وزیر نفت تأکید کرد

خنثی‌سازی تحریم‌های میعانات گازی

وزیر نفت با تأکید بر اینکه طی دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی تحریم‌ها خنثی‌سازی شد، گفت: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پالایشگاه‌ کوچک‌مقیاس نفتی، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد و همه این میعانات را در داخل به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.
جواد اوجی صبح روز چهارشنبه در آخرین نشست هیأت دولت سیزدهم با اشاره به دستاوردهای بزرگ صنعت نفت در سه سال اخیر به همت کارکنان صنعت نفت و مدیریت دولت سیزدهم گفت: در آغاز به‌ کار این دولت بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۰ میلیون بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در نفتکش‌ها روی آب داشتیم که این موضوع در صورت مدیریت‌نشدن از سوی دولت می‌توانست در فصل زمستان چالش‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند و در عین حال یادمان نرود که نگهداشت این کشتی‌ها برای کشور سالانه ۴۶۵ میلیون دلار هزینه داشت.
وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم در زمینه صادرات میعانات گازی خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و تکمیل ۳۷ پروژه پالایشگاه‌ کوچک‌مقیاس، ایران دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی ندارد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید نفت در آغاز به‌ کار دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده و امروز به همت کارکنان صنعت نفت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، بیان کرد: هر ۱۰۰ هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد.
 
تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام‌
اوجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سه سال اخیر همچون فاز دوم پالایشگاه آبادان، فاز ۱۱ و فاز ۱۴ پارس جنوبی را منوط به همت کارکنان پرتلاش صنعت نفت و با اتکا به توان شرکت‌های داخلی دانست و گفت: طی سه سال اخیر ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در کشور جمع‌آوری شد و این رقم تا پایان سال به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.
وی تأمین امنیت انرژی و ارز کشور را دو وظیفه اصلی وزارت نفت دانست و گفت: براساس تازه‌ترین گزارش مجمع بانک مرکزی، وصول درآمدهای صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده، در حالی‌ که این رقم در سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تنها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
 
رشد ۶۳ درصدی تولید نفت
اوجی با اشاره به اینکه در دولت شهید رئیسی ۶۳ درصد به تولید نفت و ۶ درصد به تولید گاز کشور اضافه شد، بیان کرد: در کنفرانس الجزایر که پارسال برگزار شد، کشورهای صادرکننده گاز اعتراف کردند میانگین تولید گاز در کشورهای صادرکننده سالانه ۲.۵ درصد بوده است و تنها کشوری که ۵ درصد به تولید گاز خود اضافه کرده، ایران بود. وی ادامه داد: به ظرفیت پالایشگاه‌ها ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزوده شد که این به‌ معنای جلوگیری از خام‌فروشی بوده و نفت به فرآورده تبدیل شده است. وزیر نفت تصریح کرد: خوراک عمده پتروشیمی‌های کشور گاز است که این موضوع نیز همان جلوگیری از خام‌فروشی به‌‌شمار می‌رود.
اوجی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید بنزین بیان کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولید روزانه بنزین کشور ۹۶ میلیون لیتر بود و امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده ، یعنی ۱۹درصد به تولید بنزین اضافه شده است. این ‌در حالی است که مصرف بنزین نیز از ۸۷ میلیون لیتر به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده و نزدیک به ۴۰ درصد به مصرف بنزین در کشور اضافه شده است. وی تصریح کرد: در موضوع گازوئیل نیز رشد تولید ۹درصدی داشته‌ایم و البته مصرف نیز در این بخش اضافه شده است.
صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت و میعانات گازی
اوجی تصریح کرد: ارزش صادرات این حجم از نفت خام و میعانات گازی نیز از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در چهار ماه اول امسال رسیده است. وی تصریح کرد: همچنین صادرات پتروشیمی نیز از سالانه ۲۴ میلیون تن به سالانه ۳۰ میلیون تن رسید.
وزیر نفت با اشاره به افزایش حجم صادرات گاز مایع گفت: در این بخش واقعاً انقلابی رخ داده که حاصل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در آن است. در دنیا جایی نیست که ایران صادرات ال‌پی‌جی نداشته باشد و البته مشتری این محصول در جهان زیاد است. اوجی افزود: صنعت نفت در مسأله خنثی‌سازی تحریم‌ها با وجود تشدید تحریم‌ها موفقیت‌های بسیاری داشته است. در موضوع میعانات گازی امروز می‌گوییم هیچ‌گونه احتیاجی به صادرات نداریم و مشتری زیاد است، اما آن‌قدر در داخل تقاضا ایجاد کرده‌ایم که به ارزش افزوده تبدیل شده است. وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ صنعت نفت و گاز با رشد منفی ۱۴ و ۳۵ درصد روبه‌رو شد، اما پارسال و به گواه مرکز آمار به رشد مثبت ۲۰ درصد رسیدیم. وزیر نفت به جهش گازرسانی در دولت شهید رئیسی اشاره و بیان کرد: دوره‌ای مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بودم و طی چهار سال، ۵ هزار روستا را گازرسانی کردیم، اما در این سه سال نزدیک به ۶ هزار و ۷۰۰ روستای محروم، سخت‌گذر و سرد را گازرسانی کردیم و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک جدید گاز نیز اضافه شد. همچنین به ۵۰ شهر جدید و ۱۲۱ هزار واحد صنعتی گازرسانی شده است و بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز ایجاد کردیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هجده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳