صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

برنامه‌های «ستاد سفر» برای اربعین اعلام شد

معرفی ظرفیت‌های گردشگری به زائرین اربعین

همزمان با نزدیک شدن به اربعین تصمیم‌ها، توصیه‌ها و برنامه‌های «ستاد سفر» برای زائران اربعین اعلام شد. علی اصغر شالبافیان، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مراسم اربعین را فرصت ویژه‌ای برای جذب گردشگران به استان‌های مرزی دانست و گفت: ورود و خروج زائران اربعین به استان‌های مرزی و مسیری، فرصت ویژه‌ای برای استان‌ها به عنوان گردشگران بالقوه و یا سفیران گردشگری است. از این رو همانند سنوات گذشته با برپایی مراکز اطلاع‌رسانی، توزیع اقلام تبلیغاتی و فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب زمینه بازدید از جاذبه‌ها در این ایام و یا برنامه‌ریزی سفر در فرصت‌های آتی را سبب خواهد شد.

هر خانه، یک موکب
شالبافیان از تخصص اعتبار ویژه به استان‌های مرزی برای میزبانی زائران اربعین خبر داد و گفت:  ایده راه‌اندازی «هر خانه، یک موکب» همچون سال‌های گذشته می‌تواند به یاری تأمین مراکز اقامتی مورد نیاز زائران بیاید تا با فراهم آوردن امکانات پذیرایی و استراحت، ایمنی و کیفیت سفر زائران را تأمین کند. شالبافیان از تداوم برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در استان‌های مرزی خبر داد و این اقدام را تجربه موفق استان‌های مرزی و مسیری زائران اربعین در سال‌های گذشته دانست: این ابتکار علاوه‌ بر ایجاد انگیزه برای استراحت وتوقف زائران که اغلب با خودروی شخصی به سفر می‌روند، زمینه آشنایی مسافران با فرهنگ بومی و هنرهای سنتی هر یک از استان‌های مقصد را فراهم می‌کند. این تجربه که پیش از این در استان‌های کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است می‌تواند در سایر استان‌ها نیز ترویج یابد. او ادامه داد: وظیفه ذاتی ادارات‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به عنوان عضو ستاد اجرایی، خدمات سفر و پیگیری جدی اموری از جمله نظارت بر قیمت‌ها و بازرسی تأسیسات گردشگری، تأمین و فعال کردن مراکز اقامتی مورد نیاز و نیز توجه جدی نسبت به آشنایی مسافران و زائران با جاذبه‌های گردشگری استان خواهد بود.

امکان استراحت زائران در موکب‌ها
معاون گردشگری با اشاره به گرمای هوا و تأکید بر فراهم آوردن امکان استراحت زائران در موکب‌ها و استراحتگاه‌های بین مسیر، به ارتباط مجازی با مدیران‌کل و معاونان گردشگری ۵ استان مرزی و خروجی زائران اربعین شامل آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استان‌های مسیر از جمله همدان، لرستان و مرکزی پیرو عضویت وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ستاد اربعین، درباره انجام هماهنگی‌های لازم در میزبانی از زائران اربعین تأکید کرد.
 رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ضرورت توجه جدی به مسیر برگشت زائران تأکید کرد و گفت: بسیاری از تدابیر، پیش از زیارت مسافران اتخاذ می‌شود، در صورتی که زائران به دلیل پیاده‌روی مستمر و تحمل گرما و خستگی‌های مربوطه در مسیر برگشت نیز نیازمند تجمیع خدمات و اهمیت دادن به امکانات مورد نیاز از جمله برپایی موکب‌ها، تأمین آب و خوراک مورد نیاز و نیز برپایی محل‌هایی برای استراحت هستند.
معاون گردشگری افزود: نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نیز تأسیسات تخصصی گردشگری باید در اولویت اجرایی ادارات کل استانی قرار گیرد که این اقدام می‌تواند با همکاری و تعامل سایر دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی از جمله راهداری و ستاد اقامه نماز پیش رود.

ضرورت کنترل قیمت‌ها در اربعین
یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیرکل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری نیز خطاب به مدیران استانی تأکید کرد: با همکاری تشکل‌های گردشگری نظارت جامع بر خدمات تأسیسات گردشگری و کنترل قیمت‌ها جهت رفاه زائرین اربعین اعمال شود. او افزود: رصد دائمی سامانه رسیدگی به شکایات و ارائه اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹، نیز در دستور کار ادارات کل استانی قرار دارد. همچنین لازم است رسیدگی به شکایات درسریع‌ترین زمان ممکن انجام و آمارهای اخذ شده اطلاع‌رسانی شود. نقی‌زاده در ادامه همکاری مطلوب میان اعضای ستاد اربعین در استان را فرصتی برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و نیز فراهم آوردن امکانات اقامتی مورد نیاز عنوان کرد.

میزبانی شایسته از زائران
سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز گفت: تردد زائرین اربعین در گرم‌ترین ایام سال، فراهم آوردن امکانات پذیرایی از جمله سایبان‌ها و استراحتگاه‌های طول مسیر و تأمین آب شرب را در اولویت خدمات قرار می‌دهد.
او نیز نسبت به صرف اعتبار تخصیص یافته برای امور میزبانی شایسته از زائران اربعین تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی