وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمار گردشگران ورودی در دولت شهید رئیسی را اعلام کرد

میزبانی از 14 میلیون توریست خارجی


رشد حدود ۵۱ درصدی ورود گردشگر در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یعنی دوران بعد از کرونا و لغو محدودیت صدور روادید از آبان ۱۴۰۰ تاکنون از اقدامات مهم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است که باعث ورود ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر خارجی به ایران شد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آخرین جلسه هیأت دولت گفت: بسیاری از مأموریت‌ها به استان‌ها تفویض شده است که توانسته به فعالان حوزه ما کمک کند. سید عزت‌الله ضرغامی با اشاره به تعطیلی 20 ماهه گردشگری در شروع دولت سیزدهم گفت: اولین درخواست فعالان گردشگری احیای گردشگری و صدور روادید بود. با درایت شهید رئیسی این کار انجام گرفت و پروتکل‌های لازم طراحی و تصویب شد.

ورود 14 میلیون گردشگر خارجی
بنابر آماری که ضرغامی اعلام کرد: ایران 3 برابر میانگین رشد گردشگری را توانست به خود اختصاص دهد. بعد از کرونا و لغو محدودیت روادید، ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار گردشگر وارد ایران شد. در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ رشد ۵۰.۸ درصدی داشتیم. به گفته ضرغامی با وجود فعالیت‌های ایران‌هراسی و اینکه بسیاری کشورها در صفحات رسمی خود هشدار منع سفر اتباع خود به ایران را می‌دهند، با این حال ما رشد سفر داشتیم. طی 3 ماهه اول سال‌جاری هم نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی ورودی گردشگر ثبت کردیم.

افتتاح ۸۱ پروژه بزرگ گردشگری
ضرغامی گفت: یک هزار و ۷۸۵ پروژه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شده که شامل هتل‌های ۵ ستاره با ۵۱ هزار میلیارد تومان (همت) و ظرفیت ایجاد ۵۱هزار اشتغال است. تا آخرسال‌جاری ۸۱ پروژه که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته، به ارزش ۹۷ همت افتتاح خواهد شد.
 او به لغو یکطرفه روادید با ۲۸ کشور جهان که باعث گشودن درهای ایران به سوی مردم دنیا شد اشاره کرد و گفت: امروز با 3 و نیم میلیارد نفر از مردم جهان لغو روادید داریم. درمقایسه با سال گذشته برخی کشورها تا ۳۰ درصد افزایش سفر به ایران داشته‌اند.

بیمه ۱۰هزار هنرمند و راهنمای گردشگر
ضرغامی افزود: طی 3 سال اعطای «سوخت یارانه‌ای» برای کشتی‌های تفریحی صورت گرفت. گاز و برق ارزان قیمت دراختیار مجتمع‌های گردشگری قرار گرفت.
سال گذشته به دستور رئیس‌جمهور ۲ هزار راهنمای گردشگری در کنار ۸ هزار هنرمند صنایع دستی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. بیش از 1.5 میلیون نفر در بخش صنایع دستی که حوزه بسیار گسترده‌ای است فعال هستند و اولین مسأله حل بیمه آنها بود و تا ۱۰ هزار نفر بیمه شدند.
ضرغامی به اقدامات مهم فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) و خاندوزی (وزیر امور اقتصاد و دارایی) اشاره کرد که پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات صنایع دستی را لغو کردند تا درآمد صادرات مستقیم در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار بگیرد و به سامانه ارزی نیما واریز نشود. وی ادامه داد: با وجود رقبای بزرگ در صنایع دستی، مصوبه مرکز صنایع دستی گردشگری جهانی که در فیلیپین برگزار شد به ایران داده شد. قرار است اصفهان و کارخانه ریسباف که بتازگی احیا شد، به محل عرضه و فرش صنایع دستی جهانی تبدیل شود.

ارتقای میراث ناملموس ایران در جهان
ضرغامی با اشاره به تکریم بزرگان و پیشکسوتان صنایع دستی و میراث فرهنگی افزود: تجلیل نخبگان سیاست دولت رئیسی بود. آیین چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی برای اولین بار در میراث فرهنگی برگزار و سه دوره ادامه یافت. در این دوره تلاش شد سواد میراثی جامعه افزایش یابد. این رویداد به معرفی جایگاه پیشکسوتان کمک و افرادی را که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند تشویق می‌کند.
ضرغامی با ثبت آمار استثنایی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس جهانی در یونسکو گفت: با ثبت جهانی ۷ اثر در 2 سال پیاپی و ثبت 4 اثر جهانی در سال اول از مقام هفتم به ششم جهان و سال گذشته با ثبت 3 اثر به مقام پنجم جهانی ارتقا یافتیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هجده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳