فضای مجازی

 حسبی‌الله و نعم‌الوکیل
جنایات اسرائیل در غزه یکی از مؤلفه‌های تکرارشونده در فضای مجازی است. از ویدیوهای وایرال شده در واکنش به این جنایات صحبت‌های یک دکتر یهودی-امریکایی است. او می‌گوید، 30 سال در 40 مأموریت در نقاط صفر درگیری و زلزله بوده و همه آنها روی هم عین فجایعی است که در طی یک هفته در غزه دیده نمی‌شود. می‌گوید تک تیراندازان به‌طور عمدی کودکان را هدف می‌گرفتند. کودکی بود که دوبار هدف گرفته شده بود؛ قلبش و سرش. از دیگر تصاویر بازنشر شده در تیک تاک تصویر پسر فلسطینی در خان یونس است که کفش‌های پدر کشته شده‌اش را در آغوش می‌گیرد. این ویدیو در اغلب بازنشرها به این عبارت مزین شده است: «حسبی‌الله و نعم الوکیل»
 
حواشی کارگردان «مست عشق» و علیرضا طلیسچی
در حالی که علیرضا طلیسچی با انتشار یک تک‌آهنگ، خبر از همکاری‌اش با ورژن سریالی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را منتشر کرده بود، با واکنش عجیب این کارگردان مواجه شد. حسن فتحی در این باره نوشت: «اخبار منتشر شده از پخش مینی‌سریال مست عشق قابل تأیید نیست. همچنین در صفحه شخصی یک خواننده برای تیتراژ آن ترانه‌ای خوانده شده که هیچ‌کدام مورد تأیید بنده در مقام سازنده اثر نیست.» بهمن بابازاده فعال رسانه‌ای عرصه موسیقی در این باره نوشت: «پیگیری‌های من از تهیه کننده «مست عشق» و تهیه کننده علیرضا طلیسچی درباره متن تند و تیز حسن فتحی علیه این خواننده پاپ به نتایج جدیدی ختم شد. به احتمال زیاد بزودی واکنش گروه تولید و تهیه‌کنندگان «مست عشق» درباره اظهارات حسن فتحی درباره علیرضا طلیسچی منتشر خواهد شد. فتحی ساعاتی پس از انتشار آن صحبت‌ها، پست اینستاگرامی خود را پاک کرده است.»
 
تقابل هالیوودی‌ها‌ با ایلان ماسک
از دیگر ویدیوهای وایرال شده در فضای مجازی گفت‌وگوی ایلان ماسک است که یک راز بزرگ در زندگی خود را که باعث حمایت همه‌جانبه‌اش از پرزیدنت ترامپ شد، فاش می‌کند. مدیرعامل شرکت تسلا گفت، پسر او توسط «ویروس ذهنی ووک» کشته شده است. او در مصاحبه با جردن پیترسون، جراحی تغییر جنسیت را «عقیم کردن کودکان» نامید. او سپس درباره فرزند ۲۰ ساله خود صحبت کرد که به گفته او تحت روش‌های جلوگیری از بلوغ و تغییر جنسیت قرار گرفته است. ماسک در ادامه گفت: «من فریب خوردم تا یکسری اسناد را درباره پسرم امضا کنم. ما درگیر کووید بودیم و سردرگمی زیادی وجود داشت و به من گفته شد که اگر پسرت تغییر جنسیت ندهد ممکن است خودکشی کند.» ماسک افزود: «من برای انجام این کار فریب خوردم و اساساً پسرم را از دست دادم.» ماسک ادامه داد: «این تجربه، من را به یک مأموریت واداشته است. من عهد بسته‌ام تا نابودی کامل این ایدئولوژی شیطانی بجنگم.» در جناح مقابل اما ورایتی روزنامه معروف سینمایی امریکا، در خبری نوشته که بزرگان هالیوود پشتیبانی خود را از معاون اول رئیس‌جمهور امریکا یعنی خانم کامالا هریس برای نامزدی ریاست‌جمهوری امریکا علنی کردند. درحالی که اعلام شد هریس امکان استفاده از مبالغ جمع‌آوری شده در کمپین جو بایدن را دارد، یک منبع آگاه به ورایتی گفته که هالیوودی‌ها مبالغی را که پیش از این برای پشتیبانی از جو بایدن جمع‌آوری کرده بودند در اختیار کمیته حمایت از خانم کامالا هریس قرار خواهند داد. این حرکت نشان می‌دهد که سینمایی‌های امریکا به شکل مستقیم وارد چرخه رویدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.
 
انتقادها به انتشار تصویری از سعید راد
انتشار تصویری منتسب به روزهای پایانی زندگی سعید راد در فضای مجازی با واکنش خانواده و وزارت بهداشت همراه بوده است. در حالی که پیش‌تر دختر او در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که به خواسته این هنرمند و خانواده‌اش خبر و تصویری از او منتشر نشده است، اما با انتشار خبر فوت سعید راد، تصویری منتسب به او در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود پرستار مراقب، اقدام به انتشار آن کرده است! اقدامی که مورد انتقاد قرار گرفته و خیلی‌ها معتقدند این کار یعنی بی‌احترامی به حریم خصوصی و شخصی بیماران. نکته‌ای که عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم آن را تأیید کرده و به همشهری آنلاین گفته که در کادر سلامت از پزشک و پرستار گرفته تا مراقب بخش و... کسی حق انتشار عکس از بیمار و مددجو را ندارد، مگر اینکه از او کسب اجازه کرده باشد. نگار راد هم در مراسم تشییع پدرش از قضاوت‌های در فضای مجازی راجع به بستری شدن پدرش در خانه سالمندان گلایه کرده و گفته است: «من و همسرم ۱۰ ماه با کمال عشق و قدرت از پدر مراقبت کردیم تا اینکه به دلیل شرایط ایشان مجبور شدیم به یک آسایشگاه خصوصی ایشان را منتقل کنیم اما متأسفانه قضاوت کردن برای برخی آدم‌های بی‌فکر عادت شده است، در حالی که این موضوع خط قرمز پدرم بود.»
جستجو
آرشیو تاریخی