به توسعه همه‌جانبه این روابط هستیم.

تسریع در اجرای توافقات
ایران و قرقیزستان
رئیس جمهور دولت چهاردهم در دیدار با «باکیت توروبایف»، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی قرقیزستان نیز همکاری در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی را از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه و تقویت روابط ایران و قرقیزستان عنوان کرد و گفت: باور داریم تحکیم و تقویت روابط میان دو کشور در قالب سند همکاری‌های تجاری نتایج بسیار خوبی برای دو ملت به همراه خواهد داشت. پزشکیان بر توسعه روابط با همسایگان از جمله قرقیزستان به عنوان راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و همچنین برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی، در دولت چهاردهم اعلام آمادگی کرد.

آرمان فلسطین، دغدغه ایران
رئیس جمهور همچنین در ملاقات «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: مردم ایران همواره از جنایات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نفرت داشته و از حقوق مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و پس از این نیز این حمایت را با قوت و قدرت بیشتر ادامه خواهند داد. «هنیه» نیز در این دیدار مواضع وی در حمایت از حقوق ملت فلسطین را مایه دلگرمی و افتخار مردم فلسطین و غزه دانست.

پیام دیدار با دبیر کل جهاد اسلامی
پزشکیان در دیدار «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، این دیدار را پیامی مهم برای کسانی دانست که به دنبال ایجاد فاصله میان ایران و گروه‌های مقاومت، به خصوص برادران و مجاهدان فلسطینی هستند.  دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز گفت: امروز در حالی همه مسیرها برای امدادرسانی و حتی ورود غذا و دارو به‌ روی فلسطینیان مظلوم غزه بسته شده که همه مسیرها برای ارسال انواع کمک‌ها از جمله تجهیزات و سلاح به روی صهیونیست‌ها باز است، با وجود این مقاومت ملت فلسطین و مجاهدان فراتر از همه پیش‌بینی‌هاست.

ضرورت اتحاد امت اسلامی
رئیس جمهور نهم در دیدار شیخ «نعیم قاسم»، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بر ضرورت اتحاد امت اسلامی در مقابله با وحشیگری صهیونیست‌ها و توقف جنایات این رژیم در غزه تأکید کرد. شیخ «نعیم قاسم» نیز پاسخ رئیس جمهور به پیام سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را پدرانه و برادرانه توصیف و ابراز امیداوری کرد جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی وی بیش از گذشته در مسیر پیشرفت و موفقیت گام بردارد.
پزشکیان همچنین در دیگر برنامه‌های خود با «محمد عبدالسلام» سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، «مائولن آشیمبایف» رئیس سنای پارلمان قزاقستان، «داتو جوهرین عبدل» رئیس مجلس مالزی و نیز «نورالدین اسماعیل‌جان‌اف» رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان دیدار کرد. علاوه بر رئیس جمهور، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور نیز با «علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان و «مانوئل ماررو» نخست‌وزیر کوبا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی