صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

جنگلبانی که از جانش گذشت

سیاوش در آتش

 یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار

 اسماعیل کریمی جنگلبان منابع طبیعی هم جانش را فدای زاگرس کرد. او در حال اطفای حریق و نبرد با آتش در مراتع روستای کانی گشه کامیاران بود که دچار جراحت شدید شد و دو روز بعد پر کشید. پیش از اسماعیل کریمی 4 نفر دیگر از همیاران طبیعت در سال 97 بر سر جنگل‌های مریوان جان داده بودند. کارشناسان محیط‌زیست علت این حادثه را انفجار دمنده می‌دانند. آنها می‌گویند دمنده‌ای که در آتش‌سوزی جنگل‌ها استفاده می‌شود مناسب این حوادث نیست؛ چون باک بنزین عایق ندارد و در اثر حرارت بالا داغ و منفجر می‌شود. البته بهزاد شریفی‌پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تغییر وزش باد و صعب‌العبور بودن منطقه را علت این اتفاق می‌داند و به «ایران» می‌گوید: متأسفانه این حادثه در اثر وسعت حریق و صعب‌العبور بودن منطقه اتفاق افتاد. آقای کریمی به همراه 14 نفر دیگر از همکاران مشغول اطفای حریق بودند که متأسفانه به علت وزش باد شدید آتش ایشان را محاصره می‌کند و بشدت زخمی می‌شوند.  وی با اشاره به اینکه این آتش‌سوزی در مراتع روستای کانی گشه کامیاران اتفاق افتاده است، می‌گوید: اسماعیل کریمی همکار باتجربه ما در اداره منابع طبیعی بود که فقط 40 سال داشت و دارای 2 فرزند بود. علت اصلی این حادثه وزش باد و صعب‌العبور بودن منطقه است. پس از اینکه آقای کریمی دچار حریق می‌شوند متأسفانه دمنده ایشان هم آتش می‌گیرد. این تجهیزات با استفاده از بنزین کار می‌کند و آتش گرفتن آن بعد از محاصره شدن همکار ما با آتش، اتفاق افتاد.
 شریفی‌پور با اظهار تأسف در پی شهادت این شهید خدمت، می‌گوید: پس از این سانحه و سوختگی شدید و نزدیک به 100 درصدی ایشان، مکاتبات با اورژانس هوایی صورت گرفت و ایشان برای مداوا به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد. متأسفانه تن رنجور این شهید پس از این حادثه طاقت نیاورد و روز گذشته ساعت 6 صبح پرکشید.

عامل انسانی باز هم حادثه آفرید
 کمتر از یک ماه پیش یدالله زینی‌وند، از نیروهای منابع طبیعی لرستان در حین عملیات اطفا حریق دچار سوختگی شده بود. او پس از این حادثه گفته بود: متأسفانه بیشتر آتش‌سوزی‌های منطقه عمدی است و اغلب افرادی هستند که نیروهای یگان حفاظت را مزاحم اقدامات غیرقانونی و تخلفات خود می‌بینند. این افراد متأسفانه برای انتقام از محیطبانان و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌کنند. آتش‌سوزی کویرکوه هم عمدی بود.

ضرورت مجازات‌های عبرت‌آمیز
برای خاطیان
 بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی علت این آتش‌سوزی نیز عامل انسانی گزارش شده است. پیش از این هم سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری به «ایران» گفته بود: براساس مواد قانونی مختلف از جمله ماده 686 و 19 قانون مجازات اسلامی و ماده 20 قانون هوای پاک، آتش زدن کاه و کلش مزارع جرم است و با کسانی که این کار را انجام می‌دهند، برخورد قانونی خواهد شد. آهنگران نسبت به افزایش سریالی این آتش‌سوزی‌ها هشدار داده و تأکید کرده بود که میزان آتش‌سوزی‌های عمدی در سال‌جاری افزایش جدی پیدا کرده است. بر همین اساس لازم است تا مجازات‌های عبرت‌آمیزی برای متخلفان تعیین شود تا شاهد تکرار این جرایم در هیچ کجای کشور نباشیم.
شریفی‌پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، فقدان شهید اسماعیل کریمی را مصیبت بزرگی برای سازمان منابع طبیعی کشور می‌داند و می‌گوید: فرضیه آتش‌سوزی ایشان به دلیل انفجار دمنده غلط است. ایشان از همکاران باسابقه ما در اداره منابع طبیعی بود و مشکلی از نظر دمنده‌ها وجود ندارد. هر یک دمنده می‌تواند کار 10 نیرو را در اطفای حریق داشته باشد که با استفاده از این ظرفیت‌ها توانستیم حجم گسترده‌ای از این حریق‌ها را کاهش دهیم.

کاهش 65 درصدی آتش‌سوزی‌های کردستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، وضعیت این استان را در زمینه کنترل و اطفای آتش‌سوزی مناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: تجهیزات لازم به اداره منابع طبیعی داده شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. خوشبختانه با توجه به حریق گسترده در زاگرس استان ما توانست آمار آتش‌سوزی خود را 65 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهد.
شریفی‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا از پهپاد برای کنترل و اطفای آتش استفاده نمی‌کنند هم می‌گوید: استان ما پهپاد ندارد، بنابراین اطفای حریق با استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات دستی مثل دمنده‌ها انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی