صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

یادداشت

آمادگی‌های لازم پیش از پیاده‌روی اربعین

دکتر آرزو دهقانی
متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

با شروع محرم، حال و هوای شهر و دل‌هایمان به سمت کربلا این بهشت روی زمین معطوف شده است و چه حالی دارد این روزها بین‌الحرمین. برای تجربه این احساس خاص پیاده‌روی در ایام محرم و صفر لطف دیگری به این دلدادگی اضافه می‌کند اما پیاده‌روی اربعین از جمله سفرهایی است که باید قبل از حرکت در این مسیر عاشقی آمادگی‌های لازم را داشته باشید، به طوری که افرادی که قصد پیاده‌روی اربعین را دارند باید از چند روز قبل از سفر جهت تقویت جسمانی، روزانه پیاده‌روی داشته باشند تا سختی راه و گرمای هوا تجربه عاشقی‌شان را تلخ نسازد. پس حتماً چکاپ پزشکی انجام دهید و اگر دارای بیماری زمینه‌ای مثل فشار خون یا دیابت هستید با پزشک خود مشورت کنید. مسأله مهم دیگر تهیه یک کفش مناسب برای این پیاده‌روی 85 کیلومتری است.
بهتر است از کفش‌های سبک پیاده‌روی که پای‌تان در آن احساس راحتی دارد استفاده کنید. تناسب و راحتی یک کفش به جلوگیری از کبودی ناخن‌ها و تاول نزدن پاشنه پا و همچنین مشکلات جدی‌تر بعدی کمک می‌کند. بهتر است کفش مچ پای شما را بپوشاند تا از پیچ خوردگی احتمالی کاسته شود. کفش باید پاشنه و یا لژ مناسب و راحتی داشته باشد.
برای سفر معنوی خود یک کوله‌پشتی راحت و متوسط انتخاب کنید که حتی‌الامکان راحت بوده و سنگین نباشد. بهتر است از کوله‌پشتی‌هایی استفاده کنید که حداکثر 40 لیتری هستند. کوله باید با قد فرد متناسب بوده و دو بند برای تنظیم کوله روی شانه‌ها، یک بند برای بستن دور کمر و یک بند برای بستن دور قفسه سینه داشته باشد.
کوله نباید خیلی بالا و یا آویزان باشد چون به عضلات گردن و کمر فشار آورده و منجر به آزردگی خواهد شد از گذاشتن وسایل اضافه درون کوله‌پشتی خودداری کنید. دو تا ملحفه سبک سفید تمیز و چند ماسک یک‌بار مصرف، بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان کوچک دسته‌دار سبک، مسواک، خمیردندان و صابون کوچک، ژل ضدعفونی و چند شامپوی کوچک هتلی، مهر و جانماز کوچک و خودکار روان و کاغذ ضروری است، همچنین ژل یا الکل برای ضدعفونی کردن دست‌ها، دستمال، لباس زیر، حوله، کلاه لبه‌دار که گوش‌ها را نیز بپوشاند باید همراه داشته باشید. دستمال مرطوب و کیسه برای نگهداری کفش‌ها در کوله پشتی خود قرار دهید. مدارک شخصی مثل شناسنامه و پاسپورت همچنین آخرین نسخه پزشکی را همراه داشته باشید.
روی یک کاغذ اطلاعات فردی خود، گروه خونی، بیماری زمینه‌ای، شماره تلفن اقوام درجه یک و شهر محل زندگی را نوشته و در کوله پشتی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود که چند عدد قرص مسکن، قرص سرماخوردگی، پنبه، باند و چسب، دستمال کاغذی، پماد زینک اکساید و پماد کالاندولا را برای عرق‌سوز شدن در کوله‌پشتی قرار دهید. همچنین بهتر است یک چتر کوچک و یک عصای سبک برای زمان پیاده‌روی به همراه داشته باشید. جوراب نخی و دستکش، پارچه نخی روشن مانند چفیه برای پوشاندن سر و صورت در برابر آفتاب، لباس گرم سبک برای شب‌ها، چند لباس زیر و چند دست لباس نخی و روشن و سبک در کوله خود بگذارید.

جستجو
آرشیو تاریخی