صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رهبر انقلاب در دیدار جداگانه مقامات کشورهای منطقه و اعضای بلندپایه گروه های مقاومت مورد تأکید قرار دادند

افزایش روابط همسایگی، تمجید از مقاومت مردم فلسطین

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران آمده بودند، روز گذشته و پیش از آغاز مراسم، به طور جداگانه به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان، بر حفظ و گسترش زبان فارسی و اشتراکات فرهنگی و در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان نیز بر مخالفت ایران با کریدور زنگزور تأکید کردند. علاوه بر مقامات تاجیکستان و ارمنستان، رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رفتند. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سران حماس و جهاد اسلامی تأکید کردند، امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه قرار دارد.

لزوم همکاری‌ دوجانبه برای حفظ و گسترش زبان فارسی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان و هیأت همراه، سیاست و اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای منطقه بویژه کشورهای هم‌زبان و دارای فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دانستند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آماده همکاری صمیمانه با تاجیکستان در زمینه‌های مختلف است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان، رفت‌وآمد مقامات دو کشور را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها خواندند و گفتند: زبان فارسی یکی از اشتراکات مهم ایران و تاجیکستان و افغانستان است و باید برای حفظ و گسترش این زبان و جلوگیری از برخی تلاش‌ها برای انزوای آن، همکاری‌های بیشتری انجام شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از اقدامات رئیس‌جمهور تاجیکستان برای گسترش زبان فارسی اظهار امیدواری کردند، خط باستانی فارسی نیز در تاجیکستان ترویج شود.رهبر انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کردند: گسترش روابط ایران و تاجیکستان مخالفینی دارد که باید برای مقابله با آنها، برنامه وجود داشته باشد.

مسیر زنگزور به ضرر ارمنستان است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و هیأت همراه نیز سیاست قطعی و ثابت جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با همسایگان بویژه ارمنستان دانستند و تأکید کردند: ما جداً معتقد به توسعه روابط با ارمنستان هستیم و همکاری‌ها میان دو کشور بر اساس منافع تعریف‌شده و بدون در نظر گرفتن سیاست‌های دیگران، با قوت ادامه خواهد داشت. رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر از حضور آقای پاشینیان در مراسم تحلیف آقای پزشکیان رئیس‌جمهور و همچنین مراسم تشییع شهید رئیسی، بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تأکید کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می‌داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه بیگانگان نباید برای روابط کشورها با همسایگان خود محدودیت ایجاد کنند، افزودند: آن چیزی که امنیت و صلاح کشورها را تأمین می‌کند، اتکا به خود و نزدیکان خود است و اقدامات برخی‌ها که از راه دور می‌آیند و در امور دیگر کشورها دخالت می‌کنند به ضرر آنها تمام می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ارتباطات خوب مردم ایران با ارامنه کشور، خاطرنشان کردند: ارامنه ایران در دوران جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی زیادی داشتند و من شخصاً تاکنون به منازل تعداد زیادی از ارامنه رفته‌ام. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احترام به حضرت مسیح(ع) را یک موضوع مسلم و قطعی میان مسلمانان دانستند و گفتند: این اهانت‌هایی که به بزرگان ادیان الهی از جمله حضرت مسیح(ع) می‌شود از نظر ما محکوم است. در این دیدار که آقای عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور، گفت‌و‌گوهای خود با آقای پزشکیان رئیس‌جمهور را سازنده و مثبت خواند و گفت: ارمنستان بارها اعلام کرده است که هیچ مسیر فرامنطقه‌ای را در داخل کشور خود نمی‌پذیرد. آقای پاشینیان روابط ایران و ارمنستان را راهبردی خواند و از گسترش روابط دو کشور و متنوع شدن آن ابراز خرسندی نمود و استمرار این روند را مهم ارزیابی کرد.
مهم‌ترین اولویت، عملیاتی شدن توافقات ایران و عراق است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین عصر دیروز در دیدار آقای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و هیأت همراه، با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مردم و دولت عراق برای زمینه‌سازی برگزاری مطلوب و باشکوه راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین، پیگیری پرونده‌های کاری میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و به سرانجام رساندن آنها را از اولویت روابط دو کشور در دوره جدید برشمردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گزارش نخست‌وزیر عراق از آماده‌‌سازی‌های انجام گرفته برای برگزاری باشکوه و همراه با امنیت راهپیمایی اربعین حسینی گفتند: پذیرایی کریمانه مردم عراق از خیل عظیم زائران اربعین و همچنین اقدامات دولت و مسئولان عراق برای تأمین امنیت این مراسم بزرگ، کاری بسیار مهم و موجب شگفتی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به تفاهمنامه‌ها و اسناد امضا شده میان ایران و عراق در دوره شهید رئیسی، بر لزوم پیگیری این پرونده‌ها و عملیاتی شدن آنها در دوره جدید تأکید کردند و افزودند: باید سرعت اجرای توافق‌ها در دو طرف، افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از اقدامات دولت آقای السودانی برای حل مشکل عراق از هماهنگی و همکاری موجود میان جریان‌های سیاسی عراق ابراز رضایت و بر لزوم استمرار این همکاری‌ها تأکید کردند.

امروز بلندترین پرچم اسلام
در دستان مردم غزه است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقایان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز با تجلیل از ایستادگی و مقاومت کم‌نظیرمردم مظلوم غزه، تأکید کردند: امروز بلندترین پرچم اسلام در دست ملت فلسطین و مردم غزه است و به برکت این مقاومت، زمینه ترویج بیش از پیش اسلام فراهم آمده است.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از دغدغه‌های همیشگی متفکرین اسلامی را چگونگی ترویج اسلام و ارائه یک الگو از جامعه اسلامی برشمردند و افزودند: گرایش روزافزون به اسلام در مقطع فعلی، نشان‌دهنده عظمت ایستادگی ملت فلسطین و مردم غزه است.

سیاست حزب‌الله؛ کاملاً مدبرانه، عاقلانه و منطبق با مصلحت
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار «حجت‌الاسلام والمسلمین نعیم قاسم» قائم‌ مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز سیاست حزب‌الله را از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی، سیاستی کاملاً مدبرانه، عاقلانه و منطبق با مصلحت خواندند و تأکید کردند: ادامه مسیر هم باید در همین چهارچوب باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به آقای نعیم قاسم گفتند: سلام من را به آقای سید حسن نصرالله برسانید و بگویید من همواره برای ایشان و همه فرماندهان و رزمندگان مقاومت لبنان دعا می‌کنم. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین نعیم قاسم گزارشی از آخرین تحولات لبنان و نبردها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی  ارائه کرد. رهبر معظم انقلاب همچنین با محمدعبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن دیدار و از ایستادگی مردم  یمن و حمایت های آنان از غزه قدردانی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی