فشردگی بازی‌ها کار دست اینفانتینو داد

اعلان جنگ لیگ‌های اروپایی علیه فیفا

برنامه فشرده رقابت‌های فوتبال در اروپا و برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها در تابستان با اعتراض بازیکنان و مربیان فوتبال در اروپا مواجه شده و اتحادیه بازیکنان فوتبال، فیفا و برنامه فشرده این نهاد را در این خصوص مقصر می‌داند. بر اساس گزارش منابع معتبر خبری، لیگ‌های اروپایی و فدراسیون بین‌المللی فوتبالیست‌های حرفه‌ای، شکایتی را علیه فیفا به کمیسیون اروپا ارجاع داده‌اند. علت اصلی این شکایت، تهدید شدن سلامت بازیکنان فوتبال به دلیل فشردگی برنامه بازی‌ها در رقابت‌های مختلف ملی و باشگاهی است. رهبری گروه شاکی از فیفا، به عهده لیگ برتر انگلیس و انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای خواهد بود.
البته فیفا نیز در قبال این خبر سکوت نکرده و طی بیانیه‌ای، از برنامه‌های پیش‌فصل باشگاه‌ها در کشورهای مختلف انتقاد کرده است: «برخی از لیگ‌ها با سیاست‌های تجاری منفعت‌طلبانه، دورویی و بدون درنظر گرفتن سایر افراد جهان عمل می‌کنند. به‌نظر می‌آید این لیگ‌ها تقویمی سرشار از بازی‌های دوستانه و تورهای تابستانه که اغلب شامل سفرهای طولانی و گسترده نیز هستند را ترجیح می‌دهند.»
تنها یک هفته پس از پایان جام ملت‌های اروپا، رقابت‌های پیش‌فصل باشگاه‌های اروپایی در کشورهای خاورمیانه و امریکا آغاز شده و این موضوع، با اعتراض بازیکنان و برخی از هواداران باشگاه‌ها همراه شده است. همچنین افزایش تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا از ۳۲ به ۳۶ تیم در این فصل، باعث شلوغ‌تر شدن تقویم تیم‌ها در طول فصل شده و احتمالاً باید شاهد افزایش مصدومیت‌های ستارگان فوتبال در فصل آینده باشیم. در فصل گذشته، رکورد میزان مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی در پنج لیگ معتبر اروپایی شکسته شد و مربیان مطرحی چون کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا برنامه فشرده بازی‌ها را دلیل اصلی این اتفاق عنوان کردند. باید دید در تابستان ۲۰۲۵، اولین دوره جام جهانی باشگاه‌ها با ۲۴ تیم با چه حواشی‌ای روبه‌رو خواهد بود. پیش از این فیفا در تاریخ مشابه، رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها را برای تمرین کشور میزبان جام جهانی برگزار می‌کرد و از این پس جام جهانی باشگاه‌ها با فرمتی جدید جایگزین این رقابت‌ها خواهد شد. به دلیل عملکرد ضعیف در لیگ قهرمانان آسیا، هیچ‌کدام از تیم‌های ایرانی موفق به کسب سهمیه این رقابت‌ها نشده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی