صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

خبر در خبر

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی خبر داد
حذف توصیه پرهیز از سفر به ایران توسط سفارت چین
میراث آریا/مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گفت: سفارت چین توصیه مبنی بر پرهیز از سفر هموطنان کشورشان به جمهوری اسلامی ایران را حذف کرده و هم‌اکنون روابط مساعد دیپلماتیک برای فعالیت در بازار گردشگری کشور چین برقرار است.
مسلم شجاعی گفت: از اردیبهشت‌ماه  سال جاری سفارت چین در درگاه اینترنتی مربوطه اخطار زرد را ویژه هموطنان خود منتشر کرده بود تا بر مبنای آن، سفر به جمهوری اسلامی ایران در صورت نیاز با احتیاط انجام گیرد. بر مبنای این اقدام، محدودیت‌هایی در اعزام گردشگران فردی و گروهی چینی‌ها به ایران شکل گرفت.
شجاعی خاطرنشان کرد: در پی پیگیری‌های مجدانه وزارتخانه‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی و امور خارجه در راستای تبیین شرایط واقعی و امنیت کامل کشور، توصیه سفر محتاطانه به ایران حذف شد. این در حالی است که از ۱۵ مارس ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، شهروندان چینی اجازه دارند به ۴۰ کشور از جمله ایران سفر توریستی داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر سطح روابط دیپلماتیک ایران و چین بالاست به گونه‌ای که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان نماینده جمهوری خلق چین نیز حضور داشت و هیأت‌های تجاری مختلف چینی طی هفته‌های آینده وارد ایران خواهند شد.
به گفته شجاعی، هم‌اکنون فرصت بهره‌مندی دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانان جمهوری اسلامی ایران به منظور انتفاع از بازار پررونق گردشگری کشور چین مهیاست و فعالان گردشگری کشورمان می‌توانند به تبادل گردشگر بپردازند.


ارزیاب‌های یونسکو
به ژئوپارک قشم می‌آیند
ایسنا/ مدیر ژئوپارک جهانی قشم از ارزیابی دوره‌ای یونسکو از این ژئوپارک در فاصله ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: ژئوپارک جهانی قشم آماده استقبال از ارزیاب‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو است.
سجاد اشگرف گفت: ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با هدف تمدید جایگاه آنها در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و ارائه کارت سبز به آنها، هر چهار سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند که با توجه به محدودیت‌های کرونا، ارزیابی ژئوپارک جهانی قشم با تعویق زمانی، در سال ۱۴۰۱ انجام شد و اکنون پس از گذشت دو سال، طبق اعلام شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو قرار است دوره ارزیابی ژئوپارک جهانی قشم در فاصله ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۴ (اواخر تابستان یا اوایل پاییز) با سفر ارزیاب‌های یونسکو به جزیره قشم انجام شود.
 مدیر ژئوپارک جهانی یونسکو در جزیره قشم گفت: این ژئوپارک آماده استقبال از ارزیابی‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو است.
اشگرف درباره شرایط این ژئوپارک جهانی اظهار کرد: براساس سنجشی که انجام شده، وضعیت کلان این ژئوپارک خیلی خوب است و از برخی شاخص‌های شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو، یک گام جلوتر است؛ از جمله در مدیریت مشارکت جامعه محلی، ترویج دانش بومی و مشارکت زنان که می‌تواند به عنوان الگوی موفق ژئوپارک‌های یونسکو باشد، اما در یکسری از زیرساخت‌ها به حمایت بیشتری نیاز است.
 ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو درآمد و تا پیش از آنکه این شبکه به طبس و ارس رأی مثبت بدهد، تنها ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه بود. این ژئوپارک که مساحت محدودتری به نسبت حال حاضر داشت، در سال ۱۳۹۱ به دلیل ناتوانی در انجام معیارهای ثبت جهانی، کارت قرمز گرفت و از این شبکه خارج شد. در سال ۱۳۹۶ پس از رفع معایب و اصلاح مدیریت، دوباره در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو پذیرفته شد و اکنون یکی از باسابقه‌ترین ژئوپارک‌های غرب آسیا و خاورمیانه شناخته می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی